Libreoffice. Macro in een xlsm laat bron zien

Met Libreoffice Calc kan ik een xlsm bestand openen maar als ik vervolgen een Auth Token wil aanmaken gaat het fout.

Om een Auth Token aan te maken moet ik dus macros kunnen draaien en heb daarom in de beveiliging het niveau aangepast.
Vervolgens klik ik op Create Auth Token en krijg ik de volgende foutmelding:

BASIC-syntaxisfout.
If buiten een procedure niet toegestaan

Ik gebruik OpenSuse 13:2 met Libreoffice Versie: 4.3.7.2 Build ID: 430m0(Build:2)

Om te beginnen heb ik geen idee wat je aan het doen bent. Maar als je niet zelf dat programmaatje heb geschreven waar de foutmelding op slaat, is dat dus een syntax fout in een intern programmaatje van LibreOffice.

Mijn advies is dan om op de LibreOffice website te gaan kijken. Misschien is het een bekende bug. Of anders daar te vragen of een bug aan te melden.

Maar wacht om te beginnen even op mensen met betere LibreOffice achtergrond dan ik. Misschien heb ik het helemaal fout.

Ik denk ook dat je beter af bent in de libreoffice forums / mailing lists. Er zullen er hier niet veel zijn die de scripting taal van LO gebruiken ( ik wel 's maar da’s lang geleden ). Het lijkt er in ieder geval op dat je ergens buiten en procedure of functie een “If” constructie hebt.

Ik had gehoopt (tegen beter weten in) dat het een simpele setting was.
Ik ga het vragen op het libreoffice forum.

Toch bedankt voor de snelle reacties.

Kun je 's laten weten wat 't probleem nou precies was?

Doe ik, zodra ik er uit ben met hulp van het Libreoffice forum.

In de LibreOffice mailinglist kreeg ik dit antwoord.

De (basic) macro’s van LibreOffice zijn niet compatibel met de macro’s van MS office.
De macros’s in een xlsm-document zullen daarom in het algemeen niet uitgevoerd kunnen worden.

Voor het werken met macro’s in LibreOffice kan ik je wijzen op de (Nederlandstalige) handleidingen:
https://nl.libreoffice.org/ondersteuning/documentatie/
Hier staat o.a. de handleiding “Starten met Macro’s” met daarin verdere verwijzingen naar documentatie.

Succes er mee!

Zou mij hier heel graag in verdiepen, aangezien ik hier momenteel de tijd niet voor heb probeer ik Microsoft Office met wine te draaien.

Ik was er al een beetje bang voor. Heb ooit iets gemaakt in oo-basic ( zo heette 't geloof ik, pre-Libreoffice in ieder geval ), invoerschermpjes, vrat MS Office 't totaal niet. Oplossing was toen voor 2 gebruikers OpenOffice te installeren. Eigen menu-entry gegeven met eigen ikoontje, alle output naar MS formaat, prachtig, 't was net een zelfstandige applicatie.

Je zou ook een VM kunnen gebruiken. Kwestie van Windows in Virtualbox, MS-Office erop, bijv. Word open, docs op een share op de host, snapshot maken, en die laden als je de VM opstart. Ik ken een openSUSE gebruiker die 't zo doet, snapshot laden duurt maar ietsje langer dan native starten van MS Office apps.

Denk dat het inderdaad een vm gaat worden aangezien MS office zonder problemen installeert
maar bij het openen van bv Excel hij blijft hangen bij het welkomst logo en ik helemaal niets meer kan.
Met als gevolg dat ik het grafisch systeem moet doen crashen.

Het opnieuw installeren met een andere versie wordt dan moeilijk aangezien MS office zich niet laat verwijderen.