java open source

hoi,

telkens als ik programma installeer (bv skype) wordt de open source versie van java mee geinstalleerd. Deze verwijder ik na elke installatie gewoon en dan werkt de andere java gewoon terug. Weet iemand hier de reden toe ?

mvg
Mark

Het is geen probleem om beide Java’s (-openjdk en -sun) geïinstalleerd te hebben. Programma’s die beslist één van beide willen gebruiken kunnen dat dan. Voor programma’s die het niet kan schelen kun je met update-alternatives zetten welke gebruikt moet worden. Dit bespaart je het telkens verwijderen.

ter aanvulling op Henk’s verhaal:

Dit is het volledige commando, uitvoeren in een terminal venster:

su -c 'update-alternatives --config java'
(rootwachtwoord ingeven)

Hehe, ik probeer altijd de mensen te prikkelen om de man page te lezen. :stuck_out_tongue:

hey,

merci beide.

en inderdaad zelf opzoeken is nog steeds de beste leerschool … maar ook niet altijd even gemakkelijk…

trouwens … nu draai ik volledig op suse (tot ik het om zeep heb geholpen waarschijnlijk)

thanks
Mark

Niet zo pessimistisch! Als je voorzichtig bent met root gebruik gaat dat best goed. Ten slotte, in het dagelijks gebruik hoef je bijna nooit root te worden.

Gisteravond bij iemand geweest waar ik jaren geleden SuSE 9.3 geïnstalleerd heb…Niets aan veranderd, en het heeft tot eergisteren (PC ter ziele, kortsluiting, rook) volgens de eigenaresse lekker gedraaid. Nu doet zij alleen wat met OpenOffice.org en Opera voor haar mail en internetbankieren, maar toch. Ze heeft nooit iets geupdate, niets geïnstalleerd, nooit als root ingelogd, en er altijd met plezier mee gewerkt. Windows weigert ze te gebruiken.
Ik heb mezelf altijd voorgehouden, dat ik ook van dingen in de soep laten lopen iets leer. Zo heb ik door schade en schande geleerd, wat Henk bedoelt met “als je voorzichtig bent met root gebruik”…:slight_smile:

Yep daar sluit ik mij geheel bij aan.
Alleen in de praktijk doe ik het vaak toch niet geheel voorzichtig. Gek he dat vind ik nou ook leuk

Je moest eens weten wat ik soms op mijn laptop allemaal doe…Nou heb ik een extra SSD, en zorg ervoor dat ik altijd op één van beide een stabiele situatie heb, maar toch.

Maar ik heb meestal op klant systemen gewerkt, nou dan kijk je wel uit. Toch gaat het soms mis en wil je dagen lang onder een kussen verstoppen.