Ik ben al een tijdje bezig een mediaplayer met behulp van openSuse te bouwen.
Krijg telkens problemen met het geluid.
Heb nu een testmachine opgetuigd met de volgende specificaties:
IBM Netvista A22p
cpu: PIV, 1.6 Mhz
Mem: 1.2 Gb
Op het moederbord zit een geluidskaart onboard (heb eventueel ook een pci kaart liggen)
Grafische kaart: nVidia Gforce fx 5200
In de macchine heb ik een pinnacle PCTV Hybrid Pro PCI kaart gestoken zodat ik tv op mijn pc kan ontvangen.
Naar mijn bescheiden mening werkt het testsysteem bijna probleemloos.
Wat is nu het probleem:
Ik laat het systeem bij opstarten direct naar een gebruiker doorstarten. Bij de gebruikers aanmelding krijg ik maar de helft van het aanmeld deuntje te horen. Bij het inloggen onder root krijg ik wel het hele deuntje te horen. Is dit het gevolg van gebruikersrechten?
Als ik MoTv onder root opstart krijg ik keurig beeld maar geen geluid. Het lijkt wel of het systeem het geluid naar de tv kaart stuurt. Ik wil dat het systeem al de geluidssignalen naar de geluidskaart doorstuurt.
:*Kan iemand mij vertellen waar en hoe ik het geluid kan beheren?*
Één van de dingen die je onder linux nooit moet doen, is inloggen als root. Niet alleen ben je bij internetverbinding in geval van ellende superkwetsbaar, je kunt zo ook dingen “zetten” die je grote problemen voor gebruikers opleveren, en slecht te herstellen. Doe jezelf een lol en doe dit niet meer. Heb daar zoveel ellende van meegemaakt, dat ik geen ondersteuning geef bij het als root draaien van de desktop omgevingen.
Het niet helemaal afspelen van het desktop deuntje (ik heb dat al zolang uitstaan, dat ik 't eerst maar eens even weer beluisterd heb) ken ik. Heb al eens ontdekt, dat dat in het begin, op een helemaal schone installatie, compleet schone /home/user_name, voor een compleet nieuwe user niet zo was. Volgens mij ligt het aan het sessiebeheer. Zodra programma’s die op één of andere manier iets kunnen met geluid met de sessie geopend worden (Amarok, Kopete, Skype) doet het fenomeen zich voor. Kan op dit moment niet bevestigen of dat ook zo is.
Maar… ik heb ook eens geholpen bij een soortgelijk geluidsprobleem, waarbij de gebruiker aangaf regelmatig als root KDE op te starten. We kwamen er niet uit, opnieuw geïnstalleerd, alleen als gebruiker ingelogd, probleem weg.
Kortom: dat het als root niet werkt, daar kan ik je niet bij helpen. MoTV (ik heb een DVB-C kaart, heb MoTV nog nooit geprobeerd), werkt dat als gebruiker wel normaal, dwz geluid en beeld OK?
Dat inloggen onder root risico’s met zich meedraagt ben ik mij van bewust daarom doe ik dat zo min mogelijk. Maar als iets onder een “normale” gebruiker niet werkt dan log ik even in als root en controleer zo of het probleem soms door rechten instellingen wordt veroorzaakt.
Voor alle duidelijkheid onder root speelt het deuntje wel en onder een gewone gebruiker maar voor de helft. Nu gaat het mij niet om het deuntje maar wel als controle of het geluid waarneembaar is!
Motv is een standaart tv applicatie, dus weinig spannends aan. Heb ook onder root wel beeld maar geen geluid! (evenals gewone gebruiker** wel beeld maar geen geluid**)
Wil het systeem voorbereiden op Mythtv als mediaplayer. Dit schijnt een mooi systeem te zijn. Weet jij soms een beter systeem?
Maar voordat ik mij in de materie ga verdiepen is het wel heel handig om de basis van het systeem soepel draaiende te hebben.
1- een soepel draaiende grafische kaart (deze draait goed)
Grafische kaart: nVidia Gforce fx 5200*
2- het beeldsignaal over de pinacle tv kaart (deze draait volgens mij goed, krijg beeld)
pinnacle PCTV Hybrid Pro PCI kaart*
3- het geluid. Hier zit volgens mij een conflict met de pinacle kaart!
Het systeem is nog bijna maagdelijk dus daarom ben ik nu nog heel voorzichtig met het aanbrengen van wijzigingen.
Nu is het natuurlijk ook geen ramp om een herinstallatie uit te voeren maar ik wil onderzoeken waar het probleem zit en vooral hoe kan ik dat oplossen!
Ik heb bij de installatie van MythTV ook even gepuzzeld voor ik geluid had. Bleek in de instellingen van MythTv te zitten. MythTv is een programma om je pc als digitale video recorder in te stellen. Het is moeilijker instellen maar makkelijker gebruiken. Om geluid te krijgen moest ik in de client-applicatie de audio automatisch laten detecteren. Daarmee kwam de instelling op de ALSA-instelling. Misschien is in MoTV ook zo een instelling?
Ik ken MoTV niet, zie ook niet wat voor geluidskaart je hebt (behalve dat ie onboard zit en dat vertelt nix). Dus het is la stig vertellen waar het probleem verder zou kunnen zitten. Een half aanmelddeuntje heb ik ook wel eens en daar raak ik nog niet ongerust dat t geluid niet zou werken. Werkt je geluid in andere gevallen wel? Muziek afspelen, youtube, filmpjes?
Heb nog wat na zitten denken, had namelijk vroeger ook een Pin… kaart. Voor zover ik me goed herinner moest ik kdetv (dat was er toen) ook vertellen dat mijn geluid niet naar de Pinnacle moest (die heeft een audio en video output) maar naar de geluidskaart, ik meen zelfs naar welk kanaal.
Dus, voor de grap maar even motv geïnstalleerd op mijn laptop, en “man motv” gedaan. Resultaat:
NAME
motv - a Motif program for watching TV
SYNOPSIS
motv options ] station name ]
DESCRIPTION
motv is a Motif application for watching TV with your unix box.
It is basically xawtv with a more userfriendly GUI. It has the same features, uses the same config file, has the same command line switches, you can control it using xawtv-
remote. Most keyboards shortcuts are identical too.
OPTIONS
All command line options also have a Resource, so you can put them into your .Xdefaults file too.
-h, -help
Print a short description of all command line options.
-hwscan
Print a list of available devices.
-f, -fullscreen
startup in fullscreen mode.
Resource: motv.fullscreen (bool).
-n, -noconf
don't read the config file ($HOME/.xawtv).
Resource: motv.readconfig (bool).
-o, -outfile base
set basestring for the snapshot output files. The filename will be "base-timestamp-nr.ext".
Resource: motv.basename (string).
-c, -device device
set video4linux device (default is /dev/video0). This option also disables Xvideo support.
Resource: motv.device (string).
-C, -dspdev device
set audio device (default is /dev/dsp).
Resource: motv.dspdev (string).
De laatste drie regels gaan over je audio device. Zou je eens output kunnen posten van
Zo zie je dus maar, er worden 2 geluidskaarten gedetecteerd…
Standaard pakt, volgens “man motv”, de applicatie /dev/dsp, en daarmee heb je geen geluid. Je zou eens kunnen proberen MoTV op te starten met ‘motv -C /dev/dsp1’. Als dat werkt, kun je met de menu-editor de standaardopdracht daarin veranderen.
Er is me nog iets te binnen geschoten mbt tot mijn oude Pinnacle: daar zat een kabeltje bij, om de output van de kaart door te sturen naar de geluidskaart. Ik meen naar de line-in/line-out. Als ik dat deed, werkte het geluid zonder verder iets te veranderen.
Heb Motv gestart met "motv -C /dev/dsp1’ en met motv -C /dev/dsp’ bij beide opties nog steeds geen geluid.
Ligt het soms aan de pinnacle Hybride Pro PCI pro kaart?
Ik heb nog even via yast de configuratie nagekeken!
Eerst bij de hardware informatie gekeken hoe de tv kaart wordt aangeduid.
Bij de tv kaart staan SAA7131-SAA7133-SAA7135 aangegeven.
Tv kaart
De tv kaart Pinnacle Hybride Pro (em2881) gekozen.
Als ik dan op de knop tuner druk krijg ik de melding “Er is voor de geselecteerde kaart geen tuner beschikbaar” ???
*Dit voelt niet goed * !!!
Daarom maar de Pinnacle Hybride PCTV gekozen. (even de pro gelaten voor wat hij was) Nu bij de tuner “Standaard (geselecteerd)” gekozen.
Na “Verder” kan je de geluidskaart koppelen. Er worden twee opties weergegeven. De intel en de SAA7134. De intel is volgens mij de geluidskaart van het moederbord en de SAA7134 is volgens mij de tv kaart. Dus ik heb de intel kaart gekoppeld. Bij het afspelen van de test voor de geluidskaart krijg ik keurig geluid.
De installatie voor de rest standaard doorlopen. Hierna voor al de zekerheid het systeem herstart. … Nog steeds geen geluid!
Je zou de engelstalige forums eens kunnen doorzoek op “Pinnacle no sound”, heb wel eens dingen gezien over dit probleem. Ennuh…LinuxTV.org - Television with Linux
Het probleem zit 'm er inderdaad in, dat het geluid naar de verkeerde kaart gestuurd wordt, denk ik. Zie je overigens in Yast ook 2 geluidskaarten? En in welke volgorde als dat zo is?
En waar het aan ligt, weet ik niet, maar de halve wereld schrijft “knurpth”, terwijl het toch echt “knurpht” is :D, spreek de “ph” op z’n engels uit, en er staat “knurft”…