Libreoffice en Diagrammen

Dag allen,

Allereerst weet ik niet of ik deze vraag wel mag stellen en of dit dan de juiste plek is.

KDE
Libreoffice Draw 5.4.0.3
Invoegen
Diagram
Cirkeldiagram
Waardes Y gelijk maken

Ik probeer met diagrammen een pendelkaart te maken: Een cirkel met gelijke delen met aan de buitenkant elk partje oplopend genummerd. Links moet dan de legenda verschijnen: 1 = a, 2 = b enz. Alles lukt behalve de partjes oplopend nummeren. Daar worden de waardes van Y verwerkt en wanneer ik die oplopend nummer zijn de partjes niet meer gelijk. Dus die waardes moeten gelijk blijven. Het diagram wordt in kleuren weergegeven en dus ook de legenda. Prachtig om te zien voor NIET kleurenblinden. Maar deze persoon is deels kleurenblind. Vandaar het oplopend nummeren en een legenda met 1, 2, 3 enz. Iemand een idee hoe dat op te lossen?
Het mooiste zou zijn om een soort van sjabloon te hebben waar het aantal partjes kan worden opgegeven en daar de legenda van.

Iemand suggesties? Of wellicht een ander programma waarmee dit zou moeten kunnen worden gerealiseerd? (Inkscape of Scribus wellicht?)

Grtz
Karel

Ik kan je niet direct helpen, maar natuurlijk mag je deze vraag stellen. En dit lijkt mij de juiste plek om een vraag over een toepassingsprogramma te stellen.

Dankjewel Henk!

Sorry, ik zie deze thread nu pas. Gaat het om gegevens uit een tabel? Kun je dan niet vanuit Calc het diagram aanmaken ?

Dankjewel voor je reactie!

Ik heb geen enkele ervaring met diagrammen. Het door mij beoogde resultaat kwam heel dichtbij een cirkeldiagram. Vandaar dat ik daarmee begonnen ben. Kwam met mijn beperkte kennis toch aardig in de buurt maar wist niks van de samenstelling of opbouw.
Calc had ik nog niet geprobeerd en kende ik ook niet als basis voor een diagram. Daar ben ik nu mee aan het stoeien geslagen en ziet er wel hoopvol uit.

Het lijkt erop dat je me op het goede spoor hebt gebracht.

TOP!

Karel

In Calc kan het inderdaad:

http://pix.toile-libre.org/upload/original/1509183473.png

“First column as label” staat standaard niet aan, dus die moet je apart aanzetten.

Sorry Marel, ik zie nu pas je reactie.

Thnx voor het meedenken.

Ik moet het nog iets specifieker maken:

Ik moet soms tot aan 30 partjes in de cirkel komen. Dan is een aanduiding in het partje niet handig. Vandaar dat ik die graag aan de buitenzijde van het partje wil hebben in de vorm van cijfers oplopend van 1 tot 30 in dit geval
De legenda verklaart welke optie correspondeert met welk cijfer en die staan dan aan de zijkant
Kleuren doen er niet toe, ben zelf deels kleurenblind,

Dat laatste krijg ik maar niet voor elkaar

Heb jij wellicht een idee?

Karel