Ik heb het vermoeden dat een van mij buren op mijn verbinding loopt mee te liften en mijn bandbreedte zo erg verbruikt dat ik er zelf amper op kan.
Is er binnen open-suse een manier waarop ik gemakkelijk een meeliftende pc kan opsporen en afsluiten?
Een mac-adres achterhalen o.i.d. om deze te laten blokken door mijn router?
Ik weet dat de kortste klap het wachtwoord veranderen is maar dat is een laatste optie gezien ik niet de enige ben die geoorloofd gebruik maakt van deze verbinding.
Ik kom verschillende tools en programma’s tegen zoals nmap maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Daar zijn tools voor, maar die halen de gegevens van je router, als die de service draait die daar voor nodig is. Meestal echter kun je dit op de router wel zien in de webinterface. Daar zit vaak iets tussen waarmee je kunt bekijken welke apparaten verbinding hebben. Als je dan bij jezelf alles uitzet behalve de computer waarmee je de router benadert, moet je 't kunnen zien. Denk dan bij apparaten ook aan SmartTV, tablets, telefoons, set-top boxen Nz.
Om te controleren of het niet iets in je eigen instellingen is, zou je de snelheid moeten vergelijken met iets anders dan je openSUSE machine. Als 't op een ander apparaat wel goed is zou er iets in de instellingen van het netwerken op je openSUSE machine kunnen zijn.