mp3 speler tip voor mensen met een hekel aan amarok

Misschien zijn er meer mensen zoals mij, die een bloedhekel hebben aan Amarok.
Ik haat de interface van dit programma, en er blijkt ook nu weer iets niet goed te werken.
Het zou overigens voor mij pas nieuws zijn als het wel goed werkte.

Ik kan niet naar een ntfs partitie gaan, en dan de folder af laten spelen.
Toen heb ik als wanhoopsdaad, de folder (14 gig) maar naar Linux gekopieerd
Toen bleek dit fijne programma 25% van de mp3 niet af te kunnen spelen.

Ik heb echter een fantastische oplossing gevonden.

Audacious. ( 2133 items in me playlist,) Maar wat me helemaal blij maakt, de interface. Je kan kiezen uit twee standaard interfaces. GTK of winamp ! ! !

winamp is mijn favoriet, maar er is helaas geen Linux versie.

Xmms2 blijkt geen gui te hebben. Met xmms was ik op eerdere openSUSE versies helemaal tevreden.
Nu dus Audacious.
http://repo.openpandora.org/files/pnd/audacious/previews/audacious2.png

Past ook mooi bij het thema van 12.3 :stuck_out_tongue:

Ik -al jaren tevreden amarok gebruiker- denk, gezien het noemen van ntfs partitie, dat je de oorzaak van dit probleem niet in Amarok moet zoeken, maar in de aankoppeling van je Windows partities. Kan dat niet testen, want ik heb geen Windows partities.

En, er is de wereld aan prima muziekspelers, eigenlijk te veel om op te noemen, maar vooruit:
rytmbox
banshee
smplayer
mplayer
clementine
Nz.Nz.

Tja allemaal hele goede, maar ik mis xmms wel.
Gebruik al tijden heel tevreden Amarok maar toch…:cry:

Één van de mooiste features van Amarok is voor mij de TAB plugin, die me niet alleen teksten toont, maar ook gitaar tabs. Ik weet niet eens of de andere wat uitgebreidere spelers dat kunnen.

Op 12.2 had ik dit probleem niet. Met dolphin kan ik wel gewoon naar de ntfs folder gaan. ( moet wel root wachtwoord opgeven )
Zo werkte dat in Amarok op 12.2 ook.

En toen de hele folder wel op Linux stond, had ik nog steeds problemen met Amarok.

Maar iedereen die blij is met Amarok, moet gewoon het programma blijven gebruiken.:slight_smile:

Kijk, dát is al niet goed. Ook dat je met Amarok problemen hebt met andere partities is niet OK. Maar, dat ligt niet aan Amarok, heeft er zelfs niets mee te maken, dat ligt aan de permissies / mounten.
Kun je eens de output posten van

cat /etc/fstab

en van

mount | grep dev | grep sd

xmms was de eerste waar ik naar opzoek ging. :wink:

Uit mijn ervaring blijkt het namelijk de meeste formaten af te spelen. Meer als andere players.
Zo heb ik ook een paar .ape bestanden.

Monkey’s Audio - a fast and powerful lossless audio compressor

Ik vond wel xmms2, maar die heeft standaard geen gui. :frowning:

Maar !
Audacious is an opensource audio player. A descendant of XMMS,

leuk plaatje waar je afhankelijk van de skin geen verschil ziet.
Goodbye XMMS, Hello Audacious? | The old Zeth archive :wink:

Een andere oplossing is vlc met een winamp skin.

En ik heb net een test gedaan, Ik kan op Linux nu alle bestanden afspelen.
audacious geeft net zo veel bestanden weer als winamp op windows.
Dat was met veel andere spelers vaak een probleem.

guus@linux-4d9r:~> cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9BZ400027-part1 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9BZ400027-part2 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_HD502HJ_S20BJ9BZ400027-part3 /home                ext4       acl,user_xattr        1 2
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
usbfs                /proc/bus/usb        usbfs      noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

guus@linux-4d9r:~> mount | grep dev | grep sd
/dev/sdb2 on / type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
/dev/sdb3 on /home type ext4 (rw,relatime,data=ordered)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=100)
gvfsd-fuse on /var/run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=100)

Mijn pc heeft twee harde schijven. 500gig
Eentje win7 is ntfs.
De andere is ntfs en ext4 ?
100 gig ntfs en de rest voor openSUSE.

Daar heb je 't probleem al. De NTFS partities worden niet bij het opstarten aangekoppeld. De enige manier om er dan bij te kunnen is op systeem niveau, vandaar dat je om een root wachtwoord gevraagd wordt door Dolphin. En dus heeft Amarok niets om te doorzoeken, totdat jij als root een windows partitie aankoppelt, let wel, als root en dus heeft amarok, draaiende met jouw permissies, daar geen rechten.

Je zou de windoe partities via Yast - Systeem - Partitionering moeten aankoppelen, vroeger deed men dat met /windows/C, /windows/D Nz. als mountpoints. Als je netjes “defaults” opgeeft als fstab optie, kun je niet alleen lezen op je NTFS, maar ook schrijven, en dat vindt Amarok helemaal fijn, omdat je 't dan ook kunt gebruiken om tags bij te werken.

Geen Amarok probleem dus.

PS, je zult Amarok wel moeten vertellen, dat de mappen op de aangekoppelde partities ook doorzocht moeten worden voor de collectie.

Ik krijg het idee dat je iets over het hoofd ziet.
Ik had de folder naar Linux gekopieerd, en toen wilde het een kwart niet afspelen.
Verder ben ik er inmiddels achter dat je in yast ook niet moet zoeken naar amarok codecs, maar naar gstreamer ? codecs.

Maar dat was / is niet waarom ik een hekel aan amarok heb.
De interface is duidelijk niet voor mij geschreven.

De interface van xmms is wel zo als ik het wil, en ook audacious heeft die interface ( winamp 3.0)
En het feit dat er zelfs voor vlc een winamp skin is, toont wel aan dat ik niet de enige ben.

Bedankt voor de tips over het mounten, die ga ik zeker gebruiken. :slight_smile:

Ik vind het overigens wel slim van openSUSE, dat het niet standaard ook windows partities mount.
Ik zie beginnende gebruikers namelijk wel hun windows installatie om zeep helpen.

Maar dan kom je op het punt waarom ik zo gek ben op Linux.
Linux gaat er niet van uit dat je achterlijk bent.
Jij bent de baas over je computer.

Dat heb ik met schade geleerd. I hielp een suse installatie om zeep, van wegen iets wat ik mij op windows aangeleerd had.
Windows zeikt constant of ik iets wel zeker weet, en ik las dus niet eens meer wat er gevraagd werd en klikte op ja.
Dat deed ik in het begin ook op Linux, en toen had ik ineens een zwart scherm. desktop ? welke desktop?

Via yast heb ik gevonden wat ik zocht, maar ik heb een klein probleem.

Ik moet het aankoppel punt opgeven.

Ik kan typen of kiezen uit:

/srv
/temp
/usr/local

Maakt het veel uit wat ik kies?

Als ik dit goed begrijp dan zou ik al aankoppel punt / op willen geven.
De hoofd map zo als dophin het noemt.

Zo was dat volgens mij ook op vroegere versies van openSUSE.

Dat kan niet. Als je op “/” aankoppelt, is de inhoud daarvan niet meer bereikbaar, ergo geen systeem. Ook /srv (je webserver doet 't dan niet meer) en /usr/local (wat daarin staat werkt dan niet meer) moet je niet gebruiken.

Je kunt in dat vakje gewoon “/windows/C” intypen, dan wordt de map aangemaakt, en de partitie daarin aangekoppeld.

Bedankt, het werkt !
En ik heb precies wat ik bedoelde. :slight_smile:

In me hoofdmap een windows map, met daar in C en E.

Off topic: Waarom windows het geen c en d genoemd heeft weet ik ook niet.

Net even gekeken, we hebben geen Windows subforums :D. Zou het kunnen zijn, dat je ooit onder Windows een partitie verwijderd hebt, bijv, om ruimte te maken voor linux?

Wat ? geen eens een windows subforum ? :wink:

Ik heb geen partities verwijderd (denk ik), daarom vind ik het ook zo vreemd.

Ik weet ook niet meer of ik die partitie nou met Linux of met Windows gemaakt heb.
Wat ik nog wel weet, ik heb eerst w7 op de ene hard disk gezet, en toen dat klaar was heb ik op de tweede schijf die extra ntfs partitie aangemaakt.
Ik vermoed dat ik bij deze actie de hele, tweede schijf geformatteerd heb.
En dat windows toen twee drive letters gebruikt heeft (of reserveerde)

Echt ruimte vrijmaken, hoefde ik niet, de reden dat ik twee harde schijven heb, is dat ik één Linux en één w7 schijf wilde hebben.
Mijn home is dan ook 300 gig.

Dit toen nog voor eventuele games (steam was er nog niet), maar ook voor lmms. Als je zelf muziek gaat maken, dan gaat het hard achteruit met je harde schijfruimte.
En lmms was de reden waarom ik op eerdere openSUSE installaties eigenlijk ruimte te kort kwam.

Misschien dat ik bij een volgende Linux installatie, die extra ntfs partitie ga verwijderen.
Het is een gewoonte die ik geleerd heb in de tijd, dat SUSE nog een fat32 partitie aanmaakte, bij een dual boot opzet.
Aan de andere kant is die extra partitie ook erg makkelijk, bij het opniew installeren van Linux of w7.
Bestanden die je bewaren wil, zet je dan even op die extra partitie.

Haha, daar ben ik ook 's de mist mee ingegaan. Beetje muziek maken, wat videootjes en floep, weg 120 GB.

Het is een gewoonte die ik geleerd heb in de tijd, dat SUSE nog een fat32 partitie aanmaakte, bij een dual boot opzet.

Huh? Dat ken ik niet. Lijkt me ook raar, want op FAT32 kunnen de user permissies niet vastgelegd worden.

Aan de andere kant is die extra partitie ook erg makkelijk, bij het opniew installeren van Linux of w7.
Bestanden die je bewaren wil, zet je dan even op die extra partitie.

Doe ik op servers standaard bij updates/upgrades. Heeft me alles bij elkaar maar een paar keer de kop gered, maar da’s genoeg. Ik wil dat alleen op linux paritities omdat dan alle rechten bewaard blijven.

De fat 32 partitie was in de opensuse 9 tijd.

In die tijd was ntfs nog niet echt ondersteund, het werkte wel, maar zonder garanties.
Bij de installatie van SUSE, kreeg je ook de vraag of je ntfs ondersteuning wilde installeren, met een waarschuwing dat het dat het wel werkte, maar nog experimenteel was.

Het advies was toen een fat 32 partitie. Dus home, swap, root, en een fat 32 partitie.

Ik zal nooit vergeten dat ik ook een probleem kreeg, toen ik een bestand groter dan 4 gig via deze partitie naar windows wilde hebben.

Een dvd iso als ik het mij goed herinner.

Ik kreeg een file to big boodschap, en ik was met stomheid geslagen, want ik had toch nog genoeg ruimte op die partitie ? :wink:
Via een linux forum kwam ik er toen achter dat het fat 32 beperking was.
Dus toen heb ik vanuit suse 9, rechtstreeks naar de windows ntfs partitie geschreven, en dat ging gewoon goed.

Ah, kijk, toen had ik al geen windoos meer. Kijkend naar de schrijfdatum van een teruggevonden backup, heb ik ergens rond eind november 2000 mijn laatste windoos weggesmeten :D. Om nooit meer terug te keren. Niet helemaal eerlijk, heb nog steeds wel een windoe licentie en gebruik 't in een VM als ik 't voor klanten nodig heb (testen van websites met Verkenner o.i.d. :P).
Ik kan me nog wel herinneren, dat je, als je maar goed doorzette, zo’n dvd iso best op een FAT parititie kon krijgen. Die was alleen daarna niet meer benaderbaar voor windoos, en stond niet toe dat er vanuit linux nog iets bij op gezet werd, en er weer af kopiëren lukte ook niet. Heb daar indertijd nog een 20GB externe schijf om weggegooid (ik kende ‘dd’ wel, maar was me niet bewust van de kracht ervan).

Ergens ben ik een beetje jaloers.
Geen windows op me pc klinkt als een droom die uitkomt.

Toen ik begon met Linux, openSUSE 9, was mijn eerste test, kan ik op linux alles wat ik op windows kan?

Kort antwoord ja, (waarbij ik het voordeel had, dat ik op windows al firefox en vlc gebruikte.)

Langer antwoord, bijna:
Sinds w7 overigens, geen outlook meer, maar thunderbrid.

Op W7 wel office geïnstalleerd, en dat gebruik ik alleen maar voor me cv…
Een poging om open office te gebruiken, stuitte op kleine problemen.
Vooral als ik mijn cv verstuurde, office wil zoals bekend niet altijd een openoffice doc goed openen,

Dat dit vooral aan word ligt, veranderd daar niets aan.

Zo kreeg ik een keer ruzie, met een medewerker van het cwi.
Ik had office 2010 ? gedownload, en geïnstalleerd.
Ik stuur mijn cv, en krijg een klacht, het paste niet op 2 bladen,
en de layout was niet goed.
Dus ik vraag ( want ik zag de bui al hangen ) welke office ze gebruikte.

Mijn vraag bracht grote verbazing.
Welke office ? gewoon office.

Ik vervolgens me cv in 2010, saven voor oudere office versies, maar geen één was er goed.

Toen de mevrouw begon dat het probleem bij mij lag, en dat het raar was dat ik beweerde goed te zijn met computers, maar niet eens een goede cv kon aanleveren, ontplofte ik.

Ik begon zeer boos te vertellen, dat het probleem was dat hun allemaal die ms troep wilde gebruiken.
Hoewel ik daarin wel gelijk had, kwam ik daar natuurlijk geen stap verder mee.
Maar ik ben niet voor één gat te vangen, en stuurde de cv in pdf. >:)

Haar reactie:

Hey dat is raar, nu is hij wel goed.

Er zijn maar twee soorten programma’s waar ik geen oplossing voor kan vinden. Spelletjes en cad programma’s
Mijn favoriete spel, heb ik nog via wine geprobeerd, maar helaas.
Na dagen kloten, gaf ik het maar op. Ik kreeg het spel wel geïnstalleerd, het startte ook op, maar als ik echt wilde gaan spelen dan crashte het spel en wine.
Via de wine applicatie datebase, kwam ik er achter dat er niemand was die het spel echt goed lopend kreeg op linux.
Aliens vs Predator 2 ( van de paar die het werkend kregen, heeft niemand het online spelen getest, en daar ging het mij juist om)

Spellen via een vm is geen optie.
Een spel als serious sam 3 maakt het mijn pc al moeilijk zonder tussen laag.
Maar dankzij Valve en Croteam, draait die nu native op LINUX. rotfl!

Jammer vind ik het wel. Ik heb nu op windows Catia geïnstalleerd.
CATIA Version 5-6 Release 2012 | V5-6R2012 - Dassault Systèmes

Catia dat vroeger niet op pc’s draaide, omdat de pc daar niet snel genoeg voor was.
Er was toen ook geen windows versie, alleen een UNIX versie.
Maar tegenwoordig is er toch geen linux versie.
Voor bestaande klanten was er een paar jaar terug nog wel UNIX ondersteuning.

Ik sprak met een paar collega’s, die er mee gewerkt hadden.
Ik vroeg of ze verschil merkte?
Ja dat merkte ze, op UNIX was Catia stabieler, maar de grafische drivers waren minder… ( hey dat klinkt bekent )

Er waren wel een paar professionele Cad programma’s voor Linux, maar die zijn allemaal gestopt met de Linux ondersteuning.
De markt was te klein. :frowning:

Voor mij ook frustrerend, want toen bijvoorbeeld Autocad begon, was er een dos(windows?), UNIX, en Mac versie.
Nu is er alleen nog maar een windows versie.

Ik was een jaar of 23 toen ik bij Fokker werkte.
Mij viel toen op, dat de streepjes, op ons cad werkstation, de andere kant op stonden. / ipv
Het programma heet cadam, en je voel hem al aankomen, dat draaide dus op UNIX. ( IBM mainframe )

Misschien ook leuk om te vertellen.
Een jaar of 5 terug, kwam ik bij Meyn te werken.
Die hadden CAD400 op … hp UNIX.
En ook hun baan (een erp systeem) draait dus op UNIX.
Maar ook hun zijn bezig om over te stappen op Windows. ( catia en autocad )
De belangrijkste reden is waarschijnlijk, dat er geen nieuwe hardware meer te koop is.
Computers met risc processoren.