netwerk printer problemen

De situatie is als volgt.
Een computer met daaraan verbonden een printer.
Op de computer staat Plasma 5, de printer is een HP PSC 2179 All in One.
Op die computer werkt alles goed, geen problemen met de printer.
Via Cups heb ik de printer gedeeld op het netwerk.

Op mijn laptop (tumbleweed plasma 5) wil ik nu via het netwerk printen.
(Ik heb het geprobeerd met een Ubuntu-live-stick, en ik kon via het netwerk printen op de HP.
Dus ik ga ervan uit dat de instelling op de desktop waaraan de printer is aansloten goed is.)

Allereerst heb ik op de laptop hplip geïnstalleerd.

Via-Yast-Printer: add printer-find more
yast detecteert mijn printer (HP PSC 2179 dnssd://Hewlett-packard*)
Vervolgens de juiste driver selecteren.
Dus volgens mijn logica heeft mijn systeem de printer gedetecteerd, geïnstalleerd, en moet ik kunnen printen :wink:
Maar zodra ik een documentje wil printen krijg ik de melding “Can’t detect file type”
heeft iemand suggesties wat ik verkeerd doe, of wat er verkeerd gaat?

Je kan de printer ook via HPLIP toevoegen, werkt sneller.
Standaard installeer ik de nieuwste HPLIp na download bij HP.

Via de device manager van HP lukt de installatie eigenlijk altijd.
Ik gebruik YaST dus niet.

Zojuist even geprobeerd.
Maar de device manager van hp detecteert de printer niet.

Was vergeten te vermelden dat ik op beide machines de firewall heb uitgeschakeld

E.e.a. even vlot gelezen hebbend, denk ik dat 't zo niet gaat werken.
Wat ik eerst even moet weten, is of de printer zelf ook een netwerkaansluiting (draad of wifi) heeft.

Vast een opzetje over hoe 't hoort te werken (globaal) als-ie dat niet heeft (en dat denk ik):

• Printer aansluiten en configureren, testen, op de PC. Dat wordt de print-server.
  • Printer delen - Sta toegang vanaf afstand toe.

Dan, op clients die via de print-server moeten kunnen printen:

• Niet een printer toevoegen !! Als je het delen goed hebt ingesteld is dit niet nodig, je ziet de printerqueues vanzelf verschijnen
  • Afdrukken via het netwerk - Accepteer printeraankondigingen van CUPS-servers

NB. Ivm met allerlei polling-mechanismen in CUPS kan het tot wel 5 minuten duren voor je de wachtrijen van de printer ook daadwerkelijk te zien krijgt.

Belangrijk commando om in een terminal venster e.e.a. te bekijken zonder elke keer de lange wachttijden van yast te hoeven verduren:

lpstat -t

Printer heeft dus zelf geen netwerkaansluiting, maar is door middel van een USB-kabel met een PC verbonden.
OP de print-server heb ik de printer gedeeld.
(Waar kan ik checken of ik de optie “Sta toegang vanaf afstand toe” heb aangevinkt?)
Ik ga ervan uit dat ik het goed heb gedaan omdat, als ik een Ubuntu-systeem aan mijn netwerk koppel, ik daarop automatisch de printer zie, en kan gebruiken.

Ik zie nergens op mijn (Tumbleweed) laptop automatisch de printer.
dwz zodra ik (via Yast en/of cups) op “add” click dan krijg ik wel de netwerk-printer te zien.
Ik zoek dus niet uit een lijst de juiste printer, maar krijg die optie doordat cups de netwerk printer herkent.

btw
Als ik kijk op mijn print-server, en dan via cups op “jobs” dan zie ik dat er wel communicatie is geweest.
De “Job” staat in de wachtrij, maar met dezelfde foutmelding :“Can’t detect file type”
Dat had ik ook direct hier moeten melden, maar niet aan gedacht…

ik zit nu nog op mijn werk, zal vanavond nog een keer alle instelling nalopen.

In openSUSE moet je, in tegenstelling tot Ubuntu ( daar staat überhaupt veel meer open ), de locale CUPS installatie vertellen dat die moet luisteren naar CUPS servers in het netwerk.
Je start de Yast printer module op, doet niets in “Printerconfiguratie” (dat doe je nu wel), maar klikt “Afdrukken via netwerk”. In dat scherm kies je “Accepteer aankondigingen van CUPS servers.”, OK.
Als je dan na 10 minuten de Yast printermodule opnieuw opstart, zou je ( als lokaal en op afstand allebei aangevinkt staan ) de printer moeten zien als remote printer.

Je ziet in datzelfde scherm ook nog de optie “Doe al uw printen via één enkele CUPS server”. DIe heb ik in kleine netwerken met maar één printer veel gebruikt. Dit vereist uiteraard wel dat de machine waar de printer aanhangt een statisch IP adres heeft.

Het werkt!
Het aanvinken van “accepteer aankondigingen van Cups servers” was dus de oplossing.

Achteraf is het logisch… maar als je niet weet waar/hoe je zoeken moet…

Bedankt!

Niks te danken, hartstikke mooi dat 't werkt. ik heb er hele weekenden mee lopen kloten. In ieder geval één dag waarop ik 's middags opeens las dat het netwerken soms wel 10 minuten kan duren voordat een zichzelf broadcastende print-server alles en iedereen bereikt heeft. Dat is nu niet meer zo, maar het heeft me wel leren wachten bij netwerkservices.

Sorry dat ik daar toch iets op zeg. Dan vraag je hier, maar gaat niet te keer tegen ons.

Pardon?

Waar en hoe ben ik tegen jullie te keer gegaan?

Bedoel je mijn opmerking ( wat nu in de praathoek staat) dat openSUSE meer voor de ervaren gebruiker is?
dan ga ik hooguit “te keer” tegen de distro openSUSE, maar nergens tegen een persoon op dit forum.
En daar wil ik gerust met je over “discussiëren” maar dan wel in het ander draadje,hier is het totaal off-topic.

een beetje vreemde reactie…

Ik heb dat gelezen als een verzuchting in onbegrip, niet als tekeer gaan tegen ons.