Ik heb geen idee hoe dit is ontstaan. Maar je kun in ieder geval proberen om het met YaST goed te zetten.
YaST > Netwerkapparaten > Netwerkinstellingen. Dan de tab Hostname/DNS/ De velden Hostname (en Domain Name?) invullen. De rest zou goed moeten zijn, want je hebt verder geen klachten. OK. Eventueel een re-boot en dan controleren of het heeft geholpen.
Ja, ik had, kort na installatie een paar dagen geleden, via YaST de hostname veranderd (in “koos”) en later gecontroleerd dat die naam ook in /etc/hostname staat.
Mijn vraag is dus eigenlijk waar de hostname “linux-vucw” vandaan komt die in $PS1 wordt opgehaald via \u.
hws@linux-vucw:~> cat /etc/hosts
#
# hosts This file describes a number of hostname-to-address
# mappings for the TCP/IP subsystem. It is mostly
# used at boot time, when no name servers are running.
# On small systems, this file can be used instead of a
# "named" name server.
# Syntax:
#
# IP-Address Full-Qualified-Hostname Short-Hostname
#
127.0.0.1 localhost
192.168.178.1 connect-box
192.168.178.10 koos
192.168.178.11 jopes
# special IPv6 addresses
::1 localhost ipv6-localhost ipv6-loopback
fe00::0 ipv6-localnet
ff00::0 ipv6-mcastprefix
ff02::1 ipv6-allnodes
ff02::2 ipv6-allrouters
ff02::3 ipv6-allhosts
hws@linux-vucw:~>
P.S. Volgende keer bij installatie gelijk goed zetten.
O ja, (zucht) dan moet je tegenwoordig geen netwerkverbinding hebben tijdens installatie (ik trek altijd de kabel eruit).
Helaas, na reboot is de hostname weer teruggezet op linux-vucw.
Ik krijg de indruk dat de hostnaam wordt vastgesteld tijdens het opstarten, vermoedelijk na het eigenlijke booten.
Ik heb in de release-notes gekeken maar daarin niets gevonden.
Weet iemand hoe ik handig in de opstart logs kan kijken?
Gebruik je DHCP?
Het zou kunnen (weet nieet zeker) dat de DHCP server genoteerd heeft wat de naam was bij de eertse uitgifte and dat dat nu steeds ververst wordt.
Kun je in je DHCP server (je router waarshijnlijk) kijken? Daar kun je misschien de hele notatie van het systeem verwijderen of wijzigen.
Dank voor je blijvende belangstelling en meedenken.
“Poeh” inderdaad. Zelf dacht ik meer aan kanonnen en mussen.
Ik had al een reactie gemaakt op de post met de dracut suggestie, maar was kennelijk vergeten op de submit-knop te klikken. (Nu alsnog gedaan.)
Intussen heb ik jouw DHCP suggestie bekeken: in de router zie ik inderdaad de verkeerde hostnaam staan, maar die kan ik niet wijzigen.
Maar als ik een ander OS opstart (ik heb Leap 42.2 en Mint18.1 geprobeerd), dan zie ik , langs die wegen in de router kijkend, steeds dezelfde en correcte hostnaam “koos” staan.
Ik denk dus dat bij het opstarten van Leap42.3 (wanneer internet wordt gestart) een soort default hostnaam wordt gebruikt zonder eerst in /etc/hostname te kijken of daar al iets staat.
“Mijn twee centen”.
Kortom, je kan hard aantonen dat het in 42.2 gaat zoals verwacht en in 42.3 niet?
Dat lijkt mij een basis voor een bug report.
Ik heb hier een 42.2 voor test. Zal daarin de hostnaam wijzigen an kijken wat er gebeurt.
Dan upgraden nar 42.3 en nogmaals. Alles bewaren uiteraard en dan een raport proberen te maken.
Ja, ik ben daar aardig zeker van. Met een klein voorbehoud: een paar weken geleden heeft mijn internetprovider (in zijn oneindige goedheid) een nieuwe modem/router bij mij geïnstalleerd. Dat is dus ook een mogelijke bron van dit probleem. Maar omdat het zich alleen maar voordoet bij 42.3 en niet bij de andere OS-en, kan het niet daardoor veroorzaakt zijn.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Voorstellen voor verdere experimenten op mijn systemen zijn natuurlijk welkom.
Intussen heb ik wel een remedie gevonden:
Opnieuw installeren terwijl de internetkabel niet is aangesloten. Pas na eerste boot de kabel aangesloten en met YaST de ethernetkaart en de verbinding ingesteld - waarbij uiteraard de gewenste hostnaam is opgegeven.
Daarna was de terminal-prompt OK en gelijk aan de inhoud van /etc/hostname, ook na reboot.
Mooie vergelijking, maar …
a) Ik weet nu tenminste dat het probleem ontstaat bij het opzetten van de verbinding met internet tijdens de installatie. Ik denk dus dat het niet zal gebeuren met een upgrade naar 42.3. Een kanttekening: hoewel ook bij de installatie van 42.2 de internetverbinding werd gebruikt, doet het probleem zich daar niet voor.
b) Zelf zou ik liever de vergelijking maken met een proefrit in een nieuwe auto.
Ik heb een soortgelijk probleem in LEAP 42.3, maar helaas is mijn nederlander niet goed genoeg om deze discussie nuttig toe te voegen, dus ik heb een nieuwe discussie geplaatst in het engels forum (met dezelfde titel).