NFS user

Ik volg deze draad eerlijk gezegd niet helemaal precies, maar heb het idee dat iets misschien niet helemaal duidelijk is (is het dat wel, dan sorry).

De username (pieter1602 in dit geval begrijp ik), is niet van veel belang. Het is alleen lokaal bekend. Het is de uid (het nummer) dat van belang is. Als pieter1602 uid 1000 heeft op de PC en hij creëert een bestand op een plek op de NAS (uiteraard op ee plek waar hij dat mag), dan wordt automatisch uid 1000 eigenaar van het bestand. Op de PC zie je dat als pieter1602 (want dat is de voor de mens beter begrijpelijke alias van uid 1000). Op het NAS systeem (feitelijk de NFS server) is ook uid 1000 eigenaar. Als dat een Unix/Linux systeem is kan in /etc/passwd een heel andere username/alias staan (en lokaal kijken levert dus die username als eigenaar op). Er hoeft zelfs helemaal geen bijbehorende /etc/passwd regel te zijn (lokaal kijken geeft dan het uid in plaats van de username bij bijv een ls listing).

Op een andere NFS client kan uid 1000 weer een heel ander username zijn. Dit wordt natuurlijk vervelend als op dat andere systeem uid 1000 ook een andere persoon is. pieter1602 (zijnde Pieter) en de uid 1000 op de andere client (zijn zijn broer Gijs of zo) kunnen dan elkaars bestanden ge/misbruiken.

**Van belang **is dus dat uids in zo’n groep samenwerkende systemen echt voor fysieke mensen uniek zijn.

Handig is als daar op alle client systemen dezelfde username bij hoort.

Ook handig is als op het NFS server systeem daar dezelfde username bijhoort (al was het maar voor het gemak van de beheerder).

Voor een NAS, waarbij het beheer misschien zeer beperkt is, is het naar mijn mening niet nodig (en misschien ook niet mogelijk) om usernamen aan uid’s te hangen.

Ik heb overigens wel veel Unix/Linux NFS servers beheerd (nog steeds enkele) maar heb geen ervaring met NAS. Ik neem aan dat beheer daarvan per type verschilt.