LMMS probleem na een update, en een poging om het zelf te compileren.

I was erg blij dat ik een update kreeg van LMMS. (via packman)

Er is echter een probleem met deze versie.

Dus ik naar het lmms forum, en daar kreeg ik de volgende reactie:

Well, master branch had this problem, maybe they have taken the master branch instead of stable 1.1.0?

Betekent dit dat ik packman een email moet sturen?

Ik deed ook een poging om het zelf te compileren, maar ik loop vast op de QT versie die openSUSE gebruikt.

CMake Error at /usr/share/cmake/Modules/FindQt4.cmake:1382 (message):
  Found unsuitable Qt version "" from NOTFOUND, this code requires Qt 4.x

LMMS ? Muziek maak programma of te wel een DAW ( digital audio workstation)

Voorbeeldje van een poging van mij om een cover te maken ( is nog lang niet klaar): :stuck_out_tongue:

Ik denk inderdaad dat contact opnemen met de Packman mensen het beste is.
Je kunt er ook op hopen dat een ander dat doet, of dat de versies “vanzelf” gelijk getrokken worden, en dat het dus tijdeliijk is. Dan zou het in een aantal dagen verbeterd kunnen zijn. Helaas moet je dan wachten en telkens proberen.

Ik heb packman een email gestuurd. Als ik wat hoor, dan laat ik het hier ook even weten.

Verder net een qt devel file geïnstalleerd, maar dat hielp niet.
Ik krijg nu wel een extra error, maar cmake klaagt nog steeds over een verkeerde qt versie.

Ik vermoed dat mijn versie te nieuw is.

Je moet niet qt-devel hebben, maar denkelijk (o.a.) qt4-devel .

Door de foutmelding te kopiëren en in een webbrowser te plakken ben ik iets verder gekomen.

Ik miste oa nog: gcc-c++ Met dank aan een fedora user.
Duidelijk is wel dat de uitleg over hoe te compileren, wat info mist over dependecies in ieder geval voor openSUSE 13.1, zoals bovenstaande gcc.

Ik ga morgen verder, ik ben nu te moe, maar de tweede foutmelding bracht me bij een ubuntu topic.

Daar werd de volgende oplossing aangedragen:

sudo apt-get install libqt4-core libqt4-dev libqt4-gui qt4-dev-tools

Ik ga dus morgen controleren of ik die bestanden heb. De derde met -gui heb ik volgens mij al.
Lastig is dat op openSUSE de namen iets kunnen verschillen.

Dit is hoe ver ik nu kom, ik had eerst ook een foutmelding over de CXX compiler:

guus@linux-n62z:~/lmms/build> cmake .. -DCMAKE_INSTALL_PREFIX=../target
-- The CXX compiler identification is GNU 4.8.1
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++
-- Check for working CXX compiler: /usr/bin/c++ -- works
-- Detecting CXX compiler ABI info
-- Detecting CXX compiler ABI info - done
PROCESSOR: x86_64
Machine: x86_64-suse-linux
-- Target host is 64 bit
CMake Error at /usr/share/cmake/Modules/FindQt4.cmake:1382 (message):
  Found unsuitable Qt version "" from NOTFOUND, this code requires Qt 4.x
Call Stack (most recent call first):
  CMakeLists.txt:117 (FIND_PACKAGE)

-- Configuring incomplete, errors occurred!

Echt moeilijk is iets compilen niet. Het is wel veel werk.
Cmake, kijken wat er fout gaat , en dan op zoek naar de juiste bestanden.
Doordat ik al eerder een spel ( Doom3 ) gecompileerd had, weet ik dat je naast de libs ook de dev bestanden moet hebben.
Maar met dat spel ging het een stuk beter. Daar was de lijst van dependecies wel compleet.
Ik hoefde toen alleen nog maar de dev files toe te voegen. (via yast)

De update van lmms die ik vandaag kreeg loste mijn probleem niet op.
Daarom dat ik het compileren nog maar even niet opgeef.

Ook zodat ik eventueel weer kan gaan klagen bij lmms zelf.

Nu geeft lmms de package manager de schuld.

Ik vind het één van de mooie kanten van Linux.

Op windows als het niet werkt, ben je meestal gewoon de sigaar.
Op Linux kost het vaak wel veel moeite, maar als je uiteindelijk het probleem gevonden hebt, help je ook andere.

Op dit moment weet ik niet of de fout bij packman of bij lmms zit.

rotfl!

Het is mij gelukt om LMMS zelf te compileren.
Dat is dus de tweede keer in me leven, dat het me gelukt is.

En het mooiste is, dat het mijn probleem opgelost heeft.

Verder packman een email gestuurd, dat ik mijn probleem opgelost heb, door lmms zelf te compileren, en verteld dat hun update nog steeds het zelfde probleem heeft.
Met de opmerking dat als ik hun helpen kan, ze het me moeten vragen.

Ik hoop niet dat ik daar spijt van krijg, zo goed ben ik echt niet met Linux, maar als hun wat hebben, aan een bestand op mijn pc, dan moet emailen van dat bestand geen probleem zijn.

Voor wie lmms gebruikt, en het niet zelf wil / kan compileren, even geduld.
Dat gaat vast goed komen met de volgende update.

Misschien ben ik inmiddels wel goed genoeg om Arch te gebruiken ? :stuck_out_tongue:

Geintje, ik ben voorlopig zeker niet van plan om met openSUSE te stoppen, en na twee dagen kloten, waardeer ik het feit dat er een package manager is ook weer meer. :wink:

Ik denk dat veel mensen begonnen zijn zoals jij. Zelf compileren? Moeilijk en leeuwen en beren. En dan lukt het ineens. En dat maak je dus een grote stap.

Normaal wordt zulke hulp zoals jij nu aan Packman aanbiedt gewaardeerd. Ook als je niet helemaal alle “gewoontes” en zo kent. Ook bij de ontwikkelaars zitten vaak mensen die begrijpen dat zij hulp kunnen gebruiken en potentiële opvolgers moeten aanmoedigen.

Dit is nou juist waarom ik zo gek ben op Linux (openSUSE).

Je moet wel bereid zijn om er moeite voor te doen, maar de lijntjes zijn veel korter dan je denkt.

En je loopt het risico dat je ook echt mag helpen. :wink:

Zo lees ik ook veel op phoronix, en een aantal artikelen gaan me echt boven de pet.
Discussies over waarom systemd zuigt bijvoorbeeld.
Maar als je daar een topic opent, is de kans aanwezig , dat de persoon die het programma geschreven heeft, dan wel onderhoud, reageert.

En mijn ervaring is, dat de meeste echt wel willen luisteren en helpen.

Hilarisch was voor mij een reactie van een KDE developer op phoronix, waarom wij (de gebruikers) in godsnaam programma’s in volledig scherm wilde draaien.
Hij begon ook uit te leggen waarom wij dat helemaal niet moeten willen.

Eind van het verhaal was dat hij toegaf zelf nooit een spel te spelen, maar dat hij er aan ging werken.

Inderdaad, zolang je maar niet gaat schelden (en de discussie stopt als de ander gaat schelden). Ik heb ook wel eens regelrecht met een ontwikkelaar gemaild. Was net een gewoon mens rotfl!

Korte uitleg over wat compilen inhoud.

Download de source.

Maak een folder build aan.
Plaats hierin de source en installeer via yast alle benodigdheden. ( die worden je via een txt bestand of website gewoon verteld, dus alleen maar kunnen lezen is alles wat je nodig hebt)

Dan doe je op de comandline cmake. ( Dit programma controleert of je alles hebt )
Als je dan alles hebt, doe je make en daarna als root (su) make install.

Naast yast heb ik dus maar 4 commando’s gebruikt. cd, cmake, make, en make install.

Het enige lastige is het zoeken van de dependecies. Die hebben soms niet helemaal dezelfde naam als in de uitleg.
Maar in 90% van de gevallen, is een copy en paste van de naam van het onderdeel waar cmake over klaagt, in yast voldoende.
En cmake kan je gewoon via yast installeren.

En via, man cmake, kwam ik er achter dit programma oa door een zekere heer Stallman geschreven is. :stuck_out_tongue:

Een hacker die op een gegeven moment in contact kwam met Linus torvald, en die dus samen verantwoordelijk zijn voor het besturingssysteem wat we gebruiken.
Natuurlijk zijn dit niet de enige twee mensen, die we dankbaar mogen zijn voor Linux en openSUSE.

Voor wie geinteressert is in, hoe Linux ooit begon: https://www.youtube.com/watch?v=jw8K460vx1c

Even wat aanvullende opmerkingen over “zelf bouwen”.

Belangrijk! Alle stappen behalve de “make install” stap kunnen als normale gebruiker worden uitgevoerd. Gebruik hier dus nooit root voor.

Maak een directory aan en plaats de source daarin. Belangrijk is die aparte directory per product. Als je dit soort dingen vaak doet is het natuurlijk handig om een aparte directory (buid of zo) te hebben waarin je de directories (zoals lmms) plaatst. Ook is het waard dan te overwegen een aparte gebruiker voor dit soort zaken aan te maken. Je hebt dan een goede scheiding met je privé zaken (zoals werken met je bank). Een veilig gevoel.

Het “erin plaatsen van de source” gebeurt vaak door het downloaden van een “tarball” (bestandsnaam eindigt dan vaak op .tar.tz o.i.d.). Uitpakken kan met bijv Ark (de GUI) of tar (de CLI).

De aanwijzingen staan vaak in een bestand met een naam zoals README (of varianten daarvan. Dus kijk daar eerst naar als je een tarball hebt uitgepakt.

Installeer met YaST > Software > Softwarebeheer, kies dan van het Beeld menu: Patronen. Rol naar beneden naar Ontwikkeling en selecteer op Basisontwikkkling. Als je dan installeert heb je alles wat je nodig hebt om te bouwen/compileren (zoals C, make, enz.).

Het is niet alrijd “cmake”, maar vaak “configure”. Het is zelfs zo vaak “configure”, “make”, “make install”, dat mensen denken dat bij alle producten die je vindt zo is. Niet dus. Kortom, kijk altijd in de gebruiksaanwijzing (readme).

Als een stap (uit de serie “configure”, “make”, “make install”) een probleem geeft, moet je dat eerst oplossen. Het is zinloos om dan domweg de volgende stap te doen.

Zo eenvoudig kan het inderdaad zijn. Maar wel even een kanttekening m.b.t. RMS (Richard Stallman). Hem een “hacker” noemen (zelfs als je net als ik “hacker” geen beladen woord vindt) doet hem tekort:

• oprichter van het GNU (Genuine Non Unix) project
  • oprichter van de FSF (Free Software Foundation)
  • grondlegger van de GNU Compiler collection en GNU Emacs
  • opsteller van de GNU GPL (General Public License)
    Ik heb me vaak afgevraagd hoever Linus gekomen was zonder het werk van deze man.

Voor wat betreft Phoronix: jaren gevolgd, totdat ze steeds vaker stelling gingen nemen in “discussies” over wat beter, of helemaal niet goed, is, daarbij zelf de onzinnige “KDE vs GNOME”, “sysvinit vs systemd” ellende aanzwengelend.

Ook ik vind “hacker” een wat “kort door de bocht” aanduiding :wink:

Ziehier voor uitgebreidere informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_M._Stallman

O, en nog één: succesvolle compilatie is geen garantie op correct werkende software. Ik kan met niet meer herinneren of 't lmms of xbmc was, maar geluid maken deed 't in ieder geval niet. Dagen werk, terwijl ondertussen de OBS van Packman een wél werkend pakket afleverde, dat tegen de juiste gstreamer- of phononlibraries was gebouwd.
Tegenwoordig zou ik adviseren tijd te steken in leren omgaan met de open buildservice (OBS). Ten eerste is het geklier met -devel pakketten (OBS zoekt per distro-versie zelf de deps er wel bij) een stuk minder, ten tweede hebben bij succes ook anderen pakketten ter beschikking :D.

Tav dat ik Richard Stallman een hacker noem, ik doe dat met groot respect.

Ik maak ook onderscheid tussen hackers, crackers en scriptkiddies.

Verder hebben jullie gewoon gelijk, dat het te kort door de bocht is.

Maar ik kon een glimlach niet onderdrukken, toen ik zijn naam tegen kwam op de man make pagina.

Uit de film blijkt ook dat linus, bepaalde zaken miste, en dat waren nou juist de dingen die oa Richard Stallman wel had.
Ik ben ergens best een fan van hem, maar hij is mij iets te extreem. Toch ben ik het meestal voor het grootste gedeelte wel met hem eens.
Ook leuk in de film is, dat ze een email kregen van bill gates.
In het kort, gratis software ? hoe haal je het in je hoofd ? :stuck_out_tongue:

Verder had ik al gehoord van de obs, maar ik ga daar zeker nog eens goed naar kijken.
Als ik daar het zelfde kan doen, als wat ik nu gedaan heb, dan hebben andere er inderdaad ook wat aan.
Dat is een goede reden om dat te gebruiken.
En dat ik dan niet op zoek moet naar de dev files, is ook een goede reden.
Daar gaat namelijk de meeste tijd inzitten.

T.a.v Phoronix ben ik door vele jaren internetten, en veel forums bezoeken, redelijk immuun geworden voor bepaalde zaken.
Het is jammer dat bepaalde mensen achter een toetsenbord en een beeldscherm, ineens heel erg flink denken te zijn.
Ik denk ook dat er meer mensen, phoronix mijden om die reden.

Echt duidelijk is de obs mij nog niet. Onder andere niet waar ik beginnen moet. ACL installeren ?

Of zeg ik nu hele rare dingen ?

Ik zag wel dat lmms daar al is.

Ik zag ook al dat er in hun versie, iets inzit wat ik niet vinden kon. Carla.

1442s] +    + Carla - Audio plugin host (Linux only)

Dat word dus veel lezen.

Open maar een nieuwe thread als je er mee aan de gang wilt. Om te beginnen is de webinterface het eenvoudigst.

Toen ik zocht op obs en webinterface, vond ik deze pagina. :slight_smile:

http://openbuildservice.org/help/manuals/obs-best-practices/cha.obs.best-practices.webuiusage.html

Dat is voorlopig genoeg.

Ik ben er inmiddels achter, dat er iets niet helemaal goed ging bij het compilen.

Als je die wiki volgt dan krijg je niet de laatste stabiele versie, maar de master branch.

Om in dit geval de laatste stabiele versie te krijgen, moet je niet:

https://github.com/LMMS/lmms.git

doen, maar

https://github.com/LMMS/lmms.git -b stable-1.1

Ik ben erg blij, want nu werkte het midi keyboard dat ik gekocht heb wel in LMMS op openSUSE.
Ik kan de noten die ik speel opnemen. rotfl!

Ik heb echter toch een vraag.

Het programma werkt, maar het lukt mij niet om het programma te starten vanaf de commandline.

Kan iemand mij uitleggen waarom?
Ik begrijp dat dit komt omdat ik het zelf gecompileerd heb, maar niet waarom dat wat uitmaakt?

Dit is wat de comandline zegt als ik het probeer:

guus@linux-n62z:~> lmms
If 'lmms' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf lmms
guus@linux-n62z:~> LMMS
If 'LMMS' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf LMMS
guus@linux-n62z:~> lmms
If 'lmms' is not a typo you can use command-not-found to lookup the package that contains it, like this:
    cnf lmms
guus@linux-n62z:~> cnf lmms

The program 'lmms' can be found in following packages:
  * lmms  path: /usr/bin/lmms, repository: zypp (multimedia:apps) ]
  * lmms  path: /usr/bin/lmms, repository: zypp (repo-oss) ]
  * lmms  path: /usr/bin/lmms, repository: zypp (packmanmm) ]

Try installing with:
    sudo zypper install lmms