Je analogie is leuk, maar gaat niet op. Blijkbaar heb je ook in het verleden gekozen voor een oplossing, waarbij jij én bij de bakker vers eigen gebakken brood wilt kopen, dat echter wel door een distributiecentrum van de broodfabriek is gegaan. Om een vergelijking te maken: ik maak websites, en maak een kopie van de website op mijn lokale server -die ik maar beperkt aan heb staan- en wil dan te allen tijde de website benaderen via mijn eigen server, waarbij het ding dan nog constant up to date moet zijn ook. Waarom zou ik dat doen, als ik de website ook op het web kan bekijken, en zeker weet dat ik dan met een actuele situatie te maken heb.
Hoe het zonder dit werkt: In kmail ga je naar Instellingen - Accounts. Je maakt daar een nieuw account aan, geeft de inkomende en uitgaande mailserver van je provider op, vinkt aan dat mailtjes (een bepaalde periode) op de server van de provider moeten blijven staan, zodat je ze ook met je iPad nog kunt bekijken, en dat is het dan.
Een ander verhaal wordt het, als je op je eigen server een domein hebt draaien, bijv. kleinux.nl, en jij wilt dat al je mail via je eigen server loopt, zodat ook de mail van bijv. kleinux@gmail.com bij beantwoording komt van bijv. pietje@kleinux.nl.
Op één of andere manier lukt het me niet om je het verschil aan te praten tussen een mailserver (die is er al, nl. die van je provider, of gmail, of hotmail) en een mailclient (waar jij je mailtjes in leest). Je gaat er vanuit dat de mailserver nodig is, en dat is pertinent niet zo, sterker nog, je bouwt een extra schakel in als je dat doet. Een extra schakel die, om de boel naar behoren te laten functioneren, 24 uur per dag, 7 dagen in de week aan moet staan.
Om mailtjes op de plek te krijgen die jij noemt, heb ik maar één regeltje op de commandline nodig, en daarbij is het niet eens nodig om een bestaand emailadres te gebruiken. Zo werkt daarmee kleinux@localhost ook wel.
kMail kijkt alleen in /var/spool/mail/kleinux als jij dat kMail vertelt. De verwarring kan ik nog begrijpen ook, omdat kMail nl. niet alleen voor ons prive gebruikers gemaakt is, maar ook voor bedrijfsomgevingen waar wel degelijk een lokale mailserver wordt gebruikt, en kMail je dus wel de kans biedt om het zo te doen.
Voorbeeld:
- één van mijn publiek bekende adressen is knurpht@glosscomputer.com, adres is gekoppeld aan het domein glosscomputer.com, dat gehuisvest is bij een webhoster. Op de pagina waar ik het mailadres aanmaak, staan instructies:
- inkomende mailserver: mail.glosscomputer.com , gebruikersnaam en wachtwoord verplicht
- uitgaande mailserver: mail.glosscomputer.com, gebruikersnaam en wachtwoord verplicht
Precies deze gegevens voor ik in in de accountassisten van kMail/
- “Mail op de server laten” staat aan, zodat ik op andere computers ook de mail nog kan ophalen
- te gebruiken poorten zet ik er niet bij, om veiligheidsredenen.
Dat is alles. Hiermee krijg ik mijn mail binnen, de mail komt alleen in kmail binnen, verder nergens op mijn machines. Versturen werkt ook prima.
Wat jij probeert te bereiken, is tussen de mailserver van je provider en je client nog je eigen mailserver te zetten. En ik kan je vertellen, dat je daarmee niet bereikt wat je wilt bereiken. Sterker nog, als je het voor elkaar hebt, en jouw mailserver heeft die van de provider leeggezogen (dat zie je niet gebeuren, tenzij je continue in de mappen in /var/spool/mail loopt te kijken) voordat je de PC aanzet, dan kun je met je iPad helemaal geen mail meer zien. Of je moet al kunnen ingrijpen op de mailserver van je provider. Als je daarbij nog eens instelt dat je iPad moet versturen via je eigen mailserver, dan heb je helemaal niets meer totdat je eigen PC weer aanstaat en je eigen mailserver weer draait.
Kun je me overigens eens uitleggen, liefst een linkje, waar je het vandaan hebt dat je onder linux je eigen mailserver moet gebruiken om mail binnen te halen?
Edit:
Vraag: heb je ooit onder Windows of een andere linux distro je eigen mailserver moeten opzetten om mail te kunnen ontvangen?
PS. Ik werd er gisteren op gewezen dat er wel degelijk een reden kan zijn, om dit zo te doen, maar daar wil ik niet vanuit gaan. In combinatie met een gespoofed IP kun je zo anoniem mass-mails versturen. Een in de spammerswereld achterhaalde techniek (je kunt veel beter via gekaapte accounts spammen).
.