Kontact/Kmail probleem

Hallo,

Ben nieuw hier, heb in het verleden wel eens met Red Hat, Mandriva en OenSuse ge-experimenteerd maar liep te vaak tegen problemen op waardoor ik maar weer terug ging naar XP.
Nu heb ik de beschikking over meerdere computers, dus ben opnieuw met OpenSuse begonnen.
Ik draai versie 12.2 (i586) met KDE 4.8.5 versie 2.
Een aantal zaken, die mij in het verleden terug naar XP dreven, zijn tegenwoordig zodanig geperfectioneerd dat het bijna “Out of the Box” werkt.
Ik moet bekennen dat ik door Windows aardig “verpest” ben, zodra ik in een terminal moet werken houdt het al snel op.
Had vroeger al een hekel aan DOS…
Ik loop tegen een aantal problemen op waar ik niet uit kom, maar dit is de belangrijkste op dit moment:

Ik werk met Kontact versie 4.8.5.
Alles werkt, mail versturen en ontvangen gaat prima, zolang er niets bijzonders in staat.
Zodra ik een mail verstuur met daarin een link naar een website, of een kopie van een e-mailadres gaat het aan de kant van de ontvanger fout.
Alle tekst geschreven na de link/adres is onleesbaar en vervangen door een blauwe lijn.
Als ik het controleer in de map “sent-mail” dan lijkt het goed maar als ik vervolgens de muiscursor over de tekst haal welke geschreven is na de link, dan blijkt dat alle tekst “gelinkt” is aan het adres/de link.
Voorbeeld: e-mailadres in tekst geplaats, tekst toegevoegd na de link, klik met muis op tekst en krijg een “nieuwe e-mail maken” voor mijn neus.
Ik begrijp hier helemaal niets van en kom niet tot een oplossing.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en nog meer dat iemand het herkent en een oplossing heeft.

Willem

Ha Willem, van harte welkom hier.

Allereerst bedankt voor je uitvoerige omschrijving van het probleem. Ik heb dit eerder gezien, met Thunderbird, maar da’s lang geleden. Er gaat iets mis met het html maken van je bericht, in platte tekst berichten zou dit nooit mogen ontstaan. Ik ben zelf een aantal maanden geleden ertoe overgestapt om voor alles eerst native KDE applicaties te gaan gebruiken, i.p.v. Opera, Thunderbird, Evolution, en draai dus ook de Kontact suite. Heb deze bug, want dat moet het wel haast zijn, nog niet kunnen constateren, maar zal eens even wat heen en weer mailen tussen mijn eigen accounts. Ik moet er overigens bij zeggen, dat ik KDE 4.9.2 draai, als 't fenomeen zich bij mij niet voordoet, zou je kunnen overwegen je KDE te upgraden naar 4.9.2.

Mmm. Net even wat testjes heen en weer gedaan, dit werkt bij mij naar behoren. Wat er gebeurt is dit: kmail maakt een htmlpagina van je bericht, maar op één of andere manier type jij verder binnen de html-tags, zodat jouw tekst onderdeel gaat uitmaken van het mailadres of de link. Het maakt overigens niet uit of het links of mailadressen zijn, zou zelfs heel raar zijn als 't alleen bij een van beide niet goed ging

Hoe voeg je een link of mailadres of link in? Ik doe dat als volgt:

  • Klik op “koppeling” in de opmaakbalk
  • Voer “mijn zichtbare tekst” in bij Koppelingstekst
  • Voer “mijn URL of mailadres” in bij Koppelingsadres
  • In de editor zie ik een spatie achter wat ik gemaakt heb, dat is blauw en onderstreept, en kan verder typen (wat dan zwart en niet onderstreept is)
    Als ik de mailberichten heen en weer stuur, ziet het er bij de ontvanger precies zo uit als bij mij. Heb ook getest of 't met handtekeningen met links erin problemen geeft, maar nee.

Kijk eens aan, nog een noorderling.
Ik zit in Drenthe, vandaar…
Vanavond heb ik geen tijd om er mee aan de slag te gaan, morgen gaat zeker lukken en zal mijn bevindingen dan hier melden.

Prettige avond nog!

Dank je. Drenthe, daar heb ik ook nog 10 jaar doorgebracht. Hoogeveen, mijn ouders wonen daar nog.

Bevindingen tot dusver:
Als eerste de upgrade gedaan naar KDE 4.9.2.
Dit is gelukt en alles lijkt te werken.
Vervolgens de stappen gevolgd via “koppeling”, en daar doe ik kennelijk iets fout want de link/e-mailadres is helemaal niet meer leesbaar maar vervangen door de tekst: e-mail.
De tekst blijkt dan een link te zijn welke in XP-Outlook wordt behandeld als een uitvoerbaar bestand.
Vreemd, dus verder zoeken.
Een soort van “Eureka” momentje: adres in adressenlijst van Kontact selecteren en daarna de opdracht “kopieren” veroorzaakt weer de begin-fout, onleesbaar.
Adres in adressenlijst kopieren met de opdracht “E-mail adsressen kopieren” levert wel een leesbaar geheel op aan de kant van de ontvanger.
Dit is dus een slordigheid van mijn kant, ik doe teveel op de “Windows-manier”, selecteren/kopieren, en kijk dus domweg niet goed.

Vreemd is wel, dat Kontact de op de tweede manier gegenereerde mail gewoon goed behandeld en het e-mailadres weergeeft als een link.
Outlook daarentegen doet dat knusjes niet, het is “slechts” leesbare tekst, geen aanklikbare link.

Ik heb eerst een werkbare methode gevonden maar ga mij ook verdiepen in het “koppelingen”-verhaal, leer ik alleen maar van.

Bedankt zover, ontdek ik nog meer dan kom ik er hier op terug.

Willem

Met de optie “Koppelingstekst” maak je de tektst die weergegeven wordt. Met de optie Kopppelingsadres maak je de “link” , en dat kan een “http://” zijn, maar ook een “mailto:”. Die laatste is dus niet te zien. Ik geef je hieronder een voorbeeldje waarbij de

Zie hier: Knurpht’s pagina

Het idee er achter is mij helemaal duidelijk, maar werkend krijg ik het niet.
Outlook (geen Outlook Express) heeft kennelijk een andere manier om mail af te handelen., maar ook in Kontact krijg ik het niet werkend.
Dat gezegd hebbende: ik heb eerst een soort van “workaround” gevonden dus laat het voorlopig even rusten.
Staar me er nu blind op en dat werkt niet voor mij.
Ben druk met nog een uitdaging, maar daar zal ik op terug komen in de juiste rubriek (hardware).

Bedankt zo ver!

Willem

In geval van blind staren, is het een van de beste dingen die je kunt doen, er even bij weg lopen. Hoe vaak ik al niet oplossingen gevonden heb, terwijl ik door de stromende regen naar huis liep en er even helemaal niet mee bezig was…