Leap 42.1

Ik heb 6 februari , ca een kwartaal na het verschijnen van Leap 42.1 weer eens de stoute schoenen aangetrokken en 42.1 geïnstalleerd op een

Acer X1420, 4 GB ram. Nvidia 304.131 ,  GeForce 6150SE nForce 430

Schone installatie, dus alle partities geformatteerd en Leap 42.1 zelf de indeling van partities laten bepalen. Na installatie alle updates gedraaid.
Tevens in Yast , Softwarebronnen aangezet Nvidia en Packman, zypper inr en in Yast , Softwarebeheer gekozen : Weergeven, Opslagruimtes, Packman, Systeempakketten wisselen naar pakketten in deze opslagruimte. Dit tevens gedaan voor Nvidia.

Geluid doet het in alle programma’s, behalve Amerok. Tenminste, ik denk dat het een ander probleem betreft in Amarok, want het Play symbooltje verandert niet in een Pauze symbooltje als ik een stream uit mijn .m3u bestand wil horen.
In Amarok op mijn 13.2 32 bits machine gebeurt dit uiteraard wel. Clementine werkt op mijn 42.1 machine daarentegen prima.

Verder VLC: De menubalk bovenin loopt naadloos over in de menubalk van het erachter liggend programma. Normaal hoor je rechts bovenin een minnetje, hokje en kruisje te zien.
Tevens liep het beeld van de video over in het venster van het “Klembord” of “Status en meldingen” rechts onderaan.

Verder staan vaak de icoontjes op mijn desktop na inloggen totaal anders dan ik ze gerangschikt heb, lees horizontaal over het scherm, in plaats van verticaal.

Vanmorgen startte ik mijn pc op. In het Startup venster, waar ik mijn wachtwoord moet invoeren, ontbraken sommige letters in de tijd/datum aanduiding.

Ik vind het jammer te moeten lezen dat de ondersteuning van openSUSE 13.2 over een jaar stopt. Ik ervaar 13.2 als een dijk van een OS en daarmee bedoel ik : zeer stabiel, behalve dan dat Chromium na updates van 6 februari niet meet opstart.

Mmmm, Leap en Plasma, en weer NVIDIA. Ik heb begrepen dat er zowel aan de kant van nouveau als aan de kant van KDE hard aan gewerkt wordt, maar er is ook nog wat anders wat je kunt doen:

Systemsettings - Scherm en Monitor - Compositor - Backend voor rendering. Die staat nogal 's op Xrender. Zet deze op OpenGL. ( zo hoog mogelijke versie ).

Amarok deed het bij mij ook niet.
Het werkte ook niet bij 13.2 totdat ik gstreamer-0_10-fluendo-mp3 installeerde.
Had hetzelfde probleem als jij, alleen het “voorbeeld-liedje” wat standaard komt met Amarok, kon ik afspelen
En in Leap heb ik direct Clementine geïnstalleerd.

Vlc heb ik de beta versie geïnstalleerd.
Ik kreeg als ik VLC opstartte 2 schermen.
De beta-versie werkt bij mij perfect.

gstreamer-0_10-plugins-fluendo_mp3 is het pakket wat ik installeerde.
(versie 0.10.18-3.31)

Belangrijkste in 't geluidsstuk is dat ALLE gerelateerde pakketten uit de Packman repo komen. Dat kan op twee manieren:

• VIa Yast, de “knop” met “Schakel systeempakketten …”
  • Via zypper met (als Packman via Yast is toegevoegd)

sudo zypper dup --from Packman\ Repostirory

waarbij de \ geen typefout is maar het escape-teken om de spatie te lezen als horend bij de repository naam, en niet als ruimte tussen commando parameters.

Knurpht,
je adviseerde :

…maar er is ook nog wat anders wat je kunt doen:

Systemsettings - Scherm en Monitor - Compositor - Backend voor rendering. Die staat nogal 's op Xrender. Zet deze op OpenGL. ( zo hoog mogelijke versie ).

Als ik dat doe en daarna herstart pc, dan wordt het beeld heel erg wazig en niks reageert meer als ik er met m’n muis op klik.
Ik heb zowel OpenGL 2.0 als 3.1 geprobeerd.
Sindsdien reageerde pc alleen op Ctrl Alt Del. Gelukkig kon ik via iceWM weer terug naar XRender.

Jan Steen :
gstreamer-0_10-plugins-fluendo-mp3 had ik reeds geïnstalleerd. Ik ga er vanuit dat jij deze bedoelde, want

gstreamer-0_10-fluendo-mp3
kan ik niet vinden.

Hoe kom ik aan een

Beta versie van VLC
?

Die bedoelde ik inderdaad.

Vlc-beta heb ik gewoon via yast-software geïnstalleerd.
Daarnaast ook uiteraard vlc-beta codecs installeren.

Jan Steen,
O ja grappig, VLC beta en codecs , die staan gewoon in 't rijtje, dank je.

Maar jan Steen en Knurpht , ik ga weer terug naar 13.2. Da’s heel makkelijk voor mij, want ik heb 2 harde schijven.
Ik kwam er net achter bij het downloaden van een PDF bestand, dat ik niet eens kan kiezen tussen tussen “Bekijken met” en “Opslaan”. Dat keuzebalkje is vervormd.
Misschien over een kwartaal maar weer eens proberen.
Dank voor de ondersteuning tot zover.

Ik lees verschillende draadjes hier en ben verbaasd over de problemen die mensen hebben met Leap 42.1.
Heb het zelf geïnstalleerd in Virtualbox als een virtuele machine, op 2 disks in RAID0 (behalve /boot en swap natuurlijk) en alles, werkelijk alles werkt. Opmerking is wel op z’n plaats hier: hoewel ik een Nvidia kaart heb, maak ik uiteraard gebruik van de Virtualbox driver. Misschien dat dit fouten voorkomt.
Voor mij is Leap geweldig, het is stabiel (tot nu toe is nog niets vastgelopen), ziet er fantastisch uit (ben gek op KDE). Het is niet de snelste distro, vooral zaken in Yast openen traag, maar stabiliteit is zo veel belangrijker. Misschien dat de snelheid nog iets beter wordt wanneer ik het in het echt ga installeren, hoewel ik dat betwijfel.
Het is de eerste rpm distro die ik echt gebruik, heb wel geëxperimenteerd met distro’s als Mageia, Manjaro, OpenMandriva en Fedora maar kwam altijd weer terug bij LinuxMint, de distro die ik nu als basis gebruik. Hoop echt dat dit nu niet gebeurt.

Jippie ! Het is gelukt. Leap 42.1 werkt nu goed met een NVidia GeForce 6150SE NForce 430 . Kan alleen op XRender. Iedere versie van openGL is uit den boze. Ik vond het font van Emacs lelijk. Ik koos in Emacs : Options , Set Default font : Sans Regular 11 , wederom Options , Save Options. Ik vind alleen de letters in de menu’s van Libre Office niet zo mooi. In Systeem instellingen , Lettertype , koos ik voor Noto Sans 10. Wie weet een mooier lettertype ?

Alleen jammer dat Leap 42.1 de plek van de icons op de desktop niet onthoudt. Als ik met m’n rechtermuistoets klik op desktop en kies sorteren, heb ik aangevinkt : Sorteren : Niet sorteren. Na opnieuw inloggen, zijn de icons toch gesorteerd op alfabetische volgorde. Alleen Firefox blijft bovenaan op de 1e plek staan.

Is dat ook als je de widgets vergrendeld ?

Kun je zorgen dat wij op één of andere manier een screenshot krijgen?

Wederom Jippie ! Ik heb met rechter-muistoets op bureau-achtergrond geklikt . Gekozen : Sorteren op “Naam” en “Aflopend” aangevinkt. Toen gingen de icoontjes op die volgorde staan.
Daarna weer gekozen : “Niet gesorteerd” en “Aflopend” uitgezet.
Icoontjes neergezet, zoals ik het graag wil hebben : Firefox links boven , daaronder Thunderbird , rechts van Firefox : Chromium. Daarna pc uitgezet.
Volgende morgen pc weer aangezet en hij onthield de door mij gekozen volgorde van icoontjes.

Aan Benmh :

Is dat ook als je de widgets vergrendeld ?
Neen, “Vergrendeld” staat bij mij niet aangevinkt. Zat ik eerst ook mee te spelen, maar dat hielp niet.