Ik ben een KDE gebruiker, maar heb nu Gnome naast KDE geïnstalleerd, om het eens uit te proberen.
Nu wil ik graag de keyring verwijderen/uitschakelen.
Ik begrijp dat het een veilige manier is voor het opslaan van wachtwoorden, maar vind het zeer irritant om elke keer mijn wachtwoord in moet voeren.
Verwijderen zou ik niet doen. De keyring maakt onderdeel uit van de kern van GNOME. Volgens mij zet je 'm zo uit: Alt-F2, en dan
gnome-session-properties
Je krijgt een schermpje te zien, waarin o.a. “Secret Storage Service” , zet die maar 's uit, en laat weten of dat het fenomeen uitschakelt. Let wel, er zijn applicaties die hun wachtwoordopslag door de keyring / kwallet laten doen (Chrome, Firefox, Opera). In KDE kun je de wallet “onveilig” gebruiken, door het ding zelf geen wachtwoord te geven.
Ik heb een Google account toegevoegd.
Als ik de computer opstart lijkt het alsof alles vastloopt.
ik heb “beeld” maar kan een paar seconden helemaal niets doen.
Het rare is dat dit 2x gebeurd.
Bij de 2e keer (het systeem lijkt weer een paar seconden te zijn vastgelopen) verschijnt de Keyring.
Zodra ik het WW invoer werkt alles naar behoren.
Dat is omdat Thunderbird zijn eigen wachtwoord opslag heeft, als kwallet of gnome-keyring niet gebruikt worden. Daar zal in de toekomst wel verandering in komen, wachtwoorden op één plek opslaan is makkelijker te beveiligen. De manier waarop TB wachtwoorden opslaat is niet echt veilig.
Ik weet uit eigen ervaring dat het gedrag van kwallet vervelend kan zijn. Op mijn laptop heb ik 't als volgt -jij zult daar even wat voor moeten ondernemen, maar daar kan ik je wel bij helpen- :Let wel, hiermee haal je een stukje veiligheid weg
De configuratiebestanden van kwallet weggesmeten terwijl KDE niet draaide, via de console
Na inloggen wil mijn laptop internetverbinding maken, en hups, daar komt kwallet, of het het Wallet systeem wil gebruiken (kwallet "denkt door mijn eerste actie, dat ik 'm nooit gebruikt heb)
Ik vink dat aan, maar voer **geen wachtwoord **in
Vervolgens krijg ik meteen de vraag of de Networkmanager gebruik mag maken van kwallet, ik kies voor “Altijd toestaan”, ook elke volgende keer dat met dat gevraagd wordt.
Op deze manier worden je wachtwoorden door kwallet versleuteld opgeslagen, maar kun jij erbij zonder iedere keer je wachtwoord in te voeren.
Wat ik eigenaardig vind, is dat de gnome-keyring opstart als je KDE draait. Dat moet te voorkomen zijn.
Goed dat je 't zegt, ik ging er vanuit dat dat wel gebeurde
Wel zijn ze beide irritant
Om dit bij KDE op te lossen, zie hierboven. Voor GNOME doe je onderstaande, in een terminalvenster terwijl je in KDE zit:
rm ~/.gnome2/keyrings/*.keyring
Als je hierna inlogt op GNOME, wordt je opnieuw gevraagd op de keyring in te stellen. Voor dan geen wachtwoord in, kies voor onveilige opslag. Daarna wordt je niet meer om het wachtwoord gevraagd. Het “onveilig” staat er omdat de wachtwoorden zelf niet met een wachtwoord beveiligd zijn.
Maar als ik /home/ikke/.kde4/share/apps/kwallet/kdewallet.kwl verwijder, start inderdaad kwallet opnieuw op.
Ik kan dan alleen maar een nieuw wachtwoord invoeren, en wachtwoord bevestigen (als ik geen wachtwoord invoer zegt kwallet dat het wachtwoord te klein is)
(ook hier geldt, als ik de online account verwijder (twitter - Choqok) dat Kwallet niet opstart. (behalve dus als ik mijn mail wil checken bij kmail)
(Bij mijn networkmanager heb ik bij “verbindings-secrets” " In bestand (Niet versleuteld)" geselecteerd, dus wordt niet kwallet niet gebruikt)