NetworkManager is niet actief

Ik heb Opensuse 13.2 (KDE)geïnstaalleerd.
Alles werkt naar behoren uitgezonderd de NetworkManager,die is niet actief al hoewel ik wel WIFI heb ?
PCI kaart die ik gebruik is een AR9227 Wireless Network Adapter (TPlink) ik heb ook al geprobeert met een PCI kaart met Ralink RT2561/RT61 en een USB adapter,met hetzelfde resultaat !
Ik ben hier nieuw…heb ik iets over het hoofd gezien?
Groetjes

Networkmanager en Wifi zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden hoor.

Het is niet duidelijk wat je gedan hebt om die Wifi te configureren.
Heb je YaST > Netwerkapparaten > Netwerkinstellingen geprobeerd? Is de kaart daar te zien in de lijst van netwerkapparaten?

Ja daar is de kaart te zien.
Ik heb deze tijdens de installatie geconfigureerd.

OK. Sorry, ik was gisteravond weg, dat schiet dus niet op.

ls hij daar te zien is zijn we al een heel eind.
Trouwens, je zegt “Alles werkt naar behoren uitgezonderd de NetworkManager,die is niet actief al hoewel ik wel WIFI heb ?” Bedoel je darmee dat je netwerk werkt en dat je ook verbinding hebt met het Internet (“Alles werkt” is zo vaaaag)?

Als dat zo is, dan heb je kennelijk (misschien zonder het te weten) gekozen on Networkmanager niet te gebruiken. Wat is de reden at je dat nu wel wilt?

Overigens is het niet moeilijk om over te stappen.
Als je in die lijst bent zit in een tab Overzicht. Kies nu de tab Globale opties. Daar moet onder Methode netwerkinstelling gekozen zijn voor Traditioneel … Zet dat op Gebruikersgecontroleerd met …

Maar nogmaals, je moet wel weten waarom je de ene (of de andere) methode wilt gebruiken. Als je met je systeem regelmatig andere netwerken bezoekt is NM meestal handiger. Maar als je gewoon altijd thuis zit te werken (dus zoals je dat ook met een desktop systeem doet), is er geen enkele reden om NM te gebruiken.

Netwerk werkt en ik heb verbindig met het internet.

Ik heb onder Methode netwerkinstelling enkel de mogelijkheid Wicked Service en Netwerkservices uitgeschakeld ?
Ik had graag die NWManager omdat ik dat gewoon ben van bij andere Distro’s die ik al gebruikt heb.
Mvg

Deze zin begrijp ik niet (vanwaar dat “?”). Ik heb hier 13.1 en omdat 13.1 niet Wicked gebruikt zullen de aanduidingen iets anders zijn. Maar volgens mij zijn er twee mogelijkheden en moet je er één kiezen. Wat zijn de twee? Wat is nu gekozen? En begrijp je nu wat je daar moet kiezen of vraag je hulp bij die keuze?
(Ik ghb hier nog een 13.2 systeem, zal het even opstarten, dan zien we hetzelfde).

Dat is natuurlijk een slecht argument. Je wilt iets omdat je beredeneert dat dat in jouw geval het beste/handigste is. Niet omdat het ergens anders zo is. Als je alles “zo wilt als in distributie X” moet je gewoon distributie X gebruiken.

Nu even in dat andere systeem kijken. Ben zo terug

Heb dat andere systeem gestart.

Ik begrijp nu beter waarom je dat vraagteken hebt. Het is inderdaad in 13.2 raar aangegeven. En de Help knop linksonder maakt het alleen maar verwarrender.

Het is ook geen “radio knop” keuze (zoals in 13.1), maar een uitklapmenu.

Ik neem aan dat je nu Wicked service aan hebt. Kies de andere en klik OK.

Ik weet niet of je nu alleen uit KDE moet uitloggen, of dat zelfs een reboot nodig is.
En dan kijken of KDE je nu een applet voor NM geeft.

Let op, dit is de theorie. Ik gebruik NM niet en moet dus een beetje vaag zijn. Ik hoopte dat tijdens de fase waarin wat gegevens werden verzameld, iemand met NM ervaring hier zou meehelpen. Misschien komt dat nog.

In KDE zie je naast het systeemvak een naar beneden gericht driehoekje. Klik daarop met de rechter muisknop en kies “Systeemvak instellen”. Kies “Widgets ontgrendelen” indien nodig. Kijk daarna of “Netwerkbeheer” is aangevinkt. Zo niet, aanvinken.

Als het hier gaat om een PC, waarop je met draadverbinding hebt geïnstalleerd, kan het zelfs zijn dat de hele netwerkmanager niet geïnstalleerd is. Ik denk daaraan, omdat je meldt dat je in Yast de optie “Netwerkmanager services” niet ziet.

Als ik de andere mogelijkheid kies heb ik geen internet meer ?

Weer een communicatie probleem.

Bedoel je nu:

Als ik de andere mogelijkheid kies heb ik geen internet meer.

Of bedoel je:

Is er een mogelijkheid dat ik geen Internet verbinding meer heb als ik de andere ga gebruiken?

Ik kan echt niet over je schouder kijken en je moet mij dus niet vragen of jij geen Internet verbinding meer hebt.

PS, ik kan het nu miscchien beter aan Knurpht overlaten. Ik heb NM zelf niet geïnstalleerd en dat zou bijv. de rare keuzemogeljkheden in YaST kunnen verklaren…

Maar inderdaad werpt dat de vraag op of bij Kiekeboe1944 NM wel is geïnstalleerd.

Netwerkbeheer is aangevinkt…en er staat een icoon van NWM in de taakbalk met een rood kruisje !Als ik daar op klik krijg ik een menu links boven een vliegtuigje en rechts boven een sleutel voor in te stellen,als ik daar op klik krijg ik bewerker van verbindingen,als ik nieuwe(draadloos)verbinding kies, kan ik niets kiezen(onder SSid)

@hcvv: je bevestigt mijn gedachte, Henk, maar ik heb twijfels, zie hieronder

@Kiekeboe: Zo, thuis en maar 's even op mijn server/werkstation gekeken, met een stock 13.2 installatie. Precies dezelfde verschijnselen als die jij beschrijft. Bij mij is het pakket NetworkManager wel geïnstalleerd (ik denk bij jou ook wel, kun je in Softwarebeheer checken, is 't niet geïnstalleerd, dan installeren), en dus duik ik in Yast - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen. Daar kijk ik in de Globale tab, en zie dat “Wicked services” geselecteerd is. En nou komt-ie: mijn eerste gedachte was, dat ik ook de Networkmanager optie niet zag en alleen “Netwerk services uitgeschakeld”, maar de Networkmanager optie staat er boven, precies over een ander stukje tekst heen. Kun je dat bij jou 's checken ?

Maar … er is een verschil tussen wicked en networkmanager wat wel degelijk uitmaakt. Bij wicked wordt tijdens het opstarten de netwerkverbinding al opgezet, bij networkmanager pas ná het inloggen van de gebruiker, tijdens het laden van de desktop. Dat betekent o.a. dat een draadloze verbinding uitgezet wordt op het moment dat je uitlogt. Niet handig als je bijv. netwerkschijven hebt aangekoppeld.

En nou komt-ie: mijn eerste gedachte was, dat ik ook de Networkmanager  optie niet zag en alleen "Netwerk services uitgeschakeld", maar de  Networkmanager optie staat er boven, precies over een ander stukje tekst  heen. Kun je dat bij jou 's checken ?

Dat klopt, zo ingesteld en het werkt !
Bedankt

Ik heb dat itiem niet in het menu, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik NM niet heb geïnstalleerd. Helaas heeft Kiekeboe1944 niet verteld dat hij wel zo’n item heeft, hij meldde er ook maar twee :(.

Maar goed, hij schijnt nu omgeschakeld te zijn. Ik weet wel niet waarom, maar ieder zijn goesting.

Maar goed, hij schijnt nu omgeschakeld te zijn. Ik weet wel niet waarom, maar ieder zijn goesting.]

I’m happy !
Groetjes

Net even nagekeken, maar Networkmanager wordt standaard geïnstalleerd. Is ook niet zo raar, steeds meer mensen verbinden PC’s tegenwoordig draadloos, zag zelfs bij de Media Markt al het e.e.a. aan (mini) PC’s met Wifi. En dan wil je natuurlijk ook met andere netwerken kunnen verbinden.

Hieronder de plaatjes, ik moest zelf eerst ook even goed kijken voordat ik 't zag:

Voor aanklikken
http://thumbnails109.imagebam.com/39536/558ee1395352860.jpg](http://www.imagebam.com/image/558ee1395352860)
Na aanklikken
http://thumbnails112.imagebam.com/39536/98f0d8395352861.jpg](http://www.imagebam.com/image/98f0d8395352861)

Ik weet dat dit wel een bestaande techniek is (zie je veel in de touch wereld), maar verder in Yast wordt dit nergens zo gedaan, daarom ben je eraan gewend dat de te kiezen opties onder de actieve te voorschijn komen. In dit geval overlapt de tekst ook nog mooi de oorspronkelijk zichtbare tekst.

Ik snap wel dat NM standaard wordt geïnstalleerd, maar ik zet dat uit bij installatie.

Als criterium wordt meestal aangenomen Kabel of Wifi. Maar volgens mij is dat verkeerd. Het moet zijn Vaste plek of Zwerven (netwerkgewijs gezien uiteraard). Ik weet wel dat dat vaak (vooral tegenwoordig) samenvalt. Maar het is NIET hetzelfde. Ik heb desktops met Wifi beheerd. Die hebben dus een vaste plek en gebruiken een vast access punt en er is dus geen enkele reden om eindgebruikers lastig te vallen met NM applets (waar ze ook nog eens niets mee mogen en hopelijk kunnen doen).

Dat uitklappen van het menu symetrisch naar boven en beneden is inderdaad een beetje een afwijking. En we hadden er nu echt last van, omdat ik de NM regel helemaal niet heb. Bovendien is die derde regel (helemaal niets) een beetje vreemd en bestond eerder ook niet. Dus redelijk verwarrend.