Mail problemen met Thunderbird.

Heb wat hulpvragen gekregen omtrent problemen met mail verzenden via Thunderbird onder openSUSE 13.1 met KDE en Windows 7.
De instellingen pop en smtp kloppen de wachtwoorden zijn o.k .
Het gaat hier om 2 verschillende pc’s bij 2 verschillende mensen en adressen.

De openSUSE pc heeft via hcc net en xs4all een account en de Win 7 via KPN en wxs
De afgelopen maanden waren er geen problemen, alles verliep op rolletjes en dan nu niet meer.

Als de pc’s bij mij staan is het probleem acuut weg en wordt de mail verzonden, bij de eigenaren thuis helaas pindakaas.
Ook al zet ik er een ander smtp adres in het maakt niet uit het hier gaat het goed.
Ik gebruik ook KPN als provider.
Heb ook al zitten kijken of er een firewall of een poort niet goed staat in de routers van deze mensen maar kan daarin niets raars vinden.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd, maar wat.

Firewall al uitgehad?
Kan het zijn dat we te maken hebben met mensen met niet-geupdate Fritz boxes?
Is er bij de providers al gecheckt of de IP adressen niet geblokkeerd zijn? (onlangs gezien. Klant’s zoontje’s PC bleek de oorzaak, was de hele dag door aan het spammen.)

Thunderbird ook al 's gestart vanuit een terminal, proberen te verzenden en dan naar de output kijken.

Verzenden ze via SSL/TLS? Zo ja, probeer 's zonder, zo nee, probeer 's met

Tja al die ongein al bekeken en bestreden.
Geen Fritzbox maar allen KPN Experiabox V8

Zo heel af en toe wordt de mail wel verzonden en binnen een dag weer niet.
Er wordt niets raars gedaan, heb nu een derde deze heeft hetzelfde probleem onder Windows 8 met outlook 2013 met een smtp van mijndomein.nl.
Het moet niet gekker worden.

Er zal denk ik toch iets zijn met spam of firewall.

Moet wel haast, omdat ze 't bij jou (thuis) wel doen. Spam / firewall / DNS, duister. Ik zit nog met één afzender die via gmail niet naar een bepaald domein kan mailen. Alle andere aardbewoners wel, met ieder beschikbaar adres, deze man niet. Maar da’s voor maandag.
Wat ik op dit moment adviseer is om niet al teveel te doen, providers en consorten zijn nog hard bezig om te reageren op de heartbleed bug in openSSL.

Goed advies van je. Ga inderdaad even rustig zitten en afwachten.
Ben nu al een paar dagen bezig met dit probleem, heb de mensen het advies gegeven om voorlopig even gebruik te maken van de webmail mogelijkheden.
Dat loopt wel goed.

Ben benieuwd of KPN en consorten ook zullen toegeven dat zij de heartbleed bug problemen over het hoofd hebben gezien.

Heb je ook een eigen apparaat (bv laptop) die op een ‘vreemd’ netwerk kan versturen? Die doet t wel? Dat test makkelijker blokkades van firewall of verkeerde instellingen. Ik ben veel buiten mijn eigen netwerk en heb bij uitgaande server diverse van de volgende oplossingen:
De uitgaande poort anders instellen. Bij sommige internetproviders werkt alleen smtp.netwerknaam.nl op een standaardpoort (25 danwel 25025 voor netwerknaam Ziggo of KPN).
Of met gebruik van een ingehuurd domein en emaildienst dan werkt poort 25 juist niet en zou je met bv smtp.eigendomein.nl op 25025 uitkomen.

Ben, ik kreeg eergisteren een hulpoproep van een “collega” die iets soortgelijks had. Zijn baas (NB) was een jaar geleden zat van het feit dat providers bepalen wat je van waar wel en niet mag versturen. Hij vertelde dat-ie zijn hele gezin, alle emailadressen, nu via één apart google account liet lopen. In een paar uur hadden we dat voor alle accounts voor elkaar. Het grootste probleem daarbij is dat je op allerlei plekken moet instellen dat het afzenderadres het “echte” is, anders komt hoe dan ook het gmail adres ergens naar boven bij ontvangers. Het is een tweetraps raket: je moet in het google account de mailadressen koppelen, en in de mailclients van de gebruikers google als smtp instellen, met het gmail adres als gebruikersnaam. Daarbij moet je zowel aan de google kant als aan de client kant aangeven dat het afzenderadres het emailadres van de client is.

Het idee is dat er geen enkele provider is die Google gaat vertellen dat ze andere poorten moeten gebruiken, of dat dit niet mag. Heeft gisteren prima gewerkt, voor alle (~40) accounts.

Max en Gert Jan,

bedankt voor de tips en trucs.
Zal er eens fiks op los experimenteren.
De tweetraps google oplossing vind ik wel wat.:slight_smile:
Heb in ieder geval al wat van de problemen kunnen tackelen door een poort wijziging, een virusscanner de nek om te draaien en een provider erop te wijzen dat die wat last had van een slecht werkende (corrupte) server (heartbleed?).
Het vervelendste probleem ligt nog bij een pc met openSUSE 13.1 en Thunderbird die helemaal niet wil doen wat ik wil dat die gaat doen. Staat in dualboot met Win 7 ook Thunderbird die ook niets wil. Zal wel iets van communicerende problemen zijn.
Mijn laptop doet het daar altijd prima, de instellingen vergelijken werkt niet.

Ga daar de tweetraps oplossing maar eens inzetten. (Of windows eruit gooien :P)

Mooi dat je al zo veel verder bent. Jammer dat je nog een pc met een uitdaging over houdt.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de situatie. Op zichzelf moet t niet uitmaken dat een pc dual boot kent met Windows en openSUSE. Als je dat niet via de google-oplossing werkend krijgt… wil ik wel meehelpen denken maar dan zou ik graag meer informatie zien. Ik stel een paar vragen:
Ontvang je met thunderbird onder Windows e-mail? Kun je met thunderbird onder Windows e-mail versturen?
Zelfde met openSUSE, ontvangen met thunderbird en verzenden met thunderbird?
Deelt de pc het thunderbirdprofiel (onverhoopt) op 1 data-opslaglocatie? Zo ja, werken losse installaties van Windows/openSUSE?
Staat de pc in een ‘standaard’ thuissituatie aangesloten? Kan t aan instellingen van de provider liggen (ziggo, kpn, upc)? Of aan de router-instellingen?

Met deze informatie zullen we je toch een heel eind verder moeten kunnen helpen.

Maar jouw vragen hebben wel een goede invloed op mijn denkwerk.
Zit aan die gekke pc en zie inene dat AVG virusscanner onder Windows gek doet met het scannen van de mail het betreft een betaalde AVG.
AVG blokt de hele zooi aan mail en zet het ergens weg, waar ???, dus AVG de anti- spam en firewall ingeschakeld. Krijg ineens alle mail binnen hier in Win7.
Lachen ook onder openSUSE.
Morgen maar weer eens controleren of het blijvend is.
Raar dat die AVG hier dwars zit op openSUSE.

THXs Max

Nou moe. Dat is raar. AVG zorgt ervoor dat openSUSE ook weer e-mail ontvangt met thunderbird? Op een onafhankelijke installatie. Dat snap ik niet goed. Mag AVG dan ook de datadir van openSUSE beïnvloeden of scannen? Echt onafhankelijk mag AVG vanuit Windows toch geen invloed hebben op je openSUSE-installatie? Laat ff weten of t opgelost is. Mijn motto in onbegrijpelijke oplossingen: “Ik snap er niets van, maar geniet er wel van. Het werkt weer en dan stop ik met nadenken (of er tijd insteken).”

Heb jij AVG Internet Security of de gratis variant? Ik gebruik zelf al jaren de gratis variant en heb hier geen problemen mee. Zit namelijk geen firewall in. Mijn router heeft er 1 en Windows standaard zelf ook en dat is voor de meeste gebruikers voldoende. Anti-spam doe ik tegenwoordig via Gmail (al mijn oude email adressen komen er ook in te staan) maar Thunderbird heeft er ook een ingebouwde. Zal je wel eerst moeten trainen (dit is spam, dit niet), maar dit werkt ook erg goed.

Ik gebruikte in Windows meestal freeware en als het even kan open source natuurlijk. Nu zet ik standaard er AVG Free, CCleaner, MalwareBytes (Gratis variant) en Firefox met adblock erop. Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit geen problemen heb gehad met virussen, etc. Gewoon “twee keer denken, 1 keer klikken” als je iets installeert. Verder updates, updates, updates (Windows updates (grote ergernis maar noodzakelijk), Java en Flash). Dit doe ik tegenwoordig ook, maar heb er minder op staan. Alleen spellen eigenlijk. De rest is allemaal openSUSE en ik denk dat de spellen daar ook binnenkort naar toe kunnen.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik hier iets type met Windows advies rotfl!

Het is je vergeven hoor :slight_smile:

Ik weet niet of 't AVG was, maar ik heb vorig jaar op een WIndows bak gezien dat een virusscanner/malwareding toegang had tot de router … De gebruiker gaf toen aan dat-ie dat inderdaad ooit had ingesteld.

Een andere optie waar ik aan zit te denken, is dat het verkeer van de openSUSE bak op één of andere manier “langs” de Windows bak moet, maar dat lijkt met niet het geval, daar moet je dingen voor doen.

Die dingen die je ervoor moet doen zie ik de gebruiker niet doen.
Is een overstapper van XP naar 7 met openSUSE 13.1.
Toch is er af en toe niet helemaal lekker, regelmatig komt de mail niet of zoals gisteren ineens mail vanaf 16 april. Zit toch iets raars in AVG of Thunderbird. Terwijl de mail wel al in de webmail stond.
Moet mij daar toch maar eens verder in gaan verdiepen.