Een tijdje geleden is spontaan, dwz. zonder dat ik daar expliciet iets voor heb gedaan, gebruiker “root” toegevoegd aan mijn inloglijstje met twee gewenste gebruikers.
Ik vind dit maar niks en heb geprobeerd uit te vinden hoe ik “root” daar weer weg kan krijgen, maar dat is, ondanks zoeken in /etc bestanden en ook in “Running Linux”, niet gelukt. Heeft iemand een idee?
Jazeker, wel meer dan één idee.
Meestal ontstaat dit als iemand iets heeft proberen te veranderen aan het login scherm, dwz een ander thema, lettertype etc.
Om het probleem van de root-vermelding in het lijstje op te lossen, moet je Systemsettings opstarten met root-permissie:
kdesu systemsettings
(root password ingeven)
Ga naar “Login Screen” en dan naar de tab “Users”. Lees goed, en probeer. Standaard krijg je een lijstje te zien, met wat er niet getoond moet worden, “Inverse selection” maakt dat net omgekeerd. Heb in het verleden dit probleem ook eens gehad, opgelost door settings te veranderen, uitloggen en kijken wat er gebeurt. De plek waar je dit kunt manipuleren heb je zo in ieder geval.
Ook verschijnt ‘root’ in het lijstje als je een keer ingelogd bent als root op de desktop.
Dankjewel, Knurpht !
Een opmerking: Het lukte het niet via “kdesu systemsettings” (het keuze-item “loginmanager” kon ik wel selecteren, maar niet activeren). Het is me wel gelukt door gewoon KDE Configure Desktop te gebruiken en daarna, zoals gebruikelijk, het root wachtwoord in te typen.
Hoe dan ook, ik heb weer wat geleerd en het probleemje is opgelost (in volgorde van belangrijkheid).