KDE Wallet

Hi,

kan iemand me vertellen hoe essentieel het programma KDE Wallet is t.o.v. je het wachtwoord van je internet-verbinding? Kan dit zonder KDE Wallet of is het een belangrijk onderdeel hiervan? Krijg namelijk de indruk dat ik of geen internet-verbinding krijg of dat deze heel snel wordt verbroken, dankzij KDE Wallet.

Overigens betreft het hier een kraak-heldere opensuse 12.1 installatie met KDE uiteraard.

Bij voorbaat dank.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.

Kwallet is voor gebruikersnamen/wachtwoorden. Maar dat wordt normaal niet gebruikt bij het opzetten van je internetverbinding met je provider. Dat wachtwoord zit in je router.

Je kan wel Kwallet gebruiken bij bijv, het ophalen/verzenden van je -mail bij je provider. In Kmail zeg je dan dat het onthouden moet worden en Kmail gebruikt dam Kwallet. Ook kun je Kwallet gebruiken voor allerlei inloggen op websites (zoals de forum shier).

Misschien moet je duidelijker uitleggen wat je bedoelt met “Krijg namelijk de indruk dat ik of geen internet-verbinding krijg of dat deze heel snel wordt verbroken”. Hoe kom je tot die conclusie?

Ik begrijp wat je bedoelt, ik ben inderdaad niet echt duidelijk. Tuurlijk zit mijn ww in mijn router. Maar ik dien ook het wachtwoord in te geven om een verbinding tot stand te brengen. Dit lukt. Maar, dit wachtwoord wordt vervolgens in Kwallet opgeslagen. En om gebruik te maken van mijn internet-verbinding, dien ik in Kwallet eerst te bevestigen dat ik verbinding wil. Dit doe ik vervolgens, en dan pas wordt mijn internet-verbinding bewerkstelligt. Geef ik een verkeerd ww in in, Kwallet, dan heb ik dus ook geen internet-verbinding. Maar nu komt het leuke, heb ik een internet-verbinding, dan wordt deze na verloop van tijd verbroken en dan komt Kwallet doodleuk, wederom met he verzoek om mijn ww in te geven.

Ik heb voorheen altijd Gnome en LXDE gebruikt, dus het concept van Kwallet ontgaat me een beetje. Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben. Sorry voor eventuele onduidelijkheden.

Je Wifi sleutels worden inderdaad in kwallet opgeslagen. Als je dat niet wilt, worden ze keihard in de configuratiebestanden gezet, in plaats van versleuteld in de “wallet”. Er is een aantal stappen en opties om te voorkomen dat kwallet steeds vraagt om je wachtwoord op te geven:

• Wallet instellingen verwijderen:

rm -rf ~/.kde4/share/apps/kwallet
rm -rf ~/.kde4/share/config/kwallet*

Dit moet je doen terwijl je niet ingelogd bent. In het loginscherm druk je tegelijk op Ctrl+Alt+F1 en logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord, voert de commando’s uit, doet Ctrl+D om uit te loggen, Ctrl+Alt+F7 om terug te keren naar het login scherm. Log weer in op KDE. Je hebt nu 2 opties
(1) óf je schakelt kwallet helemaal uit, door op het moment dat er om gevraagd wordt (dat gebeurt omdat de configuratie door de commando’s hierboven is verwijderd) aan te geven (gewoon niet aanvinken dat 't moet.
(2) óf je schakelt kwallet wel in, maar vult geen wachtwoord in. Je krijgt dan een melding dat de boel niet veilig opgelagen wordt, omdat je de wallet kunt benaderen zonder wachtwoord. Je wachtwoorden worden wel allemaal opgeslagen in de wallet. Als je vervolgens, bij het volgen van deze optie, gevraagd wordt of een programma wachtwoorden in de wallet mag zetten, kies je voor “Altijd toestaan”. Er wordt je echter bij bijv. WiFi verbindingen niet meer om het wallet wachtwoord gevraagd.

Ik snap er niks meer van. Heb je het nu over je internet verbinding vanuit je router naar je ISPof over de wireless LAN verbinding vanuit je systeem naar je router?

Ik eerst ook niet. Maar, omdat ik het gedrag van kWallet op laptops ken, en de opmerking over het wegvallen van de verbinding ivm het wachtwoord/kwallet, conculdeerde ik dat het ging om de WEP/WPA sleutel. Overigens denk ik dat OP ipv6 aan heeft staan. Dat wil, als je provider 't niet (goed) ondersteunt, nogal eens leiden tot het wegvallen (time-outs) van de verbinding. Heb daar zelf met Ziggo ook last van. Een oorzaak is o.a. het onthouden van alle instellingen voor een draadloze verbinding - ik had ipv6 al uitgezet, en toch werden er ipv6 verzoeken gestuurd naar mijn router. Die “timede” vervolgens “out”. De verbinding was tijdens/vlak na installatie vastgelegd. Toen ik de instellingen van de verbinding nakeek, zag ik dat daar gewoon ipv6 gebruikt werd voor DHCP requests, en ook dat Ziggo’s naamservers gebruikt werden, i.p.v. die van Google (die ipv6 volledig ondersteunen). Draadloze verbinding verwijderd, opnieuw aangemaakt, klaar.

Tja, mijn vraag was eigenlijk voor @dilynux bedoeld, maar als jij weet waar hij het over heeft dan is het OK.

Wordt het overigens geen tijd om je ISP (Ziggo zeg je?) te vragen waar hun IPv6 capability blijft?

Ik zie je morgen :slight_smile:

Nee ik bedoel de verbinding van mijn wireless LAN-verbinding naar mijn router. Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen. Overigens heb ik nog nooit een wachtwoord hoeven ingeven voor de verbinding vanaf mijn router naar mijn ISP, maar das een ander verhaal.

• 1: Installatie van opensuse 12.1 met KDE op mijn laptop.
  • 2: Verbinding maken vanaf mijn laptop met mijn router.
  • 3: Invoeren WPA-sleutel om verbinding en verbinding wordt tot stand gebracht met mijn router.
  • 4: Vervolgens wordt WPA-sleutel opgeslagen in Kwallet.
  • 5: Kwallet wordt versleutelt met een zelf verzonnen wachtwoord.
  • 6: Verbinding werkt, maar na 5 minuten wordt de verbinding verbroken en vraagt Kwallet wederom om het wachtwoord waarmee Kwallet versleutelt is.
  • 7: Geef ik dit wachtwoord in, dan heb ik wederom verbinding. Maar 5 minuten later is de verbinding wederom verbroken.
  • 8: Kwallet blijft wederom steeds vragen om het wachtwoord dat ik voor Kwallet verzonnen heb en waarmee ik Kwallet toestemming geef om verbinding te maken.

Voor alle duidelijkheid, het gaat dus niet om de WPA-sleutel maar om het wachtwoord dat ik heb verzonnen voor Kwallet.Is dit duidelijker?

IPv6? Bedoel je dat in de router? Dat is echter niet het geval. In de router staat IPv6 uit. Overigens hebben 2 Fedora laptops dit probleem niet. Of bedoel je IPv6 in opensuse? Waar kan ik dit dan uit en aan zetten?

Hieruit concludeer ik min of meer, dat het gebruik van Kwallet aan te raden is. Ok, dat is dan duidelijk. Nu nog Kwallet naar behoren laten werken.

Overigens, bedankt voor jullie geduld en hulp tot zo ver. Dat stel ik zeer op prijs.

Zijn er overigens nog stappen/handvatten of een handleiding voor een goed gebruik van Kwallet? Wat zijn de juiste stappen om bijvoorbeeld een zo goed mogelijke beveiliging van je wachtwoorden te bewerkstelligen?

Beste dylinux,

Knurpht geeft je alle antwoorden die nodig zijn, ik zal daar verder niets aan toevoegen.
Mijn verwarring kwam van het feit dat je in je eerste post over verbinding met het internet praat. Jouw post #8 hierboven omschrijft je probleem veel beter (waarom heb je dat niet gelijk gedaan?). Maar helaas komt het vaker voor dat het woord"internet" te pas en te onpas gebruikt wordt. Ik kan er maar niet aan wennen dat mensen die zeggen “het Internet werkt niet” eigenlijk alleen zeggen “er werkt iets niet”:(.

Over je laatste vraag hierboven lijkt me e.e.a. duidelijk. Kies een zo goed en veilig mogelijk moederwachtwoord. Wordt niet zo dronken dat je het aan wie dan ook verrraadt. Ruim van tijd tot tijd in Kwallet oude troep op (is altijd nuttig, in Kwallet, in je kelderkast, enz.).

Tja waarom. Voor mij kwam het zo duidelijk over, maar dus niet voor anderen. weer wat geleerd.

Het gebruik van Kwallet is intussen wat duidelijker voor me, heb het 1 en ander opgezocht. Echter wat me nog niet duidelijk is, is waarom Kwallet dus om de 5 minuten mijn verbinding met mijn router verbreekt. Het is in ieder geval geen probleem met mijn router, daar mijn andere laptops dit probleem niet hebben. Alleen deze laptop met opensuse en KDE. Op deze laptop zat voorheen Fedora 15 met Gnome. Met die configuratie had ik met deze laptop geen problemen. Dit is niet alleen mijn eerste installatie met opensuse maar ook nog eens met KDE. Vandaar dus mijn vragen m.b.t. Kwallet. Echter over het continu verbreken van de verbinding naar mijn router, kan ik nog geen oplossing vinden. Wellicht dat 1 van jullie hier nog ideeen over heeft. Dat zou ik zeer op prijs stellen.

Tja, dat is bij velen het probleem (zucht). Je schrijft het niet voor jezelf op, maar voor een ander, die niet gedaan heeft wat jij deed, die een volkomen andere omgeving heeft dan ij hebt, die niet over je schouder kan meekijken, die niet helderziende is.

Een klein voorbeeld. In je eerste post komt het woord “draadloos”, “Wifi” of iets dat daar op lijkt zelfs niet voor. Welk
beeld moeten wij, arme helpers, ons nu voor de geest halen? Maar genoeg hierover. Ik gebruik bijvoorbeeld geen Wifi.

Ik dacht dat Knurpht een goede beschrijving van je probleem gaf. Het is overigens niet Kwallet die de verbinding verbreekt. Kwallet slaat alleen wachtwoorden op en geeft die af indien nodig. Kennellijk wordt de verbinding verbroken (daar zit je echte probleem) en bij de poging die weer te herstellen is je WEP sleutel nodig. Die wordt aan Kwallet gevraagd en Kwallet vraagt jou om de wallet te openen. Je kunt Kwallet zo instellen dat de wallet dichtgaat onder bepaalde omstandigheden, (rechts klik op het applet en dan Portefeuille instellen), maar zoals gezegd, ik weet niet of het daar zit. Knurpht heeft een heel verhaal, dat ik niet heb gelezen omdat ik denk dat hij weet wat hij zegt (ik heb hem gisteren nog gezien en gesproken en hij was geheel bij zinnen :wink: ).

Bedankt voor je reaktie.

Ik zal even kijken of ik met de instellingen van de applet wat kan wijzigen en eventueel kan verbeteren. Wederom bedankt voor je reaktie.

BTW, ik was inderdaad niet erg duidelijk in mijn openings-post. Waarvoor mijn excuus.
Ik zal hier in het vervolg opletten.

Geen probleem. We proberen hier iedereen met alles te helpen, ook met het formuleren van problemen.

Met ipV6 uitschakelen bedoelde ik in openSUSE. Die router doet er eigenlijk niet toe in deze. Die geeft alleen maar door. Ik denk ook dat de internetverbinding niet wegvalt, maar aan “time-outs” lijdt, waardoor jouw verbinding met de router wegvalt. Als je in openSUSE ipv6 uitschakelt worden er ook geen ipv6 verzoeken meer gedaan, waardoor je ook geen time-outs meer krijgt. Het gaat ook alleen maar mis (in mijn eigen geval) als er echte ipv6 verzoeken gedaan worden, Yast doet dat bijv. met de repos.
Je moet dan wel de al ingestelde draadloze verbindingen verwijderen, en opnieuw aanmaken, omdat in de instellingen van die verbindingen nog staat dat er ipv6 gebruikt wordt.

Ok,
dus als ik de verbindingen eerst verwijder en vervolgens weer instel, dan kan ik dus bij het opnieuw instellen ingeven dat ik ipv6 uitgeschakelt wil hebben? Standaard staat deze waarde dus op aan, bij opensuse?