Mis bootpartitie in Grub

Pas geleden overgestapt van Kubuntu naar Opensuse 12.1-64 in dualboot met windows7-64. In kubuntu had ik in het opstartvenster van Grub had altijd de keus tussen de kubuntu versies de windowspartitie en de windows installatie partitie (voor als het weereens mis was met windows). Ik heb helaas geen menu.lst bewaart van Kubuntu om af te kunnen kijken dus is mijn vraag nu hoe kan ik er voor zorgen dat die windows installatiepartitie opgenomen wordt in het Grub opstart venster.

Al vast bedankt voor alle hulp.

Groetjes
Kees

Ik ben een nul op Windows gebied, maar ik dacht altijd dat je de reddings partitie gebruikte door trijdens boot een toest in te drukken. Dus in de BIOS en voor GRUB.

In ieder geval zet openSUSE zo’n reddingspartitie er nooit bij. En ik heb nog nooit iemand horen klagen.

Maar je kunt natuurlijk zelf uitproberen door menu.lst the editen (eerst een kopie!). Neem de entry voor Windows als uigangspunt. Dat is mogelijk iets als:

title Windows   XP
rootnoverify     (hd0,1)   
chainloader     +1

Verander *(hd0,1) *in *(hd0,0) *als de eerste partitie (0 voor GRUB) inderdaad die reddings partitie is.
Kijk of het werkt.

Ja normaal wel en bij ASUS laptops is dat F9 maar dat lukt volgens mij niet als je windows opstart vanuit het Grub venster. Ik heb er eigenlijk nog niet aangedacht om te proberen voordat Grub opstart, hoewel ik dacht dat het niet werkte in de Kubuntu tijd.

Ik zal wel proberen om de menu.lst aan te passen, ik wist alleen niet zeker of ik dit zomaar kon doen (natuurlijk als su) onder openSuSe.

Groetjes
Kees

Volgens mij komt dat eventueel kiezen van “systeem herstellen” of hoe het genoemd wordt uit de BIOS. Dat moet ook wel. Als je alleen Windows hebt (volgens MicroSoft het enige bestaanbare) en die werkt niet, moet je buiten Windows om (dus via de BIOS) iets proberen te redden.

En dat betekent ook dat GRUB met deze ingebouwde reddingsactie niets van doen heeft. Ik begrijp ook niet waarom dat in Kubuntu wordt toegevoegd. Hoewel ik me kan voorstellen dat het wel werkt, maar het is nergens voor nodig.

Je kunt* menu.lst *ook wijzigen met YaST > Systeem > Bootloader als je een GUI prefereert. En natuurlijk editen als root (niet als su, dat is niks) met welke editor dan ook. Als je een desktop gebruikt heeft bijv. KDE kdesu en Gnome heeft *gnomesu *om een GUI programma als root op te starten. Dat GUI programma kan dus ook een editor zijn zoals Kwrite. Maar ik ga geen voorbeelden geven voor als, als, als. Dan moet je maar zeggen of je KDE of Gnome of iets anders gebruikt.
En vanuit een terminal doe je

su -

om root te worden. waarna je bijv.* vi* kunt gebruiken. Mogelijkheden genoeg zoal altijd in Unix/Linux.

Als laatste: het is openSUSE. Ik heb je al verschillende schrijfwijzes zien gebruiken, maar er is er maar een goed.

Die verborgen installatie partitie wordt bij wel meer distros toegevoegd. Bij openSUSE wordt dat niet gedaan, voor zover ik 't me goed herinner omdat je met zo’n mogelijkheid heel snel je GRUB overschrijft. Heb dat zelf eens voor elkaar gekregen om zo in de installatie van Vista te duiken. Die begon meteen te mekkeren over een beschadigde installatie en begon vanzelf te repareren en rebooten, geen stoppen aan. Resultaat: geen GRUB, direct in Vista (die stond er nog bij op). En niet in de installatie van VIsta dus…En openSUSE? Daar was niets van terug te vinden, pas na gebruik van een PartEd CD en herstel van de partitietabel. En zulke dingen kunnen dus ook gebeuren als iemand per ongeluk voor de GRUB optie kiest.
Ik werk zelf al meer dan 10 jaar windoosloos, en raad je aan om, als je deze optie toch wilt implementeren, deze in menu.lst uit te commentariëren. Als je hier de output post van onderstaand commando, tussen CODE tags, dan zal ik eens kijken of ik op de PC van mijn zoon wat kan nakijken, die heeft volgens mij een verborgen ingang tot de installatiepartitie.
Graag output van

su -c 'fdisk -l'

Sorry voor het niet vermelden van de desktop soort. Het Kubuntu/ Ubuntu denken zit er nog een beetje in waarbij Kubuntu voor KDE staat en Ubuntu voor Gnome en ik heb wel netjes verteld dat ik overgestapt was van Kubuntu (in mijn gedachte dus naar KDE in openSUSE).

Met Krusader in root-modus kan je ook heel goed wijzigingen aanbrengen in de menu.lst als je maar in de gaten houdt wat je eigenlijk aan het doen bent en natuurlijk eerst even een backup maakt. Morgenmiddag kan ik kijken of alles werkt dan ben ik waarschijnlijk wel weer wakker na m’n nachtdienst.
Bedankt voor het op weg helpen.

Groetjes
Kees

Dat zal je allemaal wel lukken. Maar ik wil nu toch duidelijker zeggen wat Knurpht en ik je eigenlijk op de achtergrond willen vertellen: Waarom zou je dit doen?

Als dat alleen is om dat Kubuntu het doet is dat geen goed argument naar mijn mening. als je alles wat Kubuntu doet precies zo in openSUSE wilt, kun je beter bij Kubuntu blijven. openSUSE doet het niet, Kubuntu wel, nu moet jij argumenteren waarom de ene beter is dan de andere. Mis je dit alleen omdat je het niet ziet of heb je booten vanuit GRUB (dus niet met gebruik van de daarvoor bedoelde optie in de BIOS) ooit nodig hehad?

Knurpht wijst op het gevaar er van en ook ik denk dat je het beter niet kunt hebben. Maar zoals gezegd, mijn Windows kennis is bijna 0, ik heb dan ook nooit zo’n reddingspartitie nodig gehad en bij mij is hij gelijk met de Windows partitie verwijderd (overschreven door andere partities voor openSUSE).

In ieder geval heb ik hier op de forums (dat is de engelstalige) nooit iets hierover gehoord. Niemand mist het, niemand had het willen gebruiken en heeft dan een probleem. Wat je wel vindt zijn mensen die de redding doen via de “normale” manier ((toets tijdens BIOS fase van de boot) en dan hun Windows herinstalleren en dan openSUSE niet terugvinden. Dat is en “normaal” probleem en niet het jouwe, maar het schetst dat men de redding kan doen en ook gewoon doet, zonder de reddingspartitie in GRUB op te nemen.

Het is niet zo dat ik openSUSE zodanig wil hebben zoals Kubuntu het doet. Zoals ik al eerder zei was ik blij met die Windows Recovery optie in het Grub venster omdat het bij mij niet werkte om bij de Windows Recovery te komen met de F9 toets in de bootfase. Ik heb in Kubuntu diverse malen gebruik gemaakt van de Windows Recovery optie. Ik weet dat je Grub dan kwijt bent maar die is ook te herstellen en dat zal in openSUSE waarschijnlijk met de zelfde commando’s te doen zijn als in Kubuntu. Volgens mij moet ik helemaal niet be-argumenteren waarom het een beter is dan het ander want dat is niet het geval. De ene heeft andere opties dan de andere en hoeft daarom niet beter te zijn dan de ander. Soms is een optie van de ander wel handig ook al is die optie misschien gevaarlijk maar als je de juiste benaming er aan geeft kan het geen kwaad volgens mij. In bovenstaand geval staat er bij mij nu in het opstartvenster van Grub de optie Windows Recovery, de naam dekt de lading. Ik hoop alleen dat ik hem niet meer nodig heb, hoewl dat weet je met Windows nooit.

Ik ben nu weer een stapje “wijzer” geworden, ik leer graag hoe een OS in elkaar zit en wat je er verder mee kan doen dat is misschien de hoofdreden dat ik overgestapt ben naar openSUSE voor een nieuwe uitdaging.

Bedankt voor de hulp in ieder geval en hoop dat ik de toekomst hier gebruik van kan blijven maken als het niet goed gaat.

Groetjes
Kees

Ik wil je uiteraard niet “dwingen” om iets op een bepaalde manier te doen. Uiteindelijk is het jouw systeem, jij weet wat je er mee wilt, enz. Maar wij weten dat niet. En dus kijken wij wat vreemd aan tegen je wens om vanuit GRUB de Windows herstelpartitie te kunnen booten. Mijn verhaal boven probeert wel om je er toe te brengen je keuze voor jezelf te verklaren. Uit bovenstaande blijkt dat je dat inderdaad doet.

Overigens vindt ik het vreemd dat de BIOS je bij opstarten geen mogelijkheid geeft om Herstel/Recovery the gebruiken. Dat hoeft niet F9 te zijn. Is voor verschillende systemen anders, maar het BIOS splash screen zou dat moeten aangeven. Bovendien neem ik aan dat het in de documentatie van het systeem staat (bij Windows schijnt het gebruik hiervan vaak nodig te zijn).

ik leer graag hoe een OS in elkaar zit en …

En dan heeft dit nog helemaal niets met enig OS te maken rotfl!

Succes en veel plezier met openSUSE.

Voordat ik iets deed met een Linux versie heeft het wel gewerkt met de F9 toets (volgens de documentatie moet dat ook met F9). Na de dualboot met Ubuntu en later Kubuntu lukt het niet meer of ik nu te laat of te vroeg de F9 toets indrukte weet ik niet maar ik had toch een uitwijk mogelijkheid via Grub :o

Nu heb ik het verder niet meer uitgezocht omdat ik wel gelukkig was met die recovery optie in Grub maar door de overstap naar openSUSE verdween die optie en was de uitwijk optie verdwenen maar ik ben nu weer gelukkig :slight_smile:

Dit was alles om alleen maar een OS op te kunnen starten.

Bedankt!

Groetjes
Kees

Heb ook nog even wat rondgeneusd. Zoon heeft dat niet meer, we hadden blijkbaar besloten dat-ie de ruimte beter kon gebruiken. Maar voor zover ik weet was 't niet veel anders dan een geïnstalleerde windows booten: aanwijzen waar de rommel staat + chainloader. Maar zonder de gevraagde output kan ik er niet eens een slag naar slaan.

Ergens had ik dat vermoeden al wel maar wist niet zeker of ik zo in MENU.LST kon wijzigen/toevoegen bij openSUSE. De optie staat er nu netjes in met als titel Windows Recovery, een vlag die de lading volledig dekt leek mij :slight_smile:

Bedankt voor je hulp.

Groetjes
Kees