k3b werkt niet

Ik krijg bij k3b de volgende foutmelding:

frank@linux-avnb:~> k3b
k3b: symbol lookup error: /usr/lib/libkcddb.so.4: undefined symbol: _ZN9QListData11detach_growEPii
<unknown program name>(26884)/: Communication problem with “k3b” , it probably crashed.
Error message was: “org.freedesktop.DBus.Error.NoReply” : " “Message did not receive a reply (timeout by message bus)” "

frank@linux-avnb:~>

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

grtn, Frank

Ik dacht dat ik deze vanmiddag al beantwoord had, blijkbaar niet op het goede knopje gedrukt :slight_smile: Dit is nou zo’n gevolg van KDE pakketten uit verschillende repos. Het antwoord van vanmiddag was iets uitgebreider, maar hieronder in het kort wat er aan de hand is:

Door de mix van repos, zijn je pakketten ook een mix. Met name KDE en Gnome pakketten dienen allemaal uit dezelfde repo te komen. In het geval van Calibre had je een te hoge versie van python-qt4, waarschijnlijk zelfs een Factory (test) versie. Nu heb je een verkeerde versie libkcddb, en denkelijk ook andere pakketten. De oplossing voor k3b nu, kan een probleem betekenen voor het volgende (niet Gnome) programma dat je start.
Mijns inziens heb je 2 opties:

• Alle extra repos verwijderen, alle pakketten downgraden tot de distributieversie. Veel handwerk, een hoop gedoe, en meestal nogal wat gedwongen deïnstallaties van pakketten.
  • Opnieuw installeren, updaten, Packman-pakketten installeren volgens beproefde methode. Daarna de extraatjes als Calibre. In VirtualBox werkt Calibre op 11.3 zonder meer. Problemen onstaan pas bij te hoge versies van KDE (ondersteunende deel-) pakketten.

ok, dankjewel, ik denk dat het simpelste voor mij is om een verse installatie van 11.3 te doen, alleen zit ik met het volgende probleem: Ik heb mijn notebook op dualboot staan, met W7 en Ubuntu ernaast. Dit wil ik graag zo houden. De vorige keer dat ik een verse installatie deed via een cd werden daarna de andere 2 systemen niet opgenomen in grub. Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Bij voorbaat dank, Frank

Ik heb eerst even een mailtje gestuurd naar Packman, misschien weten ze het daar…

grtn, Frank

Dat komt omdat Ubuntu GRUB2 gebruikt. openSUSE gebruikt dat nog niet, omdat GRUB2 officieel nog niet is vrijgegeven. En niet voor niets, als ik de *buntu fora bekijk. Je kunt het vrij simpel oplossen door met een *buntu CD de bootloader opnieuw te installeren, dan is alles terug zoals je het had.

Sterkte ermee, als je wat nodig hebt horen we het wel