Leap 42.1 compatible met Intel HD Graphics ?

Ik zit er aan te denken een nieuwe pc te kopen en wel de
HP desktop computer 411-A000ND
met grafische onboard kaart
Intel HD Graphics

Vraagje : Zijn er problemen bekend met Intel HD Graphics ?
of kan Leap 42.1 probleemloos op deze pc geïnstalleerd worden ?

Volgens mij geeft Intel graphics de minste problemen.

Maar er is misschien nog commentaar van anderen.

Als je weet welke hardware er in die computer zit, kun je makkelijk even zoeken op Google of er problemen mee zijn.
Intel graphics zul je geen problemen mee krijgen.

btw
Weet niet of je het systeem online koopt of in een winkel.
Als je de boel in een winkel koopt, neem dan even een usb-stuck mee met daarop een live Linux distro!
Vraag of je de computer een keer mag opstarten met die usb…

Lijkt me een allesvreter qua linux. Verwacht er geen supersnel monster van ( misschien een SSD-tje bijplaatsen voor OS ).

Mooi , 3 mensen die het sein op groen zetten voor deze machine met Intel HD Graphics kaart.
Knurpht,

Verwacht er geen supersnel monster van

't Is een zeer voordelige computer, dus ik verwacht ook geen supersnel racemonster.
Ik denk dat die duurder zijn dan € 329,-.
Als Leap 42.1 met Plasma 5 't maar doet.

Een goedkope opkikker is in ieder geval RAM bijplaatsen. Er is een vrij slot, en RAM is niet duur …

Omdat er nogal wat bug-fixes zijn geweest in Plasma5 ná de release van Leap 42.1, raad ik je ten zeerste aan te installeren mét internetaansluiting en het item betreffende online bronnen aan te vinken tijdens de installatie. Daarmee schakel je de Update repos in, en installeer je alle updates ( dus ook die met de bug fixes voor Plasma5 ) tijdens de installatie ( de installer pakt de updates i.p.v. de distributie pakketten. )

Knurpht,

raad ik je ten zeerste aan te installeren mét internetaansluiting en het item betreffende online bronnen aan te vinken tijdens de installatie.

Ik had deze tip van jou een paar maanden al eens ergens zien staan.
Ik heb dat toen gedaan, echter voor een pc met een Grafische kaart : GeForce 6150SE nForce 430 / integrated / SSE2 hielp dat niet.

Mijn huidige pc stamt uit 2011, heb ook de indruk dat mijn dvd brander bagger begint te worden.
't Wordt tijd voor een nieuwe.

Of kan ik misschien beter voor een paar tientjes extra de

Dell Vostro 3250 i3

aanschaffen ? Zie :

https://www.paradigit.nl/dell-vostro-3250-i3/20801387/product?channel_code=40&s2m_product_id=20801387&utm_source=tweakers&utm_medium=pricecompare

Deze machine heeft een Intel i3 in plaats van Celeron en
Intel HD Graphics 530 in plaats van Intel HD Graphics

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Intel i3 beter openGL ondersteunt dan Celeron.
Klopt die informatie ?

Heb hier zowel Celeron als I7 en alles werkt prima, heb geen verschillen in de ondersteuning waargenomen.
Maar die I serie processoren is wel een vlotte dat is dan weer wel waar.

Ik lees enge berichten over Intel i3 versie Skylake :

https://forums.opensuse.org/showthread.php/511707-openSUSE-and-Skylake-CPUs

Met name :

After doing a little research on Linux support for Skylake CPUs I see no other solution than to use Tumbleweed…
From what I have read graphics driver can be a little sensitive, but it is supposed to be improving with every new kernel release.

Is dit nog steeds zo, kan ik dus beter Haswell versie gebruiken ?
Ik lees ook dat Leap 42.1 kernel 4.1 heeft, terwijl men voor Skylake kernel 4.3 adviseert :

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2433010/linux-kernel-43-brings-intel-skylake-and-open-source-nvidia-support

Yep. En niet alleen de i3, maar alle Skylakes. Verbazingwekkend “these days”, daar Intel één van de grootste bijdragers aan de kernel is. Ten tjde van het maken van Leap 42.1 lagen de Skylakes nog op de tekentafel, maar dan nog.
Je hebt ook met Leap 42.1 ( Leap 42.2 krijgt kernel 4.4 ) nog wel de mogelijkheid om al tijdens installatie de Kernel:standard repo toe te voegen, wel met als nadeel dat je dan bijv. 3rd party drivers ( AMD, NVIDIA ) handmatig moeten installeren.
Een andere optie die je hebt, is wachten op Leap 42.2 of de beta installeren ( mijn gedachte daarbij was “Wat is hier nou zo beta aan?” ).

En, ik kan het niet laten erop te wijzen: Tumbleweed is niet experimenteel, wat meer bleeding edge misschien, maar gebleken stabiel. Ja, er was vorige week een issue met een ntp pakket, wat er voor zorgde dat het zeer lang ( in mijn geval 2079 sec ) duurde voor het opstartproces aan het starten van de X-server toekwam. Maar, binnen een uur was er een fix/workaround bekend in zo’n beetje alle openSUSE media ( wilde zelf posten, maar 't was al overal te vinden). De volgende dag was er een update die alles weer terug naar normaal bracht.

Ja, ik zat eerlijk gezegd ook al te denken aan Tumbleweed.

…als nadeel dat je dan bijv. 3rd party drivers ( AMD, NVIDIA ) handmatig moet installeren.

Ik heb de DELL Vostro 3250 - i3 op het oog.
Deze heeft als Grafische processor geen NVidia , maar : Intel® HD Graphics 530 , zie

https://www.paradigit.nl/dell-vostro-3250-i3/20801387/product?channel_code=40&s2m_product_id=20801387&utm_source=tweakers&utm_medium=pricecompare

mijn gedachte daarbij was "Wat is hier nou zo beta aan?

Dus Leap 42.2 Beta werkt bij jou probleemloos ?