LibreOffice Writer Spellingscontrole werkt niet

Ik heb geïnstalleerd : Libreoffice-help-nl , libreoffice-l10n-nl , libreoffice-languagetool-nl . Als ik een brief schrijf, verschijnen er geen rode golflijntjes onder fout gespelde woorden. Als ik op F7 druk is de bovenste balk : Teksttaal leeg. Als ik ga naar Extra , Taal , staat er alleen een vinkje bij : Voor selectie. Voor alinea en voor alle tekst staan nergens vinkjes. Bij Extra , Languagetool , Instellingen staat bij moedertaal : Nederlands. Wie weet hoe de spellingscontrole werkend te krijgen ?

Om te beginnen willen we altijd weten welke versie van openSUSE je gebruikt. En als je een niet “officiëel” bij die openSUSE versie behorende LibreOffice versie gebruikt willen we dat ook weten. Hoe kan iemand anders controleren of hij hetzelfde heeft als jij en dan gaan testen of hij/zij een werkende oplossiing kan aanleveren?

Henk,

mijn openSUSE versie is : 12.3 Darthmouth , Linux 3.7.10-1.16 .

Ik heb de LibreOffice versie gebruikt, die bij deze openSUSE versie geleverd was : Versie 3.6 Build 304

Bedankt.

Ik heb hier 12.2. Ik heb language-tool-nl er even bijgeïnstalleerd.

Ik zie inderdaad geen krinkeltje.

Als ik F7 druk (wat is dat eigenlijk, ik heb een hekel aan dat soort geheimzinnige combinaties :(), krijg ik een nieuw window “Spellin Nederlands (NL) …”. De knop Teksttaal staat op Nederlands (NL) en een foutgetikt woord staat als “Niet in het woordenboek” aangegeven. Ik begrijp dat jij dat niet hebt.

Menu Extra > Taal geeft o.a. drie uitklapmenus: Voor selectie, Voor alinea, Voor alle text.
Bij Voor selectie is Nederlands )(NL) aangevinkt, bij de andere twee staat dat er wel, maar is niet aangevinkt (ik neem aan dat ik dat kan aanvinken.

Bovenstaand om vast enige informatie te geven. Ik ben u een 12.3 systeem aan het opstarten e bijwerken (YaST Online Update en zo). Dan ga ik daar ook LibreOffice opstarten. Kost even tijd.

OK, ik heb het 12.3 systeem helemaal bij de tijd gebracht en language-tool-nl erbij (gaat kennelijk niet bij verstek).

LibreOffice stond nog op Engels (nog nooit gebruikt daar). Heb op Nederlands gezet.
Resultaaat:

• ik krijg een rood kringeltje;
  • ik heb ontdekt dat F7 is: Extra > Spelling en Gramatica;
  • daar staat het op Nederlands en mijn fout gespelde woord is rood (met een suggestie daaronder), net zoals op 12.2;
  • Extra > Taal geeft hetzelfde als hierboven bij 12.2.

Conclusie, bij jou gebeurt iet anders dan bij mij. Dus moeten we wat gaan zoeken.

Kontroleer svp of in Extra > Opties een dan Taalinstellingen > Talen de twee bovenste op Nederlands (NL) staan. Dat heb ik net gedaan om van Engels naar Nederlands te gaan.

Henk ,
inderdaad, als ik op F7 of op Extra, Spelling en grammatica (F7) druk , verschijnen fout geschreven woorden niet in het venster “Niet in woordenboek”, waar je die wel zou mogen verwachten, noch verschijnt er een rood krullerig streepje onder het geschreven woord. En bij teksttaal staat er bij jou wel Nederlands, terwijl bij mij die balk leeg is.
Ik kan bij het uitklapmenu niets selecteren bij “voor alinea” of “voor alle tekst” Dus na er op geklikt te hebben, verschijnt er geen vinkje zoals bij de 1e optie “voor selectie”. Bij mij is daar “Nederlands” aangevinkt.

Henk
In Extra , Opties , Taalinstellingen , Talen staan bovenaan beide zaken, evenals wat lager : Standaard talen voor documenten op Nederlands ingesteld.

OK, dat bij Selectie en die andere twee is hetzelfde als bij mij, dat zal dus niet het probleem zijjn.

En die drie uit je laatste post is ook hetzelfde als bij mij.

Die lege balk bij F7 schijnt de aanwijzing te zijn dat er iets mis is.

Overigens, als je daar Opties … aanklikt krijg je weer een venster en daar zie ik in de onderste helft o.a. Spelling controleren tijdens typen. Bij het 12.2 systeem dat geen rood kronkeltje geeft staat dat niet aan en bij het 12.3 systeem, dat wel een rood kronkeltje geeft, staat dat aangevinkt. Dat moet dus in ieder geval aanstaan als je in je doumen twindow krinkeltjes wilt.

Maar daarmee is je lege taalbalk nog niet opgelost.

Ik denk nog verder na (maar moet misschien eerst eten :wink: ).

Henk,

er schijnen meer mensen last van te hebben :

https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=65994

Hallo Andre (neem ik aan),

Ten eerste nog als toevoeging bij wat ik zie. Die balk/menuknop die bij jou leeg is en bij mij Nederlands (NL) beevat is bij mij wel grijs en ik kan er niets mee. Volgens mij ook niet goed.

Inderdaad, die bug lijkt wel op wat jij hebt. Als ik het goed lees (valt niet mee) hebben ze een correctie die op Windows 8 niet werkt. Nou dat zal ons een zorg zijn ;).

De correctie zit dan in versie 4.0.5 en wij hebben 3.6. Als ik zoek op software.opensuse.org: Search vind ik in Factory wel 4.0.3. Dat is nog te laag, je moet dus nog wat wachten. Bovendien weet ik niet hoe verstandig het is om Factory te installeren. Dat ligt er waarschijnlijk aan hoe belangrijk je het vindt.

Onbegrijpelijk is intussen waarom ik er geen last van heb.

Henk,
Bedankt voor de moeite om het een en ander na te kijken. Ik denk ook dat ik maar gewoon moet afwachten tot de bug gefixt is. Ik durf niet zelf te gaan experimenteren met het downloaden van nieuwere versies. Heb eens ergens gelezen dat dat niet ondersteund wordt, niet voldoende getest wordt, geen upgrades, enz.
Groeten André

Graag gedaan.

Oplossing gevonden !

Strategie :

Ik dacht : Ik ga gewoon alles omschakelen in het Engels, dus ook in Systeeminstellingen : Taalregio / Spellingscontrole en ook in Yast : Systeem : Taal . verder ook in Writer : F11 , rechtermuistoets op Standaard : Wijzigen , Lettertype : Taal
Toen werkte in Kwrite en Writer spellingscontrole wel !
Daarna weer alles omgezet in het Nederlands. Het viel me op dat ik in Systeeminstellingen : Taalregio / Spellingscontrole niet de taal Nederlands kon kiezen. Links onderaan stond : Help . Daar op gedrukt. Er staat geschreven : Je hebt o.a. Ispell en HUNspell nodig. In Yast gezocht naar HUNspell, die stond aan. Ispell echter stond uit, evenals Aspell en Myspell voor Nederlands. (Ik dacht : Ik zoek in Yast gewoon naar “spell”) Deze zaken aangezet. Toen kon ik in Systeeminstellingen : Taalregio / Spellingscontrole wel Nederlands kiezen ! Natuurlijk ff afmelden en weer aanmelden en de Nederlandse spelling werkt waar ik 'm graag zie werken : Kwrite en Writer !

Gefeliciteerd!

We zullen wel nooit weten waarom het bij mij vanaf de installatie werkt (dat 12.3 systeem van mij is geïnstalleerd, maar verder niet veel mee gedaan) en bij jou niet.

In ieder gval heeft rustig en consequent werken door jou een goede oplossing gebracht.

En bedankt voor het terugmelden. Zo hebben anderen er ook nog iets aan.

In Kwrite moet je in Instellingen / Editor instellen / Bewerking / Spellingscontrole bij Standaardtaal kiezen: Nederlands(Nederland) , dus niet : Nederlands

Welke systeemtaal kies jij als je installeert, Henk?

Leuk dat je terug bent. Ik heb niet weer alles hier gelezen (voor mij is het al een oude draad), maar antwoord op je vraag is: Engels. Dan begrijp ik alles beter (bij Nederlandse uitdrukkingen vraag ik mij vaak af: “Wat zouden ze daar nu weer mee bedoelen?”)

Hier dito, installeer wel het NL language pattern (?) en dan zet ik mijn desktop omgeving(en) op NL. Ik denk dat 't 'm daar in zit.

Omdat ik geen mails kreeg over nieuwe posts >:( gaf ik nog geen antwoord.

Inderdaad installeer ik wel NL van Languages. Iedere eindgebruiker (dus ook ik) kan dan kiezen wat hij wil (overigens, bij behoud van /home gaat dat natuurlijk grotendeels vanzelf).