Ik gebruik sinds kort “Open Suse” en moet voor mijn werk af en toe inloggen op de server van een van mijn opdrachtgevers.
Ik gebruik hiervoor het programma KRDC. Ik kan helaas nergens vinden hoe ik via dit programma ook lokale printers kan gebruiken.
Dus iets printen op mijn printer thuis terwijl mijn pc ingelogd is op een andere server.
Kan iemand mij hiermee helpen. Mocht ik ander programma moeten gebruiken om een externe verbinding te maken is dit ook goed uiteraard.
Ik zal de eerste maar zijn: 't is openSUSE :).
Zelf gebruik ik voor remote desktop dingen altijd Remmina, maar ook daar zie ik geen mogelijkheden tot lokaal printen. Lijkt me ook niet de bedoeling. Je werkt via VNC of RDP in een andere omgeving, die zijn eigen randapparatuur heeft.
Als ik zelf dingen geprint moet hebben maak ik meestal een netwerkmap aan, liefst via ssh. Wat ik dan wil bewerken open ik met Kate (tekstbestanden) of LibreOffice. Die draaien lokaal en ik kan dus naar mijn eigen printer afdrukken. Tegelijkertijd kan ik wijzigen en opslaan.
Kun je eerst wat meer vertellen over de verbinding, en ook welke openSUSE en desktopomgeving (KDE / GNOME / andere) je gebruikt?
openSUSE dus:-). Ik maak verbinding via RDP. Mijn desktopomgeving is KDE. Welke openSUSE ik gebruik weet ik niet. Een vriend heeft het geinstalleerd. Kan ik dat ergens terug zien?. Wat bedoel je precies met een netwerkmap?
Zoals ik het begrijp ben ik op het moment dat ik verbinding maak met een andere server op dat netwerk aan het werken. Klopt misschien niet helemaal wat ik zeg…
Heb even gecheckt bij mijn vriendin. Daar kan 't ook niet. Probleem is dat de omgeving die jij opstart via RDP jouw printer helemaal niet kent. RDP geeft alleen die omgeving weer.
Muchos gracias voor het checken Knurpht,
Als ik via een Apple laptop en dan kies voor het programma " verbinding maken met extern bureaublad" kan ik wel lokaal printen. Hiervoor gebruikte ik Ubuntu op mijn desktop en daar kon het via (Remmina) ook. Ook via Remmina lukt het mij nu helaas niet.
Mocht bij jou of iemand anders nog wat te binnen schieten. Ik hoor het graag.
Nogmaal bedankt voor je hulp. Ik heb omdat ik het via OpenSuse dus niet voor elkaar kreeg Linux Mint geinstalleerd op mijn pc en Remmina vervolgens geinstalleerd. Blijkbaar gebruikt Linux Mint een andere versie want hier wordt de optie “lokaal printen” op het beginscherm duidelijk aangegeven. En dit werkt ook. Mijn probleem is dus opgelost. Ga hierom de komende tijd Linux Mint uit proberen. Anyway wellicht toch nog even inetressant voor je om te zien. Cheers, Jasper ps ik heb eenkopie van een schermafdruk willen toevoegen maar dat lukt helaas niet zodat jet het had kunnen zien!