Moonlight

Beste openSuSE gebruikers,

Sinds kort ben ik enthousiast gebruiker van Linux openSuSE maar heb momenteel te maken met een probleempje.
Als ik online een video/webcam oid wil bekijken dat gebruik maakt van moonlight, dan werkt dit niet. Gewoon geen videobeeld (zwart schermpje), ik kan op play klikken maar d’r gebeurt niks.
Overigens, youtube is geen probleem, dan wordt er gebruik gemaakt van flash.
Wie kan me helpen met een eventuele oplossing?

Beste MarBro,

Welkom hier.

Helaas zijn de meeste van ons hier Belgen of Nederlanders en niet helderziende :wink:

Welk level van openSUSE heb je geïnstalleerd en welke desktop gebruik je?

Heb je MultiMedia installatie (van Packman) gedaan?

euh… sorry, zoals ik al aangaf ben ik sinds kort gebruik…

Ik gebruik opensuse 11.4 KDE Desktop.
Ik heb de packman installatie uitgevoerd.

O.k welke pakketten heb je geinstalleerd?
Mplayer, codecs, Flash en ???

Voor bv, uitzending gemist is er nu ook een beta versie voor niet Windows gebruikers
Home - Uitzending Gemist
Daarnaast zijn er helaas nog redelijk wat sites die alleen voor silverlight beschikbaar zijn.
Dat wordt nog even tobben dan, met de komst van Android en andere wordt het wellicht beter.

Even wat achtergrondinfo: een aantal jaren geleden maakte Novell een deal met M$, omtrent o.a. uitwisseling van kennis. En inderdaad, in no time kregen we Moonlight als alternatief voor Silverlight. De praktijk echter heden ten dage, is dat de mono-ontwikkelaars de essentiële Silverlight broncode pas krijgen als M$ al weer lang en breed een nieuwere versie uitgebracht heeft en, en dat is het vervelende, gedistribueerd heeft. Het gevolg is met name hier in Nederland voelbaar; ik heb het meegemaakt dat ik op zaterdag via Moonlight de Silverlight stream kon volgen van het schaatsen in Heerenveen, maar op zondag geconfronteerd werd met de melding dat mijn “Silverlight” versie te laag was. Nagezocht, en jawel, M$ had 's nachts een nieuwere Silverlight in de update-machine gegooid; NOS automatisch opgewaardeerd, geen Silverlight-schaatsen voor Knurpht.
Volgens mij zit er geen enkele desktop-wereld zo te wachten op html5 als de linux wereld. Weg met Flash en Silverlight, gewoon een “video” en “/video” tag in de html code, klaar.

Ach ja en dan heb je KPN met itv dat zou ook zo leuk gaan op de pc.
Mooi aanbieding kost niets als je al internettv en bellen heb van ze.
Ja het werkt op de pc met Windows en niets anders.
Ga er maar vanuit dat de KPN en andere bedrijven zoals de NOS geen kennis hebben van besturingssystemen en alles uit besteden.
Lekker makkelijk alles laten dicteren door 1 leverancier

Maar goed deze dicussie hebben we al te vaak gehad >:(

Ik kijk nogal wat BBC en daarvoor heb je get_iplayer. Werkt alleen binnen de UK, maar daarvoor heb je dan weer fijne gratis proxy-servers. Voor zover ik weet staat get_iplayer in de Packman repo. Mocht iemand wat command-line tips nodig hebben, open maar een onderwerp.

@knurpht,

Even off the line.
Weet jij wat er met Ktv is gebeurd, was een poosje een favoriet pakket bij mij maar zie het nergens meer terug.

Ben

Je bedoelt kdetv ? Geen idee, heb ik eigenlijk nooit gezien in KDE4. Was volgens mij ook een “extern” pakket, d.w.z. niet behorend tot de KDE(3) pakketten, bij openSUSE verschenen via een “Extra:” repo.

@Zelf: Nee, Ben bedoelt echt “ktv”. Deze hier: software.opensuse.org: Zoekresultaten De andere is er overigens ook nog, in de KDE3 repo.

Jaja ik bedoelde echt Ktv. lol!
Ik zoek en zoek en jij komt even met de link.
Dank u o grote Global Moderator rotfl!

De truc is, als je zonder dat niets vindt, bij Zoekopties de optie “Homedirs van gebruikers …” aanvinken. Dat betekent wel dat je buiten de officiële repos omgaat, met alle verhalen die daar bij horen.

Wat tv kijken op internet betreft met flash of met Silvervlek: het was bij mij allemaal nooit zo flashy. Het horterige kijken naar Uitzendinggemist (al dan niet beta/al dan niet flash of moonlight of windows codec) en nederland 24 waren aanleiding tot bittere verwijten van gezinsleden naar akapertje. Ik heb zelfs eenmaal op het punt gestaan om microklucht windhoos er weer bij te zetten.
Ik heb me een jaar lang suf gezocht en dingen geprobeerd, maar ik heb nu wel een mogelijke oplossing waar jullie mogelijk ook wat aan hebben.

Installeer XBMC, een multimedia programma, aangeboden via de repos als ik het wel heb. Met de plugins die door Nederlandse gebruikers zijn gemaakt, kun je naar alle internet TV streams kijken die worden aangeboden. Inclusief radiozenders. Zonder gehort, zonder zwarte schermpjes. Nederland 24, UItzendinggemist, Beta uitzendinggemist, RTL uitzendinggemist: het draait bij mij goed. Als het eens niet goed loopt, dan start ik de stream een tweede keer en doet ie het wel. Moonlight heb ik vervuld van sardonisch genoegen verwijderd.
Links naar XBMC plugins voor Nederlandse TV en radio:

Xbmcfreak

Ik wil best een korte how to maken als hier belangstelling voor is. Maar het programma is zo gebruiksvriendelijk dat het zich eigenlijk vanzelf wijst.

Andre, da’s lang geleden dat ik naar XBMC gekeken heb. Wat een enorme progressie. En wat een geluk toen ik onder VIDEO een item “schaatsvideo’s” zag. Dank, dank, dank

@akaper: tips? HOWTO? Linkjes met plugins? Ik hou me in ieder geval warm aanbevolen, dit is ideaal voor mij. Om naast get_iplayer te gebruiken.

Die NOS plugin is er nog niet zo lang. Je bent wel een bofferd, hè? Ik zag die schaatsvideolink ook net staan.
Ik maak wel een howto. Ergens komende week is dat wel klaar.

Gisteravond een uurtje gespeeld met XBMC. Pakt inderdaad alle vormen van media files. En de ondersteuning via forums etc mag er ook zijn, evenals de ladingen plugins om van alles en nog wat mee te realiseren.