Al sinds jaren gebruik ik de linux versie om mijn aangifte voor de inkomstenbelasting in te vullen. Dit jaar is om te beginnen de link moeilijk vindbaar gemaakt. Eenmaal gevonden heb ik, net als in voorgaande jaren, de versie " ib2013_linux.tar.gz" zonder problemen gedownload en geinstalleerd.
Maar als ik het programma opstart verschijnt alleen de opstartnotificatie, die dan na 30 s (default) weer verdwijnt.
Vraag1: is het iemand anders wel gelukt?
Vraag2: heeft iemand een suggestie waar het probleem zit?
PS. Ik zie dat ik mijn sig moet aanpassen: het is intussen openSUSE-13.1 met KDE-4.12.1
Dankzij onze goede vriend Richard Bos: http://software.opensuse.org/package/ib2013?search_term=ib2013
Als het vanuit dit pakket ook niet werkt, start het programma dan 's op vanuit een terminal, en kijk of er in de output die daarbij gegeven wordt ook iets als “missend” wordt aangegeven.
Via het IB2013 programma wordt Firefox opgestart om de voorgebakken gegevens te downloaden. Na het inloggen via Digid kan ik een download aanklikken. Dan Vraagt Firefox wat ik met dat bestand (<BSN>.ibv2013) wil doen. Kies ik downloaden, dan weet ik vervolgens niet waar het neer te zetten. Ik heb ~/Downloads/ en ~/Documents/belastingdienst.nl/ib2013/ geprobeerd. In geen van beide gevallen wordt het (na herstarten van het IB2013 programma) “gezien”.
Ik ben eigenlijk vergeten hoe ik dat vorige jaren deed.
@Knurpht: dank voor de wegwijzing. Ik had geen enkel probleem (ook niet met het invullen van de formulieren). @hcvv: Bij mij is in mijn homedirectory een map “belastingdienst.nl” , met onderliggende map “ib2013” gemaakt. In deze map worden, voor zover ik kan zien, de resultaten opgeslagen. Bijvoorbeeld een printversie van de aangifte.
Ik heb ook gezocht naar de download, maar niet gevonden. Kennelijk hoeven wij da nie te weten, want ik kon het programa gewoon starten.
Maar i k vind het vreemd dat de belstingdienst zomaar een niet-werkend programma aanbiedt.
Je kunt in een konsole het commando “find ~/ -name ‘ibv2013’”, zonder quotes (") starten. Daarmee zoek je in je gehele thuismap naar een bestand met in de naam ergens ibv2013. Als je symbolische links in je thuismap hebt staan dan moet je -L aan het commando toevoegen.
Die directory heb ik ook en de onderliggende directories van een aantal jaren. Ik kan daar ook geen downloads vinden.
Maar ik begrijp niet helemaal wat jouw situatie is (ik heb de mijne hopelijk duidelijk uitgelegd).
Vraagt Firefox waar hij het moet neerzetten? Zo ja, wat je dan hebt gedaan? Toont het programma nu de opgehaalde gegevens of niet?
Tja, klagen bij de Belastingdienst? We kunnen dat natuurlijk eerst op openSUSE 13.1 proberen te analyseren, maar de Richard Bos versie werkt.
Ik ben het bestand <BSN>.ibv2013 niet kwijt. En dus hoef ik het niet te zoeken.
Als ik op de download klik in de wbesite vraagt Firefox waar Firefox het moet neezetten. Dat zou dus de plaats moten zijn waar het programma het kan vinden. Maar ik weet hem niet. Ik zeg boven ook dat ik twee plaatsen heb geprobeerd: de “verstekplaats” ~/Downloads/" en de plaats waar alle andere zaken staan: ~/Documents/belastingdienst/ibv2013/ . Daar komt het heus terecht. En ik weet ook waar dat is. Allen het programma ziet het niet.
Firefox vraag natuurlijk niet alleen waar hij het moet neerzetten, maar je kunt ook kiezen om het meteen aan een programma te geven.
Ik heb nu daarvoor gekozen. Dan moet je zelf een programma uitzoeken (bij bijv een PDF doet Firefox een voorstel zoals Okular, maar hier niet). Ik heb uiteindelijk met de hand
ib2013ux
i
ingevuld en nu gaat alles naat wens.
Nog steeds mijn vraag. Hoe werkt dat bij jullie? Meer “automatisch”?
Excuus voor late reactie: gisteren te druk met familiezaken.
Ik weet niet meer wat ik precies heb gedaan en ik heb het ook niet (met een 'test’user) kunnen reproduceren.
Tja, klagen bij de Belastingdienst? We kunnen dat natuurlijk eerst op openSUSE 13.1 proberen te analyseren, maar de Richard Bos versie werkt.
Ik denk er toch over om te mopperen bij de Belastingdienst. Als daar iets uit komt zal ik het hier laten weten.
Volgens mij is het probleem dat ib2013ux automatisch opgestart zou moeten worden vanuit die Download link. Van vorig jaar kan ik mij dit probleem niet herinneren. En als verder niemand het heeft (het zou toch heel erg op moeten vallen als het bij niemand werkt), ligt het dus ergens bij mij.
Het zou kunnen dat NoScript dat opstarten verhindert. Ik heb welliswaar scripting toegestaan voor de Belastingdienst site, maar opstarten van een programma is toch wel heel gevaarlijk en misschien wordt dat toch geblokkeerd. Eerder in deze draad heb ik aangegeven hoe ik verder kwam en ik hoop dat eventueel anderen (en ik volgend jaar) daar iets aan hebben.