Heel lang geleden in een winkel Suse 8.0 incl CD’s en Manuals gekocht.
Maar eigenlijk heel weinig mee gedaan. Daar wil ik graag verandering in gaan brengen. Vandaag weer eens ingelogd en gezien dat OpenSuse vs 11.3 vrij te download staat. Alleen … wat moet ik nu kiezen KDE of GNOME.
Beiden zullen ongetwijfeld een prachtige grafische omgeving tonen. Maar waarom zou ik nu kiezen voor KDE ipv GNOME of andersom ?:’(
Tja, dat is soms dubben.
Persoonlijk vind ik KDE het meest geschikt, een goede uitgebreide desktop met veel mogelijkheden en een prima ondersteuning.
KDE was ook mijn eerste kennismaking bij Linux, heb ook wel Gnome geprobeerd maar ging altijd weer snel naar KDE terug
KDE is goed aanpasbaar aan de eisen die je maar kan hebben.
Kan er helemaal mee los wat betreft video, geluid en grafisch werken.
Ook met de terminal valt prima te werken.
Gnome vind ik vaak wat minder uitgebreid, denk dat het persoonlijk is ik moet te vaak zoeken naar een toepassing.
Kan niet goed werken met het bureaublad en menu invulling.
Weet van andere dat zij Gnome prima vinden en daar hele goed ervaringen mee hebben.
Eigenlijk draait het alletwee gewoon goed op Opensuse.
Als jarenlang KDE gebruiker: download van beide een LiveCD en kies wat je het meeste aanspreekt. De programma’s die bij beide desktops horen draaien op beide prima, dwz Gnome programma’s draaien prima in KDE, en andersom. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Op het eerste gezicht lijkt KDE wat meer op de windoe desktop, maar als je er serieus mee aan het werk gaat en meer mogelijkheden gaat proberen, zul je zien dat er heel wat meer achter zit. Ook is het heel goed mogelijk om beide geïnstalleerd te hebben (heb ik op zowel server als laptop), je kunt in het login scherm kiezen welke je wilt gebruiken.
Mijn advies is download de Gnome live cd en de KDE live cd en probeer ze beiden uit. Het mooie van Linux is vrijheid, maar dat betekend wel dat je meer keuzes moet maken. We kunnen je allemaal wel vertellen wat onze persoonlijke keuzes zijn, maar het is uiteindelijk je eigen computer die je kan draaien zoals jij dat wil.
En welkom in de OpenSUSE forums. Vergeet niet om je even voor te stellen, als je dat tenminste wilt.
Iedereen bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Gevonden de mogelijkheid om mbv Imagewriter op een USB memorystick de iso bestanden te installeren waardoor deze zich als een DVD gaat gedragen. Dit is ook meteen het nadeel omdat ik nog geen mogelijkheid zie om op een USB stick van 16Gb meer dan een *.iso bestand te installeren. Concreet komt het er zelfs op neer dat na uitvoeren van ImageWriter de USB stick de capaciteit van een DVD.
Of is er toch wel een mogelijkheid hiertoe ?
Ik was toevallig ook op zoek naar de livecd met USB-oplossing. Op de wiki staat een prachtig Nederlandse uitleg: SDB:Live USB stick - openSUSE
Ik ben blij dat nu ook een makkelijke methode met Studiowriter bestaat. Zie in het eerste stukje bij opmerking:
Opmerking: Voor openSUSE 11.3 zal de USB stick automatisch opnieuw gepartitioneerd worden tijdens de eerste opstart en alle resterende vrije ruimte op de stick zal gebruikt worden om een vaste opslagruimte aan te maken. Er is daarom verder niks nodig om iets te doen na het schrijven van de image naar de USB drive.
Op dit moment staat de Installatie van Suse 11.4 op de USB. Maar niets let mij om daarvoor in de plaats een van de live cd versies op te zetten. Uiteindelijk zijn dat een van de voordelen van een USB stick. Dank voor de tip.