Kan suse 13.1 niet installeren van USB

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum,maar wel een overtuigd linux gebruiker.
Ik heb met succes 13.1 geinstalleerd op mijn laptop(met de algemene dvd) en ik moet zeggen ik ben er wild van,vervolgens heb ik via een usb stick de xfce versie geinstalleerd op een pentium 4 en daarvoor gebruikte ik ook de Plop linux cd.Deze cd maakt het mogelijk om vanaf usb te installeren ook als je dat niet in de Bios kan instellen.Op een tweede Pentium 4 wilde ik eveneens suse installeren maar hier stuit op een probleem ttz,de plop cd start op en deze zegt het volgende( USB device conected)vervolgens zou suse moeten opstarten van de usb stick maar er gebeurt niets meer.Ik heb dezelfde werkwijze gevolgd dan bij de eerste Pentium4.Iemand enig idee waar de fout zit ?
-opstarten van usb niet in te stellen in Bios
-usb stick was aangemaakt met Unetbootin(bij eerste Pentium 4)
-usb stick opnieuw aangemaakt met Studio ImageWriter

  • Plop boot manager= de opstart modus maar lukt niet bij deze PC
  • Als ik gewoon opstart met Plop Linux krijg ik op het einde deze foutmelding:*unable to enumerate USB device on port 1
    Nota:er staat nu reeds Xubuntu op deze pc
    Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg,*

Allereerst van harte welkom !!

Even voor je “boot van usb” probleem: er zijn ook NET-install images. Die passen op een CD en halen de installatie van het web. Met de internetverbindingen die wij hier tegenwoordig hebben is dat prima te doen. Maar … je zou ook op 1 PC de ISO neer kunnen zetten, en de NET-cd van daaraf laten installeren. Dat laatste is de methode die ik hanteer. Ik heb 't overigens wel vaker gezien, dat oudere machines niet of niet lekker van USB opstarten.

Hallo ,
Dat heb ik inderdaad geprobeerden in principe zou dat moeten lukken maar men stelt zoveel moeilijke vragen ttz; geef je IP adres (welk IP adres van de pc of de router/modem)Ik ben er dus mee gestopt omdat een aantal zaken me niet duidelijk waren.Verder lijkt die Network cd me wel wat omdat je dan de dingen die niet gebruiken ook niet hoeft te installeren,juist daarom wil ik dat graag nog eens uit proberen.Dit zal natuurlijk weer vragen oproepen waar ik gelukkig hier mee terecht kan.

Groeten,

Even wat rechtzetten: de NET-installer geeft je dezelfde installatie opties. Het verschil is dat op de NET images niets meer staat dan een minimale linux plus de installer en wat er nodig is om die te laten draaien. De pakketten komen dan niet van de installatiemedia die je gedownload hebt, maar rechtstreeks uit de “distribution repos”, dwz. uit de oss en non-oss repos, en de beide update-repos, Nadeel is dat je een qua snelheid en stabiliteit fatsoenlijke internet verbinding nodig hebt, voordeel is dat je de al beschikbare updates niet na de installatie hoeft te installeren, dit gebeurt al tijdens de installatie.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je er met ongeloof en onbegrip naar zit te kijken. Eenvoud is vaak iets dat je pas achteraf ziet.
Heel kort:

  • op een PC die al openSUSE heeft:

    • yast-nfs-server installeren
    • Maak in je /home/JOUWGEBRUIKERSNAAM/ een map “INSTALL”.
    • Kopiëer de gedownloade DVD iso in die map.
    • Vraag via het commando “ip addr” het IP adres van deze PC op = NFS server IP
    • Yast opnieuw starten, er is onder Netwerkservices een NFS server module bijgekomen
    • Stel in dat NFS start bij het opstarten en dat de poort in de firewall open is
    • Voeg de map /home/JOUWGEBRUIKERSNAAM/INSTALL toe als geëxporteerde share
  • Op de PC waar openSUSE op moet:

    • Start op van de NET-install CD

    • Kies in de Opties onderin (ik geloof dat er bij de NET images “http” staat) NFS

    • Geef het NFS server IP op en /home/JOUWGEBRUIKERSNAAM/INSTALL/volledige_naam_van_de_openSUSE_iso

    • Start de installer

  • Nergens bang voor zijn, er gebeurt niets zolang je de waarschuwing van de installer dat 't nu echt gaat gebeuren :slight_smile:

Hallo,
Ik heb mijn usb stick op een ander testbakje geprobeerd en opgestart met Plop-linux en het werk perfect,waarom het op een ander bijna identiek pc niet werkt is mij een raadsel.
Iemand een idee?

Mvg,

Dat sluit niet aan bij het citaat dat je er bij plakt. Wat ik ook niet begrijp waarom die Plop CD er steeds bij komt kijken. Probleem is dan al dat wij niet weten wat die Plop CD doet. Zelf vanochtend 2 oude PC’s geactiveerd (hebben geen USB -gesloopt-, geen DVD, alleen CD drive) om wat cloud dingen op te testen, NET image gebruikt om van CD te booten, geen enkel probleem.

Hallo,
Waarom die Plop cd ?Omdat de PC Pentium 4 geen instelling heeft om op te starten van USB stick,deze info heb ik gevonden op een linux site.
Waarschijnlijk hebben jullie een tip of is er met Open Suse een ander mogelijkheid.Ik ben zeer benieuwd.
Mvg,

Die had ik je al aan de hand gedaan: http://download.opensuse.org/distribution/13.1/iso/openSUSE-13.1-NET-i586.iso
Als image naar CD branden en dan daarvan opstarten. Als je PC van een Plop CD wil opstarten, moet dit ook willen

Nog even een advies: zoek oplossingen voor linux distros eerst bij de distro zelf, er hangt veel onzin / verouderde info rond op het web, ook op “linux” sites.

Hallo,
Ik heb je aanwijzingen gevold maar ik stuit op een probleem.
Ik ga als volgt te werk:
Ik start op met de Network cd
F2-taalkeuze Nederlands
F4-instelling NFS dit stond op HTTP

Server: IP adres ingevuld van pc waar al openSUSE op staat
Directory:openSuse-13.1-DVD-i5860091
dan begint het laden van de Kernel
Hierop volgt volgende foutmelding:
Cold not find openSUSE repository
Activating manual setup program.
Dat probeer ik dan te doen ,maar dan loopt het vast
Wat nu?

Alvast bedankt !

Als je een ‘fatsoenlijke’ internetverbinding hebt kun je de F4 instelling ook op HTTP laten staan. Dan installeer je vanaf het web. Ik heb dat recentelijk nog gedaan via wifi, was met een uurtje ook klaar. Maar, je komt wel verder, de NFS instellingen zijn niet goed.

Zo moet het werken, waar ik DVDISO schrijf moet je de volledige naam van de gedownloade iso gebruiken, in een terminal kun je TAB gebruiken om bestandsnamen te laten aanvullen.
Op PC-1 (waar al openSUSE op staat):


cd /map/waar/DVDISO/staat
su -c 'mount -o loop DVDISO /mnt'
mkdir /REPO
cp -r -v -p /mnt/* /REPO
chmod 777 /REPO

Nu is de eerst de DVDISO aangekoppeld op /mnt waardoor de inhoud ervan beschikbaar komt. Die inhoud wordt daarna gekopiëerd naar /REPO. Nu gaan we die map /REPO op het netwerk beschikbaar maken.
Yast - Netwerkservices - NFS server - Toevoegen. Voeg nu de map /REPO als share toe. Zorg ervoor dat NFS gestart wordt en dat de poort in de Firewall openstaat (of zet de Firewall tijdelijk uit via Yast.

**Op PC-2 **(de nieuw te installeren)
Start op van de NET CD, kies bij F4 voor NFS, geef het ip van PC-1 op, en als map /REPO.

Ik heb dit net hier getest, en het werkt hier

Hallo,

Voor PC1 heb ik volgende code ingegeven en ik krijg volgende foutmelding,(instellen van lus-apparaat is mislukt en Map of bestand bestaat niet)
Waarschijnlijk heb ik ergens een fout gemaakt.
De map INSTALL staat /home/desire
Graag even bijsturen aub

cd /home/desire/INSTALL/
su -c ‘mount -o loop home/desire/INSTALL /mnt’
mkdir /REPO
cp -r -v -p /mnt/* /REPO
chmod 777 /REPO

Achter “INSTALL” moet de volledige naam van de DVD iso staan. Bovendien staat er “home” waar “/home” moet staan. Dus, voor de 32bits DVD, als je de naam van de gedownloade ISO intact gehouden hebt:


cd /home/desire/INSTALL/
su -c 'mount -o loop home/desire/INSTALL/openSUSE-13.1-DVD-i586.iso /mnt'
cp -r -v -p /mnt/* /REPO

Er zijn twee commando’s verdwenen, omdat je

  • Een map niet opnieuw kunt aanmaken
  • De permissies van die map al goed staan.

Hallo,

Ik moet tot mijn spijt dit project opgeven omdat ik te laat gemerkt heb dat deze pc te weinig geheugen heeft,ergens moet er wel een mogelijkheid zijn op lxde te downloaden(lubuntu lukte wel).
De vraag is dan waar kan ik suse lxde dowloaden en op een cd zetten,en kan je er mischien een link voor aangeven.IK weet dat lxde ook op de grote dvd staat maar dat lukt van kanten.
Hopelijk heb je een voorstel !

Veel groeten en nogmaals bedankt voor het meedenken .

Grootste punt is de installer zelf. Je kunt echter ook een “text-based” install doen, keuze is in hetzelfde scherm waar je bijv. NFS kiest, volgens mij is de optie F3.
Je krijgt nog steeds een grafische installer, maar dan in ncurses, vergelijk maar met oude DOS programma’s. Ik heb zo KDE (zonder desktop effecten) geïnstalleerd en draaiend op een laptop met 256MB RAM.

Natuurlijk kan je de install dvd erin doen en bij de desktop keuze kiezen voor overig in plaats van Gnome of KDE.
In dat menu kan je Lxde en andere kiezen.
Dus een andere download is niet nodig, moet je natuurlijk wel de volledige openSUSE DVD hebben.