Voor de machines die eraan hangen maakt het niet uit of het ding draadloos of bekabeld in het netwerk hangen, printen gaat gewoon naar een IPadres, da’s alles.
Noteer het IP van de printer
start Yast - Hardware - Printer
Klik in het rechter deel van het scherm op “Toevoegen” en wacht rustig tot alle mogelijke drivers zijn ingelezen
Klik rechtsboven op “Verbindingsassistent”
Kies TCP-poort(AppSocket/JetDirect)
Vul rechts het IP van de printer in
Klik “Test verbinding”, je hoort een schermpje terug te krijgen met “Verbinding OK” o.i.d.
Kies bij printerfabrikant voor Samsung, klik OK, het scherm met de beschikbare drivers verschijnt.
Ik zie bij mij geen 320series staan, maar je zou de 350 kunnen proberen.
klik A4, en geef een eigen wachtrijnaam op indien gewenst, klik OK, stuur een testpagina naar de printer.
Dit is 't wel, ik kijk nog even bij Samsung of er een linux driver is voor deze printer.
cd ~/Downloads
tar -xvf UnifiedLinuxDriver_1.07.tar.gz
cd cdroot
sudo sh install.sh
Je krijgt nu een text-based installer te zien. Antwoord met Enter of yes op de eerste vragen. Als je om het model gevraagd wordt type je “CLP-320splc” in en geeft Enter. De driver wordt nu geïnstalleerd, er wordt een wachtrij aangemaakt. Verder kan ik niets controleren omdat ik niet zo’n printer hier heb
Even zitten rommelen met de drivers.
Na een aantal pogingen toch maar even de boel aan de kant geschoven!
Kwam er achter dat de printer een onbekend IP nummer had.
Stond wel iets in de handleiding, maar deze correspondeerde niet met de instellingen.
Veronderstelde ook dat de printer op DHCP stond, wat niet het geval bleek te zijn!
Ook de installatie van de samsungdriver voor linux bracht geen oplossing.
Kon de netwerkkaart van de printer vanuit Suse niet benaderen (wist niet hoe).
Dus uiteindelijk via een Microsoft machine de printer geïnstalleerd, daarna de IP instellingen met een samsung-tooltje aangepast. De printer een vast IP adres gegeven.
Daarna de printer volgens printerbeheer probleemloos geïnstalleerd.
Nu werd de 320 wel weergegeven (de geïnstalleerde samsungdriver).