Nepomuk, Strigi en Akonadi uitschakelen?

Ikkwam dit tegen en vroeg me af of dit een bruikbare tip is.

Als je met “bruikbaar” bedoelt of het werkt: dat kan je zelf gemakkelijk uitproberen
Als je met “bruikbaar” bedoelt of het iets oplevert dat jij wenst: jij bent zelf de enige die de vraag kan beantwoorden.
‘my 2 cents’
(Of je zou nog iets heel anders moeten bedoeln dat ik niet heb kunnen raden.)

Heb je ook al 's gelezen waar Nepomuk, Strigi en Akonadi voor dienen?

Nepomuk en Strigi maken mogelijk dat je zo’n beetje alles kunt doorzoeken, niet alleen op map- en bestandsnamen, maar ook op de inhoud van bestanden, tags van muziekbestanden etc.
Akonadi is een soort dienst om je persoonlijke informatie te beheren. Bijvoorbeeld koppeling met je Google account. Hier staat een voorbeeld van wat akonadi allemaal doet, welke software 't allemaal raakt.

Als je probeert je een beeld te vormen van wat software doet, en wat jij met je computer allemaal wilt doen, dan is het besluit om dingen aan of uit te zetten snel genomen.

Een andere insteek is: waarom zou je die zaken uit willen zetten. Als je systeem goed en soepel draait, zal 't er niet echt merkbaar sneller van worden. Doe je niets anders dan wat internetten en spelletjes, of is je PC traag met deze services, dan kun je overwegen om er iets mee te doen.

Nepomuk en Strigi maken mogelijk dat je zo’n beetje alles kunt doorzoeken, niet alleen op map- en bestandsnamen, maar ook op de inhoud van bestanden, tags van muziekbestanden etc.

Dat is voor mij niet zo nodig. Ik weet wat voor bestanden ik heb en sla ze ook op een logische manier op met een logische bestandsnaam. Verder doorzoeken van mp3 tags… gaat voor mij te ver.

Akonadi is een soort dienst om je persoonlijke informatie te beheren. Bijvoorbeeld koppeling met je Google account. Hier staat een voorbeeld van wat akonadi allemaal doet, welke software 't allemaal raakt.

Ik heb een Gmail account voor persoonlijk gebruik en een algemene waar alle “zooi” en meldingen op gestort kan worden (de email die hier bekend is). En waar moet ik mijn Gmail accounts aan welke applicatie permanent koppelen?

Ik mis de link naar die voorbeeld :stuck_out_tongue:

Als je probeert je een beeld te vormen van wat software doet, en wat jij met je computer allemaal wilt doen, dan is het besluit om dingen aan of uit te zetten snel genomen.

Wat doe ik ermee… internetten, emailen, films kijken, homevideo’s bewerken, spelletje. Heb geen dataserver thuis staan :wink:

Een andere insteek is: waarom zou je die zaken uit willen zetten. Als je systeem goed en soepel draait, zal 't er niet echt merkbaar sneller van worden. Doe je niets anders dan wat internetten en spelletjes, of is je PC traag met deze services, dan kun je overwegen om er iets mee te doen.

Merk er ook weinig van, das waar. Maar als ik de genoemde tools niet gebruik, dan vind ik het persoonlijk zonde om dan mijn spaarzame system resources aan dergelijke tools te laten verspillen die ik dan ergens anders voor kan gebruiken

Dit was de missende link: http://community.kde.org/File:Akonadi_Architecture.png

Nepomuk/Strigi zou je in jouw situatie wel uit kunnen zetten. Als je de pakketten geïnstalleerd laat, kun je deze combo ook zo weer aanzetten, mocht je daar behoefte aan krijgen.

Van Akonadi zou ik gewoon afblijven, dat doet zoveel, dat je jezelf er waarschijnlijk alleen ellende en bijv. niet werkende widgets (de klok op je panel leunt op akonadi), problemen met mailen Nz.

Als je niets merkt van het draaien van services, zou ik ze lekker laten draaien. Je wordt dan, op een moment dat iets het wel nodig heeft, niet geconfronteerd met problemen. Let wel, KDE is een geïntegreerd desktop systeem, waarin programma’s met elkaar willen praten. Zet je bepaalde services uit, dan raak je dat ook kwijt.
En … “zonde van je resources” ? Helemaal niet. Resources zijn er om gebruik van te kunnen maken zodra het moet. Daarom gaat linux ook heel anders met intern geheugen om.

[QUOTE=Knurpht;2500486}Nepomuk/Strigi zou je in jouw situatie wel uit kunnen zetten.[/QUOTE]

En hoe zet ik deze uit? Kan nergens iets vinden waar ik die services mee kan aan-/uitzetten.
Alvast bedankt!

In Systeeminstellingen - Bureaublad zoekopdracht - Basisinstellingen, alle drie vinkjes voor indexering uitzetten. Dan doet Nepomuk niets meer.

Okay, alles is nu goed ingesteld volgens bovenstaande. Verwacht geen problemen!

Heb gisteren de gevolgen gezien van het verwijderen van akonadi. Het resultaat daarvan is een beperkt werkende KDE, waarin bijv. geen koppeling met google calendar meer mogelijk is in korganizer. En da’s er maar één.