Ik heb geprobeerd een offline opwaardering met de dvd download versie 12.2 64bit. Helaas lukt dat niet.
Probleem is dat bij de installatie check van het bestaande versie en systeem analyse, de analyse blijft hangen op 70 % bij het punt "zoeken naar geldige linux partities. Gaat dan niet verder en dus kom ik niet in de keuze scherm “en nieuwe installatie” of de keuze “bijwerken of opwaarderen van bestaand systeem”
Vreemd genoeg heb ik deze opwaardering met dezelfde dvd gedaan ook gedaan op mijn Emachines E725, Mobile 4 series chipset integraded grafic controller, daarop ging het redelijk goed. Behalve dat het niet goed opstart (al een bekend probleem zoals ik op diverse mail en treads lees met de intel videodriver in de gewoon desktop maar alleen in de failsafe modus. Werk prima in deze mode. Zoek zeker daarvoor nog een oplossing.
Op mijn desktop PC heb ik juist de geschetste probleem hierboven. Met de migratie.
Sorry ik heb geen antwoord gegeven op jouw vraag besef ik nu. Inderdaad heb ik de door jouw geschetste controle niet gedaan. Ben nu directe een nieuwe download aan’t doen met een brand controle. Ga kijken of dat de oplossing is. Zoniet dan kom ik er graag op terug met werderom het zelfde probleem.
Allereerst excuus voor de late reactie: er is dit weekend een grote hardware upgrade uitgevoerd, waardoor er niet gepost kon worden in de forums. Da’s nu voorbij.
Er zijn nogal wat dingen die ik in deze thread mis, om je goed van advies te kunnen dienen.
Welke desktop omgeving gebruik je?
Had je in 12.1 ook extra repos actief?
Wat voor machine is het? Videokaart model, merk Nz?
Wat heb je allemaal al geprobeerd?
Ik beheer nogal wat machines met Intels erin, heb daar in het verleden ook wel gedoe mee gehad, maar ben juist aan het migreren naar 12.2 omdat (o.a.) de desktopeffecten in KDE daarmee eindelijk doen wat ze moeten doen.
Ik ben sinds kort nu echt op opensuse overgegaan. Gebruikte versie 11.3 in dualboot met win7 een volgde de ontwikkeling opensuse sinds versie 8.
Wat ik gedaan heb is gewoon een schone installatie van opensuse 12.1 64 bit, desktop KDE, heb WIn 7 links laten liggen en gewoon de gehele harde schijf gebruikt. dat ging voorteffelijk. Ik ben ook niet meer verder geintresseerd in Windows.
Wel gebruik ik mijn PC alleen voor video montage en foto bewerking. Heb wel Kdenlive geinstalleerd onder 12.1 maar voor migratie weer verderd.
De rest doe met mijn laptop Emachine 725 Mobile 4 series chipset integraded grafic controller I915 waarop nu opensuse 12.2 goed werkt onder de FAILSAFE mode. In de gewone KDE desktop dat gebeurd wel maar het scherm blijft zwart. Heb zelf naar een oplossing gezocht maar nog niet gevonden.
Heh enig sinds van commandline opdrachten dos en Unix, maar professioneel ben ik niet.
Graag hoor ik wat ik kan veranderen om mijn probleempje te kunnen oplossen.
Ik vraag me af of een offline upgrade een goed idee was… Ik denk dat een reinstall met behoud van /home een beter plan is… Een offline upgrade kan voor veel problemen zorgen…
Ik doe upgrades op die manier… /home backuppen (ook de verborgen bestanden) en dan voledig nieuw installeren. Ervoor zorgen dat /home niet word geformateerd… Op die manier heb ik de minste problemen… Nadeel is dat ik dan wel na de upgrade programma’s moet installeren die niet op de DVD staan… Maar dat is een standaard ritueel geworden
Voor zover ik heb geconstateerd start de gewone desktop wel op want het bekende riedeltje geeft aan dat alles is geladen voor gebruik. Behalve het scherm licht niet op!
Hallo Dexter
Dank. Wat jij aandraagt was ik juist van plan. Maar ik kom met deze actie juist niet om die keuze te maken in de installatie procedure (zie hieronder)
Probleem is dat bij de installatie check van het bestaande versie en systeem analyse, de analyse blijft hangen op 60-70 % bij het punt "zoeken naar geldige linux partities. Gaat dan niet verder en dus kom ik niet in de keuze scherm “en nieuwe installatie” of de keuze “bijwerken of opwaarderen van bestaand systeem”
Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik om deze output gevraagd heb, tot mijn schaamte.
Wat ik me afvroeg was of je misschien nog ergens een Windows partitie hebt, die niet goed is afgesloten. Het commando had moeten zijn
su -c 'fdisk -l'
Maar, wat me ook wel interesseert, is hoe lang je wacht totdat je besluit dat 't blijft hangen. Ik vermoed namelijk dat je systeem met de NVIDIA kaart aan het onderhandelen is over hoe de juiste resolutie te krijgen. Je zou op de opstartregel van GRUB eens “nomodeset” kunnen toevoegen, door in GRUB bij opties dat in te vullen.
Ik heb wel zo 20 minuten gewacht, lijkt mij wel erg lang duren voor dat onderhandelen met NVIDIA kaart. Heb het een paar keer opnieuw geprobeerd en heb het maar opgeven. Bij mij weten is er ook geen windows partitie aanwezig. Ik heb bij de installatie van 12.1 64 bit geen enkel probleem gehad. Heb zelfs de hele HD laten formateren bij de installatie.
12.1 64 bit werkt prima, geen probleem mee. De installatie verliep prima. Ik denk dat ik maar op 12.3 wacht. Wat ik al over de features heb gelezen worden de instal en config sterk vebeterd.
Dan zit er geen oude WIndows partitie meer op. Was voor mij even zo’n "het zal toch niet " gedachte. Heb namelijk 's gezien dat de installer stuk liep op een corrupte hidden partitie. Heb je ook al geprobeerd om de installatie op te starten met “nomodeset” op de opstartregel?
Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik gebruik in 12.1 GRUD niet de GRUB2. Wel heb ik ondertussen in BOOTLOADER opties gekeken waar ik de opdracht “nomodeset” zal moeten plaatsen. Ik zie wel bij Grafische menubestand /boot/message staan. Is het daar waar ik dan de opdracht moet veranderen in /boot/nomodeset?