Beste mensen,
Ik kan na lang (wekenlang) zoeken en proberen eindelijk rosegarden draaien met een combi van jackd en timidity. Maar alleen als ik eerst jackd en dan timidity beide als root laadt. Ik zoek een oplossing waarbij de commando’s ook werken als user dit doet. Of als dat niet kan: jackd en timidity laten autostarten, zodat mijn vrouw rosegarden kan gebruiken zonder dat ze allerlei commando’s in moet voeren als root.
Mijn systeem: opensuse 11.3 met KDE 4.5.5, kernel 2.6.34.7 -desktop i686, AMD Athlon XP 1800+, RAM 1,5GiB.
Ik boot met de desktopkernel, want die is ingesteld op realtime, zag ik toen ik de instellingen ging bekijken.
Tevens heb ik in /etc/security/limits.conf staan:
@audio - rtprio 90
@audio - memlock 4000000
(ik had ooit rtprio op 99 en memlock op unlimited staan, maar dat maakte geen verschil in het probleem).
En alle users zijn lid van audio.
Ik laad jackd als volgt:
sudo /usr/bin/jackd -R -dalsa -dhw:0 -r48000 -p1024 -n2
root's password:
jackdmp 1.9.5
Copyright 2001-2005 Paul Davis and others.
Copyright 2004-2009 Grame.
jackdmp comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY
This is free software, and you are welcome to redistribute it
under certain conditions; see the file COPYING for details
JACK server starting in realtime mode with priority 10
Engine profiling activated, beware 197 MBytes are needed to record profiling points...
creating alsa driver ... hw:0|hw:0|1024|2|48000|0|0|nomon|swmeter|-|32bit
Using ALSA driver ENS1371 running on card 0 - Ensoniq AudioPCI ENS1371 at 0xec00, irq 18
configuring for 48000Hz, period = 1024 frames (21.3 ms), buffer = 2 periods
ALSA: final selected sample format for capture: 16bit little-endian
ALSA: use 2 periods for capture
ALSA: final selected sample format for playback: 16bit little-endian
ALSA: use 2 periods for playback
Daarna laad ik timidity als midiserver:
sudo timidity -iA
sh: arts-start: opdracht niet gevonden
jack_client_new: deprecated
jack_client_new: deprecated
TiMidity starting in ALSA server mode
Opening sequencer port: 128:0 128:1 128:2 128:3
Daarna start ik rosegarden, en kan ik midibestanden afspelen zonder enig probleem.
Het idiote van het hele geval is dat als ik alleen (zonder jackd) timidity als gewone gebruiker start (dus: timidity -iA), dan kan ik windowsprogramma’s Notation Player en Sweet Midi Player zonder enig probleem gebruiken onder wine (geluid ingesteld op alsa kunnen ze de timidity midi-poorten zien en gebruiken). En dat onder de pae kernel, niks te realtime of low latency gedoe, het werkt gewoon. Rosegarden doet het dan niet (speelt af zonder enig geluid, ondanks het feit dat alle instellingen goed staan).
Ook het transgalactisch liftershandboek gaf geen uitkomst, dus daar sta ik dan met mijn handdoekje.
Enige hulp wordt op prijs gesteld.