[ldap-client] succesvol toegevoegd maar user authenticatie/login faalt

Beste community,

Ik probeer wat kennis op te doen met LDAP authentication. Dmv YAST heb ik de LDAP-CLIENT geconfigureerd en met de LDAP browser kan ik de directory zonder problemen navigeren. Via de terminal mbv ’ ldapsearch’ kan ik ook de userlijst ophalen. Wat me echter niet lukt is om te authenticeren via SSH of via de console.

Wat ik het liefst wil bereiken is ‘delegated authentication’ (ik maak zelf gebruikers aan via YAST maar het wachtwoord beheer loopt geheel via de AD, gebruikers/admins hebben ook niet de mogelijkheid om gegevens te wijzigen) maar ik kan er ook mee leven als Suse gebruikers automatisch aanmaakt zodra ze inloggen. Momenteel als ik een gebruiker aanmaak moet ik ook een wachtwoord invullen wat ik dus niet had verwacht aangezien ik dit via de LDAP server wil laten lopen.

De logfiles in var/log/sssd zijn allemaal leeg. Kan iemand mij aub verder helpen?

Voor zover ik 't weet moet je dan ook de user-authentication aanpassen in Gebruikers/Groepen beheer. Dat is in ieder geval bij NIS zo. Wat je tot nu toe gedaan hebt is de client “aanzetten”. E.e.a. vereist(e altijd wel) een reboot.