live cd op USB

Ik zou graag de live dvd opstarten vanf usb .
Ik zie de SDB:Live USB stick - openSUSE manual maar welk moet ik nu gebruiken ?

Creer een live usb
maak een live usb
bootable usb from dvd
how to make a usb drive bootable
live usb stick with persistent file system

graag zou ik ook een persistent file gebruiken zodat ik veranderingen kan doorvoeren , maar moet ik dat doen met de login of later met de terminal ?

Goedenmiddag, welkom !!

Je vraagt een aantal verschillende dingen, je kunt nl. niet zomaar de live omgeving persistent maken. Technisch gezien kan 't, maar 't is niet aan te raden. In zo’n geval kun je beter zelf met SUSE Studio een image aanmaken, maar daar is wel wat diepgravender kennis van linux voor nodig.
In jouw geval moet je de volgende stappen ondernemen:

• Installeer imagewriter, is er voor WIndows, voor linux
  • Download the Live image naar keuze
  • Schrijf de Live image met imagewriter weg naar USB-medium-1
  • Start het systeem op van USB-medium-2
  • Installeer naar USB-medium-2, waarbij daarop partities aanmaakt, en goed moet controleren of de bootloader op USB-medium-2 geïnstalleerd wordt.

Laat maar even weten of je hier wat mee kunt. Hoe meer info jij verstrekt, hoe nauwkeuriger wij in onze antwoorden kunnen zijn.

ik dacht dat je de live cd gewoon van de usb stick kon gebruiken (ipv een cd/dvd rom)!
Zoals je bvb ubuntu kan gebruiken vanaf de usb ( geinstalleerd met Universal-USB-Installer-1.9.5.1 + persistent file )
Of kun je dat met opensuse niet ?
Of zie ik weer alles verkeerd ?

En nu is mijn usb stick naar de kl*ten ( heb dvd met imagewriter naar usb geschreven en er staat nu maar 4 MB meer op (ipv 7 GB))

En ik zie nu ook dat ik de gnome iso had moeten nemen als live cd. En gaat die dan live vanaf de usb stick ?
En moet ik die installeren met imagewriter of Universal-USB-Installer-1.9.5.1 ?

Je USB stick is niet perse naar de barrebiezen. Als er een keer iets mee misgaat (ik test veel dingen en dan gebeurt dat 's), dan kun je zo’n ding met “dd” wel weer goed krijgen.

Wat Ubuntu allemaal levert / kan, weet ik niet. En, zoals gezegd, technisch kan dit allemaal, maar door hoe de live images zijn opgebouwd raad ik 't je niet aan. Een “echte” installatie naar USB, of zelf een disk image maken met SUSE Studio heeft veel minder beperkingen, is een volwassen installatie. Zelf loop ik al jaren altijd met een 16 GB stickje op zak met een default KDE install, en keurig swap, “/” en “/home” op hun eigen partities.

Even voor alle helderheid: er is een DVD iso, en er zijn de Live iso’s (die vroeger op een CD pasten) als officiele installatiemedia. Die zijn geen van allen gemaakt om als persistent installs te worden gebruikt. Ongetwijfeld kun je in de Gallery van SUSE Studio images / projecten vinden die precies aan jouw eisen voldoen.

Een ander iets is, dat je Ubuntu niet zomaar meer kunt vergelijken met andere linux distros. Daarvoor zijn in mijn ogen teveel eigen wegen ingeslagen zonder komplete openheid van zaken. Maar, da’s een discussie die ik hier niet (meer) ga voeren.

Geef maar aan wat je bedoeling is, en dan kunnen we je er mee helpen om dat voor elkaar te krijgen, als 't aan mij ligt ook nog zo, dat je snapt wat je doet.

Nog even wat anders: heb je Ubuntu draaiend? Je kunt nl. de iso ook wel zonder imagewriter of dergelijke naar stick schrijven. Met “dd”, waarmee je je stick ook weer bruikbaar kunt krijgen.

Een “echte” installatie naar USB zie ik wel zitten . En dat verandert niets aan mijn PC ? Ik draai nu windows 8.1.
Ik heb vroeger een dual installatie geprobeerd en daar heb ik ettelijke nachten mee verspeeld!

en wat bedoelt u met “dd” om mijn stick te recupereren ? Ik heb geprobeerd met schijfmanagement in windows maar daar was niets mee aan te vangen !

Ubuntu heb ik er niet meer opstaan , maar kan ik wel terug op een andere stick zetten .

Opstarten van een Live image is genoeg. Zit nu even heel krap in de tijd (Sinterklaas in familieverband), maar kom hier vanavond wel even op terug met instructies.
De bedoeling is inderdaad dat jouw WIndows / interne schijven, volledig onaangeraakt blijven.
Kun je ondertussen posten wat je voor USB media ter beschikking hebt (incl. de “kapotte” stick, die natuurlijk ook toevallig net nu echt kapot gegaan kan zijn, maar dat vermoed ik niet).

ik heb een sony 8 GB die getransformeerd is naar 4 MB na overschrijven van openSUSE-13.1-DVD-x86_64.iso met imagewriter naar stick. (7.46 GB niet-toegewezen volgens schijfbeheer)

nieuwe gekocht lexar 16 GB

en dan nog een oudje van 2 GB

Dit is hoe 't zou moeten gaan, wees erg voorzichtig, als je hier fouten in maakt, maak je de verkeerde schijf leeg, d.w.z. helemaal schoon.

Start het systeem vanaf een Live USB. Wacht tot het systeem helemaal geladen is.
Open een terminal venster en doe

ls -ltr /dev/sd*

Je ziet nu de entries in /dev (devices) die door het systeem aangemaakt zijn voor harde schijven (en daar horen USB sticks ook bij). Je ziet ze (door de -ltr) op volgorde van aanmaken. Het systeem doet dat zelf al op volgorde “eerste interne, dan externe schijven”, de schijven zelf zijn dan sda, sdb, sdc enz, de partities erop sda1, sda2, sdb1, sdb2, enz. waarbij sda1 een partitie is op schijf sda, sdb1 op schijf sdb. De onderste zonder volgnummer in het lijstje is dus de stick waarvan het Live systeem draait, bijv, sdd, waarbij dan sdd1 de partitie is waarop die Live omgeving staat.
Steek nu de “kapotte” stick in een USB poort, en herhaal het commando. Nu is de laatste entry zonder partitie-volgnummer die van de “kapotte”. Voor het gemak noem ik die hieronder “sdX” waarbij je zelf de “X” door de correcte letter moet vervangen.
Zo herstel je de USB stick naar “fabrieksstand”, d.w.z. helemaal leeg, geen partitietabel, alle bitjes staan dan op 0.

su -c 'dd if=/dev/zero of=/dev/sdX count=100000'

(NB. vervang dus de “X” door de correcte volgletter). Geef 't rootwachtwoord in, en wacht tot de prompt terugkomt. Afhankelijk van het stickje en de computer, duurt dat enkele seconden tot paar minuten.
Haal de stick uit de PC, en druk 'm er meteen weer in. Met Yast - Systeem - Partititonering kun je nu de stick weer partitioneren, al is dat niet nodig als je 'm als Live device wilt gebruiken. De stick zal zich niet “melden” bij je desktop, omdat er herkenbare partities meer opstaan.

Ik zou in jouw geval de 16 GB stick gebruiken om naartoe te installeren, en daarbij 2 GB swap, 10 GB “/”, de rest voor /home aan te maken.
Zodra je bij het bootloader stuk komt tijdens de installatie, moet je ervoor zorgen dat alles terecht komt op de 16GB stick, mocht je twijfelen, eerst vragen.

Als je de mogelijkheid hebt, dan kun je evt. onzekerheid reduceren door tijdens de installatie de Windows schijf (schijven) los te koppelen (stroom eraf, SATA kabel los). Je weet dan zeker dat 't niet misgaat door verkeerde keuzes. Tevens worden er geen entries in het bootmenu aangemaakt, die op andere machines toch niet zouden werken.

op de kapotte staat wel een partitie , is dat een probleem ?
Ik denk dat dit de 4 MB is en de rest is niet toegewezen ( 7 GB )

Nee hoor.
Even wat uitleg: op het beginstukje van de USB stick staat de partitieinfo etc. Het commando schrijft daar allemaal nullen naartoe, en dus is-ie als nieuw. Bij de meeste sticks die je koopt is er door de producent al een partitie opgezet en geformatteerd met FAT.
Als het ding echt kapot is, zul je bij het uitvoeren van het commando daar wel een melding over krijgen. Ik dacht zelf altijd dat die dingen eigenlijk niet stuk konden, en zo sterven er in 1 week 2 stuks. En met een metalen huisje eromheen. Gewoon dood. Dat kun je niet uitsluiten tot het ding weer werkt.

ik heb daarjuist nog eens gekeken d.m.v. live cd ubuntu naar die stick en ubuntu ziet het als /media/opensuse -13.1 - DVD -x86- 640091 !
en de partitie is system volume info
dus op de niet toegewezen ruimte staat dan nog de iso ?

Details kan ik je niet uitleggen, maar dit heet een “hybride” filesystem. Sommige sticks gaan daar hardwarematig niet lekker mee om. Het komt erop neer dat er op raw device geschreven wordt, daarop komt een filesystem dat op een bepaalde plaats begint, en daarbovenop staat dan de live image. Daardoor wordt op sommige USB sticks de partitietabel niet goed herschreven / pointers niet goed gezet.
De instructies kun je even goed vanaf een Ubuntu live cd + terminal venster uitvoeren.

ok ik heb mijn 8 GB terug ( eventjes problemen gehad met authentication problem maar oplossing gevonden in help files )

Nu het installeren naar de stick zie ik nu zo niet zitten . Moet ik eerst een iso op mijn kleine stick zetten en dan vandaar installeren ? Maar met opensuse wat te gebruiken ?

Welke iso is het beste ? De DVD of de gnome of KDE ?

Of misschien met Ubuntu proberen dat staat er nu toch op !

De DVD biedt wat meer pakketten, zowel GNOME als KDE. Maar ook andere desktop omgevingen. Zelf gebruik ik op mijn stick KDE, maar ik heb ook nog een ouwetje met LXDE erop, voor het in de lucht helpen van machines met wat minder RAM.

Is de live-fat-stick niet wat voor zo’n situatie? Kan je Ubuntu en openSUSE op 1 USB met een persistent file system. Meer informatie -> https://lizards.opensuse.org/2013/02/14/live-usb-gui/

Ik gebruik zelf alleen live-usb’s zonder persistent file system. Imagewriter zet een verborgen partitie neer op de stick. Die kan niet worden verwijderd in Windows of Ubuntu tenzij je dd via de command line (zoals uitgelegd) of Gparted gebrukt. Ik gebruik zelf Gparted want dan kan je ook gelijk een nieuwe partitie aanmaken. En ik maak nogal veel type fouten met alle gevolgen van dien dus ik klik liever :slight_smile:

Live-fat-stick is bedoeld om meerdere live images te kunnen gebruiken van één en dezelfde stick. Probleem daarbij blijft dat de ruimte in “/” beperkt is, omdat die bij openSUSE van een image binnen de iso komt. Misschien dat je de ruimte die over is kunt benutten voor /home, maar aangezien 't om FAT gaat, worden permissies niet weggeschreven. Nooit geprobeerd, maar ik denk dat een modern linux systeem daar niet blij mee is.