Goedemiddag, ben al een tijdje bezig om via Yast de mailserver te configureren. Dit wil nog niet helemaal lukken. Heb de mailserver achter een router (KPN V10) en heb een internetdomein. Wil eigenlijk de mailserver van OpenSuse gebruiken. Kan iemand mij vertellen waar ik een goede omschrijving kan vinden om dit te realiseren? Het zal misschien niet moeilijk zijn, maar tot op heden doe ik nog wat fout en wil het niet lukken. Met een goede omschrijving of een voorbeeld configuratie kom ik volgens mij een heel eind. Alvast de bedankt voor je moeite.
Dag, welkom hier !!!
Kun je 's zo goed mogelijk beschrijven wat er niet goed gaat? Ik zal ondertussen even kijken naar de documentatie, is voor mij 10 jaar geleden dat ik een eigen mailserver draaide. Ben er toen mee opgehouden omdat ik door een filter van mijn ISP steeds op spamlijsten terecht kwam. Bleek dat in de voorwaarden stond dat 't niet mocht.
Hoi, als het goed is moet dat kunnen bij KPN heb het zelf niet maar er hier is een link. Is wel een idee via glasvezel maar dat maakt niet uit.
Hoi,
Volgens mij ligt het niet aan KPN. Weet niet hoe ik moet configureren. Heb een site b.v. www.louis.nl met daarbij een IP adres 5.345.345.35. Intern gebruik ik de mailserver met 192.168.2.4. Mijn router heeft IP adres 172.345.345.35.Gebruik configuratie vanuit Yast2 voor mailserver. Heb portforwarding ingesteld op mijn router naar het interne IP adres, dus dat zou volgens mij goed moeten zijn. Alleen doe ik een test op b.v. smtp van buitenaf dan krijg ik een error dat deze niet benaderbaar is. Dus weet eigenlijk gewoon niet hoe ik het moet instellen en kan daar geen correcte beschrijving voor vinden die mij daarbij kan helpen…
Dat klinkt op zich wel goed, maar wij zien hier alleen wat jij denkt dat je gedaan hebt. Het laat niet zien wat je werkelijk gedaan hebt en wat de werkelijke configuraties nu zijn.
Als je wilt dat iemand je op een vergissing of tikfout wijst moeten je de echte teksten tonen. Voor vanuit je openSUSE is dat natuurlijk makkelijk: post configuratie bestanden tussen CODE tags in een post, Voor wat betreft je post forwarding is dat misschien iets moeilijker, het hangt af van je router en hoe je daarvan iets kunt laten zien. Misschien screen-shots naar https://susepaste.org/
Dat is mooie info maar niet waar @Knurpht om vroeg. Stel dat je toch iets anders hebt ingesteld dan wat je denkt, en wat je wilde doen, dan komt dat naar voren in je conf. bestanden. Stuur deze dus op, tussen quotes om de leesbaarheid te vergroten
Nee, niet tussen quotes, maar tussen CODE tags, de # hierboven. Dat zorgt juist voor een mono gespatiëerde letter. Dus elke letter even veel ruimte. Ook spaties.
Deze Thread is wat belegen, nog net niet uit de oude doos.