LEAP 15.1 start niet op na verwijderen usbstick nadat pc was uitgezet

PC = i3 met 4GB ram , LEAP 15.1 , KDE.

Gisterenavond deed ik m’n pc uit via “Verlaten” , “PC afsluiten”.
Toen m’n pc uit was, haalde ik m’n usbstick uit het slot.
Ik krijg vanmorgen bij 't aanzetten een command prompt, waarbij ik moet inloggen als root.
Als ik schrijf :

journalctl -xb | grep failed

krijg ik dingen te zien als
systemd-udevd failed exit code 99. Unit /dev-disk-by has failed.
En een aantal regels met het pad naar de usbstick, toen hij gemount was.
Ik hoop dat ik niet gevraagd wordt al die regels letterlijk over te typen, want dit schrijf ik met m’n laptop.
M’n desktop pc start dus niet op.
Usbstick in pc stoppen en pc herstarten helpt niet.

Vreemd.

Ik zie twee scenarios:

  1. Die USB stick is erin gestoken toen er iemand was ingelogd. Normaal gebruikt de gebruiker dan “veilig verwijderen”, of hij/hij vergeet dat bij het uitloggen, maar als het systeem dan uit wordt gedaan, moet alles in beide gevallen “vergeten” zijn bij opstarten.
  2. De USB stick is altijd aanwezig en (partities er op) wordt/worden gemount bij boot (via /etc/fstab). In dat geval verwacht ik een probleem als het mounten bij boot mislukt, maar geen udev probleem.

Kortom, ik kan niet echt verklaren wat je ziet gebeuren. Daar heb je niet zoveel aan, maar ik wil de discussie over de mogelijkheden opstarten.

O ja, ik neem aan dat je bij opstarten met de stick dezelfde stick in dezelfde aansluiting hebt gebruikt.

Zou je dit 's kunnen proberen:

  • In GRUB op ‘e’ tikken
  • Met de pijltjes toetsen naar de regel beginnend met ‘linuxefi’ .
  • Daar helemaal aan het eind van de regel ( na showopts ) " 1" typen incl. de spatie
  • F10

Het systeem boot nu in single user mode. Daarmee zou je de /etc/fstab moeten kunnen bekijken, ik vermoed dat 't 'm daar in zit.

Henk,
Je hebt me prima geholpen !
Je schreef o.a. :

  1. De USB stick is altijd aanwezig en (partities er op) wordt/worden gemount bij boot (via /etc/fstab)

Ik heb vervolgens de regel in /etc/fstab waarin de usbstick wordt gemount verwijderd.
Vervolgens pc gereboot met de opdracht :

reboot

en Leap 15.1 start normaal op.
Nog even gecontroleerd of de usbstick gemount en ge-unmount wordt,
daarna pc herstart, en alles werkt nog steeds naar behoren.
Hartelijk dank !

Knurpht,
Ook jij bedankt voor het kijken hiernaar.
Klopt wat je schreef :

Daarmee zou je de /etc/fstab moeten kunnen bekijken, ik vermoed dat 't 'm daar in zit.

Zie reply op antwoord van Henk.

Fijn dat het weer werkt.

Ik begrijp niet helemaal wat nu eigenlijk je gebruik van dat massa-geheugen is.

Ofwel het is er voor het systeem (eventueel aan een bepaalde gebruiker togekend door eigenaarschap) en dan hoort het in /etc/fstab. Omdat het er makkelijk uit te halen is, is dan de optie nofail uiteraard belangrijk.
Overigens beveel ik dan ook aan om niet op device (/dev/sdX) te mounten, maar op UUID of LABEL, omdat ergens anders insteken een andere device naam tot gevolge kan hebben.

Ofwel de gebruiker die toevallig is ingelogd steek dat ding erin, en dan zorgt de desktop (KDE of Gnome of …) ervoor dat je een pop-up krijgt om er iets leuks mee te doen. In dat geval wordt er ergens op de achtergrond een mount-point aangemaakt en wordt daarop gemount.

Henk,
ik vermoed dat die regel voor een usbstick in /etc/fstab is gekomen,
omdat ik die usbstick gisteren een keertje als EXT4 geformatteerd had.
Later had ik 'm weer geformatteerd als exfat.

Dan vermoed ik dat je dat met YaST hebt gedaan en hebt aangegeven dat je hem bij boot gemount wil hebben.
En dat doet YaST dan braaf.

Dat klopt helemaal wat je zegt.
Weet jij toevallig waarom Dolphin crasht,
als je bestanden naar een usbstick kopieert en je kiest “Overslaan” , wanneer die bestanden al op de usbstick staan ?

Dat weet ik niet en dat mag natuurlijk helemaal niet gebeuren.

Als je systeem echt helemaal up-to-date is. zou je een bug rapport met een goede beschrijving kunnen maken.
Misschien toch eerst even een nieuwe draad om te horen of anderen dat ook hebben gemerkt.

Als je systeem echt helemaal up-to-date is. zou je een bug rapport met een goede beschrijving kunnen maken.

Blijkbaar is iemand me voor geweest :

https://www.mail-archive.com/kde-bugs-dist@kde.org/msg385631.html

Dank je voor het reageren.

Tot je dienst.

Volgende keer niet HTML CODE gebruiken voor een link (dat is helemaal geen HTML), maar een Link/URL, dat is het wereldbolletje. Dan krijg je [frameworks-kio] [Bug 408350] Dolphin crashes on copy overwrite skip all existing files

Dat is bij KDE, wat een hele goede plek is. Ik heb geen idee of aanmelden bij openSUSE (met verwijzing naar deze KDE bug) extra zin heeft. Misschien dat iemand er dan extra op let om een patch snel naar openSUSE te brengen.
Mischien weet Knurpht dat.

Volgende keer niet HTML CODE gebruiken voor een link (dat is helemaal geen HTML), maar een Link/URL, dat is het wereldbolletje.

Ach ja natuurlijk, ik zal volgende keer het wereldbolletje gebruiken.

Ik heb geen idee of aanmelden bij openSUSE…

Hoe moet ik dat doen ?

Ik zit inmiddels een rapport te maken via :
https://bugzilla.opensuse.org/enter_bug.cgi?product=openSUSE%20Distribution

Dit is de uitleg:openSUSE:Submitting bug reports - openSUSE Wiki

En dit is het: Bugzilla Main Page

Zelfde gebruikersnaam/wachtwoord al hier.
Je kunt daar ook eerst zoeken of er al een rapport over is (niet te lang zoeken).
Het moet natuurlijk in het Engels. Vermeldt in ieder geval ook de KDE bug (met link), dan weten ze zelf wel of en hoe ze daarop wachten.

Dus als je het wilt proberen … Alles heeft een eerste keer;)