monitor 'bevriest' na het inloggen

Ik heb op twee verschillende computers Suse 12.3, de 32 bit Network versie gedownload. Alles gaat prima, tot en met het inloggen.
Na het inloggen verschijnen er de normale figuurtjes op het scherm, bij het verschijnen van het bacootje ‘bevriest’ het scherm en kan alleen de resetknop worden gebruikt

Bij de andere computer gaat na het inloggen de monitor ‘out of sync’ met alleen maar strepen op het scherm, ook dan ‘helpt’ alleen de resetknop.

Ik had eerst wel eerst alle beschikbare updates gedaan. (een uur lang alle delta rpm) downloaden en installeren.

Goedenavond.

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over de hardware in die twee systemen? Grafische kaart, etc. Zeggen dat iets niet werkt is een beetje vaag. Heb je verder nog iets verandert aan het systeem behalve het installeren van alle updates?

Motherboard asus n7bx-e deluxe, met grafische interface,alleen suse 12.3 op 80GB harde schijf. Andere computer vergelijkbaar.

Gisteren ipv suse eens een andere linux geïnstalleerd, de Fedora, start op zonder problemen.

De instalatie van suse 12.3 was met Netinstall, dus het systeem downloaden en installeren. m.b.v. een start CD plm. 650 MB

Het vreemde is dat het gedownloade systeem wel opstart met de ICE wm desktop ipv de normale KDE desktop, niet alles werkt dan, bv Firefox en een aantal andere programma lopen vast (scherm vol strepen) maar konquerer werkt dan wel goed.

Bij het gebruiken van het geïnstalleerde Suse 12.3 Internet install gaat alles zo te zien goed tot en met het inloggen. Even na het inloggen verschijnen een aantal symbooltjes op het scherm, het bacootje en het laatst het KDE symbool, en dan bevriest het scherm. En alleen de resetknop ‘helpt’ dan.

Zo te zien was ik niet de enigste die dit probleem kreeg, iemand anders had hetzelfde probleem, ook bevriezen bij het verschijnen van het KDE symbool.

Een oplossing werd niet vermeld.

Ik had het allemaal nog eens opnieuw geprobeerd, deze keer zonder de updates en zonder repositories en krijg dan dezelfde storing, bij het verschijnen van het KDE symbool bevriest het scherm met schuine streepjes en er niks meer mogelijk.

Klopt. Mijn monitor bevroor ook telkens bij de 1e keer inloggen. Een enkele keer toen het me wel gelukt was in te loggen, bevroor mijn monitor bij het opstarten van Firefox.
Ik heb een NVidia kaart.
Oplossing :
Kies bij inloggen niet de eerste regel : OpenSuse 12.3 , maar de 2e regel : Geavanceerde instellingen. Dan krijg je 4 mogelijkheden. Kies de onderste.
Dan zal OpenSuse opstarten in 640 x 480 modus. Dan browser opstarten en Nvidia drivers installeren vanaf:

https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers#YaST

Let op ! Pas NVidia drivers installeren nadat je eerst alle updates hebt gedraaid (duurt heel lang) en pc hebt herstart.

Dag André,

Van harte welkom !!

Niet iedereen ziet die 4 mogelijkheden. Als je niet regelmatig update, en bijv. één kernel update overslaat, heb je er één minder :D. In mijn geval - ik draai openSUSE Tumbleweed - heb ik er (doordat er bij Tumbleweed vaker kernel updates zijn) 8, de negende is pas de Failsafe/Veilige modus. Maar, bepaalde typen ATI en NVIDIA kaarten kunnen op sommige systemen (je monitor speelt ook nog een rol) inderdaad tot vervelende verschijnselen leiden. Voor mij, en velen met mij, reden om voor de aanschaf van hardware eerst te checken of 't met openSUSE / linux lekker gaat werken. Vind ik een onderdeel, waar Google al 100000 hits geeft als ik zoek op onderdeel + “problem”, dan heb ik reden genoeg om dat onderdeel niet van dat merk te kopen.
Overigens heb ik van Henk nog niet gehoord of-ie ook een NVIDIA heeft. En dan nog is het oppassen, er komen steeds meer systemen (meest laptops, maar ook all-in-ones) met dual-graphics: een ATI of Intel op de CPU, en dan daarbij een ATI of NVIDIA voor het zwaardere werk. In dat geval brengt het installeren van de ATI of NVIDIA driver volgens de standaard werkwijze je niet waar je wilt komen, je hebt dan aangepaste drivers + aanvullende software nodig.

Dag Knurpht,

Dank je wel !! Ik beschrijf mijn ervaring vanuit een kersverse schone installatie van OpenSuse 12.3 die ik net vorige week gedownload en gebrand heb. Ik heb dus nog geen geschiedenis van regelmatig upgraden of kernels overslaan.
Ik heb een Acer X1420 AMD Athlon 64 bits Dual , 3 Gig RAM . Grafische kaart : NVidia GeForce 6150 SE nForce 430 Integrated SSE2 .
Ik koos voor nieuwe installatie op de gehele harde schijf, dus alles formatteren. Daarna pc herstart en zag ik bureaublad van OpenSuse.
Na weer pc herstart en inloggen zag ik na korte tijd een melding rechts onderin : Heleboel updates installeren. Dat gedaan. Weer pc herstart. Toen bij inloggen streepjes. Dus moest ik pc resetten. Heb dat een paar keer gedaan. Misschien is dat de reden waarom ik 4 mogelijkheden onder elkaar zag bij het inloggen bij “Geavanceerde instellingen” ? Ik koos dus de onderste in het rijtje, kon toen, zij het met 640 x 480 schermresolutie, wel inloggen. Toen meteen NVidia drivers gedownload om te kunnen inloggen met schermresolutie 1024 x 1280.

Kijk, dat zijn de overstappers :), nix dual boot, gewoon systeem leeg, linux draaien.
Even over die updates: een kernel (de motor van linux die met de hardware “praat”) update heb je sowieso gehad. In het “Geavanceeerde …” scherm zie je dan een opties voor “normaal” en “failsafe” starten voor beide geïnstalleerde kernels. Als je een terminal venster opent, en het onderstaande commando uitvoert, krijg je dat ook te zien

rpm -qa | grep kernel-desktop-3

als het goed is, zie je output van 2 regels, de kernel pakketten die geïnstalleerd zijn.

Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden, dat ik 't eerst uitprobeerde met dualboot met Ubuntu Unity, waar ik al 2 jaar mee werk. Ik dacht toen dat ik 't streepjesprobleem had opgelost door op F3 : No KMS en F5 : Fail safe te drukken. Toen ik merkte dat ik Suse leuk begon te vinden was 't : Nieuwe installatie , gehele harde schijf. Als ik jouw command prompt opdracht doe, zie ik alleen 2 versies :kernel-desktop-3.7.10-1.16.1.x86_64 en kernel-desktop-3.7.10-1.1.1.x86_64

Dat klopt. De eerste zie je als “openSUSE 12.3” op de eerste pagina. Onder “Geavanceerde opties” zie je die dan nog een keer, maar dan keihard op de kernel-versie, plus een “failsafe”, en daaronder de tweede kernel, ook met zijn failsafe opstart optie. Dat “failsafe” houdt in dat er een aantal zaken uitgezet wordt - zoals APM, ACPI., niet dat er een andere kernel geladen wordt, alleen dat allerlei functies niet gebruikt worden. X11failsafe is ook een duidelijke: geen hoge resolutie, geen 3D versnelling, geen openGL rendering, maar wel bijna altijd beeld, zodat je verder kunt werken. Ook bepaalde andere hardware kan dan ook meestal niet ten volle benut worden ( bijv. slaapstand ). Desktopeffecten werken niet, GNOME3 gaat in fall-back modus, dwz zonder grafische pracht en praal :D.
Waar overigens nogal aan gehecht wordt is “openSUSE”. Veel mensen hebben 't over Suse, SuSE, maar SUSE (zo schijft je het) en openSUSE zijn twee verschillende zaken, dus openSUSE is niet een open SUSE. :stuck_out_tongue: Zeggen dat SUSE de bedrijfsversie is dekt de lading ook niet.

In de “Praathoek” hebben we een lange thread “Stel je voor”, post daar 's wat, anders wordt deze thread een zootje met veel posts.

Henk,

Kun je aangeven welke grafische kaart je gebruikt?

Je zegt dat je de updates hebt geïnstalleerd.
Heb je naast die updates ook drivers gedownload voor je grafische kaart?
(Alleen maar om een beeld te krijgen wat je wel en niet hebt geïnstalleerd)

Ik gebruik geen losse grafische kaart maar de ‘ingebouwde’ chip op het motherboard, misschien een idee om wel een wat oudere grafische kaart te gebruiken want ik was net zo blij met mijn 1280x1024, getallen even uit het geheugen, monitor. Ik ga gewoon maar weer een lagere Suse versie gebruiken. En laat 12.3 maar links liggen. Te veel erger.

Ik gebruik de grafische processor van het motherboard en heb suse12.3 netinstall gedaan en direct na de eerste keer inloggen bevriest het scherm al, dus ook nog voor updates en repositories.

Zoeven een oudere knoppix 7.0 dvd geladen in dezelfde computer, perfect beeld ook bij de hoogste oplossing.

Dus met de computer of de grafische kaart is niks mis,

Henk2012 , en als je voor het inloggen de toets F3 : No KMS gebruikt en F5 : Fail Safe ?

Voor ons is van belang wat voor onboard grafische chip 't is. Aangezien je het hebt over een “oude” Knoppix, ben ik benieuwd hoe oud de computer is waarop je installeert. Binnen die Knoppix kun je in een terminal venster met

/sbin/lspci 

zien wat voor grafische chip er is. Dat kan nl. Intel, AMD/ATI, NVIDIA zijn, en m.n. voor wat AMD/ATI betreft is er, geheel en alleen door toedoen van AMD/ATI het e.e.a. veranderd. Volgens mij zit Andre met de opstart opties goed, moet je het in die richting zoeken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat 't Intel is, want de ondersteuning daarvoor is over de volle breedte alleen maar verbeterd.

Overigens lees ik uit je posts, dat je zonder problemen kunt installeren, maar dat 't pas misgaat na 't afronden van de installatie, bij het inloggen op het geïnstalleerde systeem. De installatie herhalen heeft geen zin, openSUSE is zo stabiel, er zal precies hetzelfde gebeuren.

Vgl/sbin/lspci: VGA controller NVIDA c61 Geforce 6100 nForce405 (rev a2) Wat het herhalen betreft: Je hebt helemaal gelijk.

[liveuser@localhost ~]$ /sbin/lspci
00:00.0 RAM memory: NVIDIA Corporation MCP61 Memory Controller (rev a1)
00:01.0 ISA bridge: NVIDIA Corporation MCP61 LPC Bridge (rev a2)
00:01.1 SMBus: NVIDIA Corporation MCP61 SMBus (rev a2)
00:01.2 RAM memory: NVIDIA Corporation MCP61 Memory Controller (rev a2)
00:02.0 USB controller: NVIDIA Corporation MCP61 USB 1.1 Controller (rev a2)
00:02.1 USB controller: NVIDIA Corporation MCP61 USB 2.0 Controller (rev a2)
00:04.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation MCP61 PCI bridge (rev a1)
00:05.0 Audio device: NVIDIA Corporation MCP61 High Definition Audio (rev a2)
00:06.0 IDE interface: NVIDIA Corporation MCP61 IDE (rev a2)
00:07.0 Bridge: NVIDIA Corporation MCP61 Ethernet (rev a2)
00:08.0 IDE interface: NVIDIA Corporation MCP61 SATA Controller (rev a2)
00:09.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation MCP61 PCI Express bridge (rev a2)
00:0b.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation MCP61 PCI Express bridge (rev a2)
00:0c.0 PCI bridge: NVIDIA Corporation MCP61 PCI Express bridge (rev a2)
00:0d.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation C61 [GeForce 6100 nForce 405] (rev a2)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:08.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
[liveuser@localhost ~]$

dit is het hele verhaal

Wat je zou kunnen doen is dit:
Bij het login scherm, niet inloggen, maar Ctrl-Alt-F1. Je komt dan in de console. Log daar in met je gebruikersnaam en wachtwoord, en doe dan

su -c yast

Je krijgt de ncurses interface van Yast te zien, die ook te gebruiken is als X niet (goed) draait. Navigeren doe je met de TAB en pijltjes toetsen.
Ga naar Software - Softwarebronnen - Toevoegen
Pik Installatiebronnen onderhouden door de gemeenschap
Vink de NVIDIA repo aan, OK, OK.
Als er ergens onderweg gevraagd wordt om een sleutel te vertrouwen, doe dat dan.
Als de repo is toegevoegd start je Softwarebeheer.
Normaal gesproken wordt de juiste driver automatisch geselecteerd. Voer de installatie uit, verlaat Yast en herstart het systeem door middel van

su -c reboot

De installatie van de driver zet ook het e.e.a. goed, waarvan ik vermoed dat 't het bevriezen veroorzaakt.

PS. Graag output tussen CODE tags. Als je de hele dat normaal gespatiëerde output leest, word je blind :D.