In plaats van een kabeltje aan het audioplugje van mijn desktop te gebruiken zou ik graag het geluidssignaal draadloos willen overbrengen. Ik weet dat er bluetooth-usb dingesjes zijn, maar ik heb gezocht en niets gevonden waarin wordt uitgelegd hoe ik zo’n randapparaat moet configureren. Het lijkt me dat, op de een of andere manier oS12.3 het als een geluidskaart zou moeten behandelen.
Kortom, is er iemand die zijn licht in mijn duisternis kan en wil laten schijnen?
Dank voor je reactie. Ja, dat bluetooth apparaten pas een paar vormen na een (kort) intensief samenzijn had ik begrepen uit Wikipedia. Maar hoe weet openSUSE, nadat het dingetje correct is herkend en mits er een driver voor beschikbaar is, dat er geluidsdata naar toe gestuurd kunnen worden? En dan, praktischer: hoe vertel ik oS dat vanaf nu “geluid” naar het dingetje moet worden gestuurd? (Ik kan me voorstellen dat het gezien zou kunnen worden als een geluidskaart, maar ja, mijn fantasie is niet maatgevend.) Helaas heb ik op dit moment niet zo’n dingetje in huis om het even snel te proberen.
Voor zover ik 't zou moeten zeggen: ja, de kernel ontdekt het als apparaat, en zodoende zullen de geluidssystemen (gstreamer, pulseaudio) het ook “zien”. Ik had ooit zo’n bluetooth adaptertje (USB), en het pairen van mijn telefoon lukte daarmee. Kan me alleen niet herinneren wat ik er mee gedaan heb :).
Wat betreft het sturen van het geluid, volgens mij gaat dat (zie bovenstaande) gewoon “vanzelf”, je zult misschien met wat slidertjes moeten spelen. Ik ken wel iemand hier in de stad die zoiets heeft, maar die zit ergens in zuid-amerika sabbatical te vieren. In zijn geval is 't een bluetooth headsetje waarmee hij skypet en wandelend door de kamer meebrult met de muziek op zijn oren (feest). Da’s toch de constructie die je bedoelt?
Je zult moeten kijken wat voor Bluetooth versie (hardware) je al hebt. De aanschaf van een Bluetooth 4.0 USB dingetje schijnt wel de moeite waard te zijn, qua betrouwbaarheid en bereik.
Dat is snel ! En nuttig, vooral het advies om vooraf even naar de specificaties van beide partners te kijken.
En dan maar hopen dat het inderdaad “automagisch” (wat een mooi woord is dat toch) lukt.
Maandag meteen even naar Norrod !