Kmail: opzetten netwerkconnectie lukt niet.

Na installatie van OpenSuse 12.1 lukt het niet om e-mail’s te versturen of te ontvangen. Met behulp van Yast - Netwerkservices - E-maiserver heb ik zo’n beetje alle parameters geprobeerd, maar ik krijg de boel niet aan de praat. Met de help-informatie kom ik ook niet verder.
De bedoeling is, om de mailtjes ook altijd op mijn iPad te ontvangen, omdat mijn desktop vaak niet aanstaat, maar als dat niet kan vindt ik het ook goed.
De keuzeschermen staan er nu als volgt bij:

Algemene instellingen
[Verbindingstype: Permanent]

Uitgaande mail
[Uitgaande mailserver: mail.[i]provider.nl.
&TLS niet gebruikt.
Verificatie: Uitgaande mailserver/Gebruikersnaam/Wachtwoord ingevuld]

Inkomende mail
[Accepteer remot SMTP verbindingen.
Firewall-poort is gesloten.
Server: mail.[i]provider.nl; Portocol: AUTO (alle keuzes zijn gemaakt).
Remote gebruiker: naam en wachtwoord van provider.
Lokale gebruiker: ingevuld.
Fetchmail straten: manual (ook daemon geprobeerd).
Forward root’s mail: locale gebruiker.
Afleveringsmodus: Direct.]

Ik heb geen flauw van waar ik het nog moet zoeken. Heb wel in de richting van de Firewall gedacht, omdat aan de WLAN-adaptor [wlan0] ‘geen zone toegewezen’ is; maar wat ik daar zou moeten kiezen weet ik dan weer niet.

Wie maakt mij blij?

P.S.
Hoe kan ik een standaard ondertekening plaatsen?

Ik snap je verhaal niet helemaal. Het opzetten van een mailserver via Yast is iets heel anders dan kmail instellen op zo’n manier dat een ander apparaat de mail ook nog op kan halen. Daar heb je helemaal geen eigen mailserver voor nodig. Graag eerst helder wat je precies wilt bereiken.

Het gaat mij hoofdzakelijk om het instellen van de mailserver, de rest is bijzaak (sorry voor de verwarring).

Ik snap gewoon niet wat je met de mailserver wilt. Je hebt het in de titel over kmail (heeft niets met je eigen mailserver te maken) en noemt dan verderop, dat je mail én op je desktopPC én op je telefoon wilt ontvangen. Daar heb je helemaal geen eigen mailserver voor nodig. Je moet daarvoor niets meer doen dan het account in kmail aanmaken, en aangeven dat berichten op de server (van je ISP / mailprovider) moeten blijven staan, gedurende een bepaalde periode. Een eigen mailserver verandert daar niets aan. En je maakt de situatie alleen maar onbegrijpelijker door te vertellen dat je desktopPC niet 24/7 aanstaat. Als je er toch voor gaat om een eigen mailserver te draaien (ik zou niet weten waarom) dan moet die PC 24/7 aanstaan. Als-ie niet aanstaat, ontvangt de mailserver niets, en jouw mailprogramma ook niet. Ik kan je situaties genoeg opnoemen waarin dit zelfs tot heel vervelende problemen kan leiden, zoals het geregistreerd raken van je IP bij bijv. spamhaus.

Ik lees 't net allemaal nog 's door, en volgens mij moet je niets meer doen dat je mailaccounts in kmail opzetten, en daarbij (per account) aangeven dat berichten “op de server” moeten blijven voor X dagen. Die X dagen is dan het tijdvenster dat je hebt om je berichten ook op je iPad / foon op te halen.
Bedenk wel, dat je met POP accounts hier een probleem hebt. Mail die jij verzonden hebt via je iPad komt niet in je map verzonden op je PC. Dat kan alleen met IMAP mailaccounts. De meeste webmail services, zoals Gmail zijn dat, maar dan moet je dat in kmail wel als een IMAP account instellen. Dan worden alle mappen op de server gesynct, verstuur je dan iets vanaf je iPad, dan zie je dat even later ook in de map “Verzonden” in kmail.
Maar, nogmaals, ik zie geen enkele reden om daarvoor op je eigen machine, die niet 24/7 aanstaat een mailserver te configureren.

Het verschil tussen mailserver en Kmail is mij nu duidelijk, denk ik; dus kan de verwijzing uit de titel geschrapt worden als deze alleen verwarring veroorzaakt.

Verder heb ik m.b.v. webmail (op de iPad) tot en met Suse 11.4 mijn mail’s kunnen bekijken en beoordelen. Wat bewaard of geprint moest worden, liet ik staan. Zodra ik de desktop opstarte, kwamen de mailtjes binnen. Na installatie van Suse 12.1 werkt dat dus niet meer. DAT is het probleem, de rest is ruis.
Ik zie dus wel degelijk redenen voor het configureren van de mailserver, ook al is mijn gebruiksfrequentie afwijkend van het gemiddelde.

Eerst even kort dit: er is wel een constructie te bedenken, waarbij een eigen lokale mailserver berichten van een andere (die van je provider) binnenhaalt, waarna jij met een client (kmail) je mail niet meer direct van de server van je provider ophaalt, maar via je eigen mailserver. Maar, dan zou je tegen precies hetzelfde probleem met kmail aanlopen, denk ik voor 99% zeker. Als e.e.a. onder openSUSE 11.4 vanuit kMail als mailclient gewerkt heeft, moet het onder openSUSE 12.1 ook kunnen werken.
Bij mij werkt kMail naar behoren, maar ik moet erbij zeggen, dat ik kMail tot nu toe alleen gebruikt heb om ondersteuning te kunnen bieden, en daarbij gooi ik steeds de instellingsbestanden en -mappen weg, zodat me geen oude rotzooi in de weg zit. Ik heb er nu een account in gezet en daar even mee getest, werkt prima, zoals 't hoort.

Er is een aantal opties, maar daarbij heb ik antwoord nodig op wat vragen:

• Wil je perse met kMail werken? Er zijn genoeg alternatieven, zoals Thunderbird, Opera, Evolution, allemaal via Yast te installeren.
  • Omdat jij van 11.4 gekomen bent, rijst bij mij de vraag of je je /home hebt meegenomen, is dat zo?
  • Had je onder 11.4 belangrijke mail opgeslagen in je kMail ?
  • Zie je überhaupt nog oude gegevens in kMail ?

Het is voor mij soms moeilijk je overwegingen te volgen, daarvoor is mijn kennis van Linux niet voldoende.
Maar Ik wil gewoon een simpele boterham uit eigen keuken, geen aangeklede uitsmijter. Daarvoor heb ik m.i. nodig:

• Ingredienten: brood, beleg,
  • Gereedschap: mes,
  • Kennis: wat wil ik erop (wel/geen boter, zoet of hartig beleg) en waar staat het,
  • Kunde: hoe krijg ik het erop (juiste motoriek, etc.).
    Jij bent thuis in de Linux-keuken en je weet:
  • WAT beschikbaar moet zijn,
  • WAAR het staat,
  • WELKE procedure gevolgd moet worden,
  • WAAROM/HOE bepaalde keuzes gemaakt moeten worden en
  • WAARMEE het geheel te realiseren is.
    Vertel het mij, dat weet ik het ook.

Ik weet niet niet beter, of KMail gaat naar [/var/spool/mail[i]/kleinux] om de direct na het opstarten van het systeem door de mailserver binnengehaalde mail’s te presenteren, m.a.w. de mailtjes zijn/waren er al op het moment dat KMail opstart. Zo heeft het altijd naar tevredenheid gewerkt, dus heb ik niet de behoefde om dat te veranderen (je moet een oud paard geen nieuwe kunstjes willen leren). Vanochtend heb ik in /kleinux gekeken en tot mijn verbazing staat er een (1) nieuw mailtje (van 2 april), dus het binnenhalen van mail is een keertje goed gegaan.
Verder ben ik na de upgrade alles kwijt (poor man), dus ook geen /home (en geen backup, stupid, I know) maar gelukkig heb ik van de echt belangrijke mailtjes de printjes nog.

Je analogie is leuk, maar gaat niet op. Blijkbaar heb je ook in het verleden gekozen voor een oplossing, waarbij jij én bij de bakker vers eigen gebakken brood wilt kopen, dat echter wel door een distributiecentrum van de broodfabriek is gegaan. Om een vergelijking te maken: ik maak websites, en maak een kopie van de website op mijn lokale server -die ik maar beperkt aan heb staan- en wil dan te allen tijde de website benaderen via mijn eigen server, waarbij het ding dan nog constant up to date moet zijn ook. Waarom zou ik dat doen, als ik de website ook op het web kan bekijken, en zeker weet dat ik dan met een actuele situatie te maken heb.

Hoe het zonder dit werkt: In kmail ga je naar Instellingen - Accounts. Je maakt daar een nieuw account aan, geeft de inkomende en uitgaande mailserver van je provider op, vinkt aan dat mailtjes (een bepaalde periode) op de server van de provider moeten blijven staan, zodat je ze ook met je iPad nog kunt bekijken, en dat is het dan.
Een ander verhaal wordt het, als je op je eigen server een domein hebt draaien, bijv. kleinux.nl, en jij wilt dat al je mail via je eigen server loopt, zodat ook de mail van bijv. kleinux@gmail.com bij beantwoording komt van bijv. pietje@kleinux.nl.
Op één of andere manier lukt het me niet om je het verschil aan te praten tussen een mailserver (die is er al, nl. die van je provider, of gmail, of hotmail) en een mailclient (waar jij je mailtjes in leest). Je gaat er vanuit dat de mailserver nodig is, en dat is pertinent niet zo, sterker nog, je bouwt een extra schakel in als je dat doet. Een extra schakel die, om de boel naar behoren te laten functioneren, 24 uur per dag, 7 dagen in de week aan moet staan.
Om mailtjes op de plek te krijgen die jij noemt, heb ik maar één regeltje op de commandline nodig, en daarbij is het niet eens nodig om een bestaand emailadres te gebruiken. Zo werkt daarmee kleinux@localhost ook wel.
kMail kijkt alleen in /var/spool/mail/kleinux als jij dat kMail vertelt. De verwarring kan ik nog begrijpen ook, omdat kMail nl. niet alleen voor ons prive gebruikers gemaakt is, maar ook voor bedrijfsomgevingen waar wel degelijk een lokale mailserver wordt gebruikt, en kMail je dus wel de kans biedt om het zo te doen.

Voorbeeld:

• één van mijn publiek bekende adressen is knurpht@glosscomputer.com, adres is gekoppeld aan het domein glosscomputer.com, dat gehuisvest is bij een webhoster. Op de pagina waar ik het mailadres aanmaak, staan instructies:
  • inkomende mailserver: mail.glosscomputer.com , gebruikersnaam en wachtwoord verplicht
  • uitgaande mailserver: mail.glosscomputer.com, gebruikersnaam en wachtwoord verplicht
    Precies deze gegevens voor ik in in de accountassisten van kMail/
  • “Mail op de server laten” staat aan, zodat ik op andere computers ook de mail nog kan ophalen
  • te gebruiken poorten zet ik er niet bij, om veiligheidsredenen.
    Dat is alles. Hiermee krijg ik mijn mail binnen, de mail komt alleen in kmail binnen, verder nergens op mijn machines. Versturen werkt ook prima.

Wat jij probeert te bereiken, is tussen de mailserver van je provider en je client nog je eigen mailserver te zetten. En ik kan je vertellen, dat je daarmee niet bereikt wat je wilt bereiken. Sterker nog, als je het voor elkaar hebt, en jouw mailserver heeft die van de provider leeggezogen (dat zie je niet gebeuren, tenzij je continue in de mappen in /var/spool/mail loopt te kijken) voordat je de PC aanzet, dan kun je met je iPad helemaal geen mail meer zien. Of je moet al kunnen ingrijpen op de mailserver van je provider. Als je daarbij nog eens instelt dat je iPad moet versturen via je eigen mailserver, dan heb je helemaal niets meer totdat je eigen PC weer aanstaat en je eigen mailserver weer draait.

Kun je me overigens eens uitleggen, liefst een linkje, waar je het vandaan hebt dat je onder linux je eigen mailserver moet gebruiken om mail binnen te halen?

Edit:
Vraag: heb je ooit onder Windows of een andere linux distro je eigen mailserver moeten opzetten om mail te kunnen ontvangen?
PS. Ik werd er gisteren op gewezen dat er wel degelijk een reden kan zijn, om dit zo te doen, maar daar wil ik niet vanuit gaan. In combinatie met een gespoofed IP kun je zo anoniem mass-mails versturen. Een in de spammerswereld achterhaalde techniek (je kunt veel beter via gekaapte accounts spammen).

.

Het heeft wel even geduurd, maar hier ben ik dan weer.

Ik denk dat ik het nu snap. Het licht ging aan bij het lezen van jou opmerking:

[Op één of andere manier lukt het me niet om je het verschil aan te praten tussen een mailserver (die is er al, nl. die van je provider, of gmail, of hotmail) en een mailclient (waar jij je mailtjes in leest). Je gaat er vanuit dat de mailserver nodig is, en …]

Ik dacht altijd, dat mijn mail van de mailserver van mijn webhoster door mijn eigen (locale) mailserver wordt opgehaald en in een map gezet wordt, en dat daarna m.b.v. KMail de mailtjes verwerkt kunnen worden. Met het nieuwe inzicht heb ik mijn mailserver gelaten voor wat hij is en heb m.b.v. KMail de instellingen, zoals door jou genoemd, daarbij aangehouden.

*- inkomende mailserver: mail.glosscomputer.com , gebruikersnaam en wachtwoord verplicht

• uitgaande mailserver: mail.glosscomputer.com, gebruikersnaam en wachtwoord verplicht
    Precies deze gegevens voor ik in in de accountassisten van kMail/
  • “Mail op de server laten” staat aan, zodat ik op andere computers ook de mail nog kan ophalen]*

Later kwam ik erachter, dat ik bij ‘inkomende mailserver’ voor IMAP had gekozen (op een mij niet duidelijke manier werden de mailtjes wel binnen gehaald maar waren ineens door KMail niet meer te vinden (?)). Omdat ik nog een SuSE Linux - User Guide in de kast heb staan, ben ik daarin gaan zoeken naar wat aanwijzingen. Een van de dingen die mij interessant leken was de tekst:

'Choose between different methods for fetching mail, such als local … , POP3 of IMAP. Usually POP3 is suitable.
’ En dat laatste bleek waar te zijn. Sinds ik t.b.v. mijn inkomende mailserver voor POP3 gekozen heb, werkt het handeltje zoals ik het graag wil. Heb ik toch mijn simpele boterham, niet uit eigen keuken, maar uit de broodjeszaak.
Nu mis ik alleen nog de reeds eerder, tijdens IMAP, ontvangen mailtjes; enig idee waar die gebleven kunnen zijn?

Ook het versturen van mail lukte niet direkt. Telkens kwam de foutmelding:

• [Verzenden van bericht is mislukt. Uw SMTP-server ondersteunt geen authenticatie. De server antwoordde: “unimplemented (#5.5.1)”[/i]].
    Nadat ik in KMail bij* Accounts-Verzenden* het vinkje bij ‘Server vereist authenticatie’
    had weggehaald, lukte dat ook.

Vraag:

Hoe kan ik de door mij aangemaakte (locale) mailserver deinstalleren resp. deactiveren of is dat niet nodig? Is in verband met jou vraag* … op je eigen server een domein hebt draaien, bijv. … ] * misschien van belang dat ik op een van de invulschermen ‘Standaarddomein: linux_tazj’ heb zien staan. De term linux_tazj is gegarandeerd niet van mij, ik gebruik andere termen en coderingen.*

De linux-??? domeinnaam/hostnaam wordt aangemaakt tijdens de installatie. Als je tijdens de installatie “Automatische configuratie” uitzet, kun je die ook meteen veranderen. Sommige mensen draaien hun website van huis uit (niet aan te raden, omdat providers wel eens IP’s veranderen, en dan is je website meteen onbereikbaar), dan wordt de hostname “websitenaam.nl”, en kun je de mailserver ook gebruiken. Mocht je daar wel iets anders van willen maken, open dat maar een nieuw onderwerp, anders wordt 't hier een alles-door-mekaar verhaal.

Wat je tot nu toe gedaan hebt, “doet” verder denkelijk niets. Mocht je ooit van 12.1 naar 12.2 gaan, doe dan een schone installatie en alles op dat gebied is ongedaan. Mocht je denken er problemen mee te ondervinden, of foutmeldingen krijgen, graag per nieuw onderwerp.

Zie nu pas dat er een tweede pagina bij gekomen is.
Uit jou antwoord maak ik op dat er m.b.t. het onderwerp voor mij niets meer te doen is, het mysterie is ontrafeld.
Mag ik jou/jullie danken voor de geboden hulp.

Groet, Kleinux

Dat mag.

Mij dank je het meest door zo nu en dan 's binnen te vallen, en mensen helpen met de hulp die je zelf gekregen hebt :D. En door hier vol te houden en door te gaan totdat het mysterie ontrafeld werd heb je dat al gedaan, dus jij ook bedankt.