Er deed zich een fout voor tijdens de toegang tot ‘Mac 1’. Het systeem melde: org.freedesktop.UDisks.Error.Failed: Requested filesystem type is neither well-known nor in /proc/filesystems nor in /etc/filesystems
Dat is de melding die ik krijg bij een MAC schijf.
Zag al het probleem met nfts op het forum.
Dus dacht ik nu even deze dan.
Hoe krijg ik de mac schijf leesbaar en beschrijfbaar?
Ik weet niets van Mac. Maar het zal duidelijk zijn dat het file system type van een schijf (of partitie) bekend moet zijn en dat er dan software moet zijn om die te kunnen verwerken. Het eerste zou jij moeten kunnen zeggen.
Zo simpel is het natuurlijk niet. Het zetten van een naam in een lijstje betekent niet dat er software is geïnstalleerd om dat te ondersteunen. Het betekent zelfs niet dat die bestaat.
In het NTFS geval bestaat die software zeker, alleen het lijstje wordt op één of anderee manier niet bijgewerkt (het is dan ook en by-pass en geen oplossing, de oplossing is dat bij installatie die regel er al in staat). Het is ook niet de bedoeling dat je daar wijzigt, bij een update kan het zommaar weer weg zijn.
Zoals gezegd, ik weet niets van Mac en ook niet van HFS. Ik probeer alleen om gegevens uit mensen te wringen die duidelijk te weinig vertellen, met als mogelijk gevolg dat mensen die het wel weten de vraag links laten liggen wegens te weinig informatie (niet iedereen neemt de tijd om eerst acht posts lang gegevens op te vragen die in post 1 al gegeven hadden kunnen worden).
Wel heb ik op YaST > Software > Software management in het Search/Zoek veld hfs ingetikt. Dan blijkt er een package *hfs-utils *te zijn waarvan de beschrijving veelbelovend is. Je moet zelf maar kijken en eventueel installeren. Na installatie zijn er vast man paginas biij om meer te leren.
Je kunt ook wachten tot er een nederlandse openSUSE/Mac liefhebber reageert.
Als je denkt dat je engels voldoende is kun je ook in de zoekfunctie van de forums met bijv. HFS gaan zoeken.
Jep je hebt helemaal gelijk de info is wel heel weinig die ik gaf.
Maar zat zelf ook onderwijl te zoeken en ik weet ook niet teveel van MAC
Er werd mij gevraagd of ik bestanden kon redden van een HDD.
Ja meestal wel, alleen blijkt het een MAC schijf te zijn en dan komen er de ???.
Maar goed jouw tip is goud waard voor dat HFS pakket ik heb daar even niet aan gedacht.
Denk dat het een ramp wordt met die hdd, een geleende mac kon er ook niets mee.
Maar suse laat geeft in ieder geval de melding dat de schijf er is.
Nu verder mijn kennis verrijken, ga ook het Engelse deel aflopen.
Maar suse zag dat de schijf in 2 partities was opgebouwd
1 x systeem en 1 x bestanden
Het systeem was niks mee te doen
de bestanden kon ik wel binnen trekken op een extern hdd en jawel foto`s en documenten gered.
Tja, de wondere wereld van Linux ?? of gewoon puur mazzel.
Nadat ik de bestanden op de externe hdd heb kunnen plaatsen begon de MAC drive te ratelen of er zand in was gestrooid.
Dus gewoon puur gemazzeld.
Toch wel een goed idee dat hfs-utils pakket > hcvv
Fijn dat je nog wat hebt kunnen redden. Waarschijnlijk heel erge mazzel. Maar je kunt natuurlijk aan degene voor wie je deze reddingsaktie hebt gedaan zeggen dat het natuurlijk de superioriteit van Linux was lol!
Heb onlangs tegen zo’n Mac fanaat gezegd, dat-ie ook een soort linux draait, dat-ie er alleen dik voor betaalt om een uitgeklede versie ervan te krijgen, waar-ie allerlei dingen niet “mag”. Werd na het lezen van wat achtergrond materiaal enigzins meesmuilend beaamd, waarna het weer eens over het design ging :). Mooie thread zo, met happy end Nz.
Heb hier natuurlijk even er vet boven op gelegd dat dit nu echt een Linux actie was, ja ja en natuurlijk de superioriteit van Linux benadrukt.
Maar dan luisteren ze inene een stuk minder goed.
Kijken verlekkerd naar dat witte ding met een zwarte cover en vragen dan brutaal genoeg of ik niet even de software die er niet meer is kan downloaden via een torrent.
Tja dan valt je mond ook weer even open en loop je weg met de gedachte, doe het volgende keer maar zelf of ga terug naar de Ifactors.