Ik zopas een Netatmo smart thermostaat geinstalleerd,daar hoort natuurlijk een app bij om het ding aan te passen naar je persoonlijke wensen,er bestaat dus ook een webapp die ik ondertussen heb binnegehaald.
het progje dat gedownload moet worden is **NetatmoThermostatWizard_Linux_i86_64,**dat heb ik uiteraard gedaan maar ik kan er niets mee.Blijkbaar moet het geinstalleerd worden met root bevoegdheid,ik zowat van alles geprobeerd maar het lukt mij niet.
Wie wil mij helpen aub?
Wat heb je binnen gehaald en waar staat het. Dus graag
ls -l vanhetbestand
Van alles proberen is zinloos. Is er geen enkele beschrijving bij? In de handleiding van de thermostaat? Op de web-site waarvandaan je “hebt binnengehaald”?
Wij willen best helpen, maar zijn afhankelijk van wat jij ons vertelt.
Ik had de site zo gevonden met de vetgedrukte string uit Pam’s post, maar daar zit alles potdicht. Het lijkt me een linux installer, maar eerst maar 's kijken naar de output waar Henk om vraagt
Maar ik zit hier om te helpen met dingen die mensen niet weten. Pam weet waar die website is, dat hoef ik hem dus niet te vertellen ;). Als het enigsinds van belang kan zijn, verteld Pam dat aan ons.
Hallo ,
de website van Netatmo kan je vinden op http://thermostat.netatmo.co,als je daar een account aanmaakt word het progje gedownload
Dat progje of bestandje heeft volgende naam : NetatmoThermostatWizard_Linux_x84_64
Er zijn drie kleine boekjes als handleiding meegegeven maar gaan louter over de installatie van de thermostaat en de relais,het is deze relais die de temperatuur informatie van de thermostaat doorstuurt naar de ketel.
Dit gebeurt via radio golven,de informatie en temperatuur instellingen voor dag en nacht temperatuur gaan via wifi.
Ik denk dat dit progje helpt in samenwerking met de site van Netatmo om de instellingen te maken en te controleren.
Momenteel kan ik dus geen wifi verbinding maken met de relais.
Ondertussen heb ik ook mijn vraag gesteld aan Netatmo en krijg volgende links :
Je moet die ls -l natuurlijk wel uitvoeren op het bestand, dus ofwel eerst in de directory gaan staan waar het bestand is, of het volledige pad geven.
Om e.e.a. een beetje te laten opschieten heb ik die link in Firefox geprobeerd. Dan inderdaad pop-up om een “binary” bestand te downlopaden. Ik houd mijn systeem normaal liever schoon, maar toch gedaan. Geen vraag waar het moet worden opgeslagen!!! Zoeken dus. Vond het in de directory waar ik het laatst iets in had gedownload. Verplaatst. Nu heb ik dus:
Dat geeft een pop-up window (ze gaan er kennelijk vanuit dat ik in een GUI zit :(), dat zegt dat het programma als root moet worden uitgevoerd.
Dat wordt mij hier toch een beetje te gortig. Probeer dat zelf maar.
Dus eerst zoeken waar het in hemelsnaam is. Dan het x-bit aanzetten. Dat kan volgens mij ook met Dolphinh via Eigenschappen. Dan uitvoeren als root.
Vragen? stel ze gerust. Liefst voordat je de weg kwijtraakt.
O ja, en als je computer tekst copieëert/plakt hier in een post, doe dat dan tussen CODE tags. Je krijgt CODE tags door te klikken op de kmop met # in de werkbalk van het veld waar je een post intikt. Resultaat zie hierboven.
Fijn dat je dat even laten weten. Volgens mij moet je er met Henk’s aanwijzingen wel uit kunnen komen, anders horen we 't wel. Misschien is 't aardig om hier te posten hoe 't verlopen is, kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.
En ik wil zeker weten hoe het gaat. Ik heb het bestand nog laten staan om eventueel verder te kunnen helpen. Ik wil dat natuurlijk na afloop weer opruimen. Dus wil ik de afloop weten lol!
Joepie het werkt !
Eindelijk toch verbinding kunnen leggen met mijn smartphone en de relais ,vervolgens geprobeerd om via de pc verbinding te krijgen dwz de app geopend met een klik op de voorgestelde knop en het progje was geinstalleerd.
Alles werkt naar behoren .
Toch wil ik jullie nog bedanken voor het meedenken.
Mag afgesloten worden.
Nota: de handleiding voor het installeren van de app en het relais is zeer minimaal.
Na lang zoeken heb ik relais en Smartphone met elkaar kunnen verbinden via wifi,om vervolgens een account aan te maken.Vervolgens ben ik naar men oude pc gegaan die dus in buurt van mijn verwarmingsketel staat,de webapp geopend waar dan een oranje knop verschijnt “Start” met een druk op de knop is het ding dus geinstalleerd en kan je de thermostaat instellen.
Besluit:blijkbaar moet je eerst met je smartphone proberen te verbinden en account aan maken en dan pas werken met de webapp.Ik wou starten met de pc,inloggen en account aanmaken omdat dat volgens mijn gemakkelijker was dan met die kleine toetsjes op de smartphone .Een ander verklaring heb ik dus niet,alleen is de handleiding voor beide apps bijna onbestaande.
Ik wou jullie beiden nog erg bedanken voor de inzet !(rommel mag van je pc)
Bedankt voor je eindverslag. Zo te horen heb je een leuke oplossing gevonden voor het bedienen van je thermostaat. En dat ondanks de slecht documentatie. Altijd leuk zo hobbyen, maar je moet even de tijd nemen (en hebben).
Het gevolg is vaak dat je nu ook redelijk weet hoe het werkt. Het gevolg daarvan is weer dat je als je ooit met een probleem naar de leverancier gaat, jij het waarschijnlijk beter weet dan een helpdeskfiguur, met alle ergernis die daar weer bij hoort. Hopelijk is dat nooit nodig.