Da’s maar net wat je gewend bent. Mijn kinderen bestempelen Windows als een (vind ik de mooiste) “houten computer systeem”. En out of the box? Dat kan niet. En dat ligt niet aan openSUSE, of aan kernel.org, dat ligt eraan dat sommige fabrikanten niet willen dat anderen snappen hoe hun hardware werkt.
Natuurlijk zijn er heel handige aspecten aan Linux, maar ongedwongen een printer aansluiten behoort niet tot de mogelijkheden. Een Nvida driver is problematisch. Ook bij het aansluiten van een willikeurige scanner treed altijd een probleem op. Beeld en geluid is niet zo maar uit een Linux toverdoos te halen.
Printen, helemaal mee eens, dat moet ook eens een plug en play verhaal worden. En, nu udev en systemd default geworden zijn, denk ik dat daar de komende tijd ook wel verandering in komt. Steeds meer fabrikanten maken tegenwoordig ook fatsoenlijke linux drivers (bijv. Canon was 5 jaar geleden een drama, is nu m.n. voor kantooromgevingen nix mis mee).
De discussie met ATI (AMD) en NVIDIA loopt al jaren. Het is gewoon niet zo, dat de open source wereld 't niet kan, het mag niet, omdat de fabrikanten hun geheimpjes willen bewaren.
Daarnaast denk ik dat een versie minimaal 10 jaar moet worden ondersteund, niet elke 8 maanden een nieuwe versie. Zelfs Microsoft doet dat. OpenSuse gebruiker zit volgens mij niet te wachten op transparante beeldjes waarbij geen enkel doel gediend is. Alleen een lekker smoeltje is geen OpenSuse gebruikers-eis.
Langere ondersteuning kun je krijgen door SUSE te draaien (kost $125 voor drie jaar), of door openSUSE Evergreen. Een LTS van 10 jaar? Ik zou 't knap vinden als je software makers vindt die dat nog willen. Ook M$ en Apple verkorten de levensduur van hun OS’en, omdat de ontwikkelingen domweg te hard gaan. Als je nooit meer wilt installeren en toch op actueel wilt blijven, is er in ieder geval openSUSE Tumbleweed, de aanzet tot een “rolling release”
Heren VIRUSVRIJ en bewezen degelijkheid prima argumenten om OpenSuse verbreed in de markt te zetten. Nu nog de externe apparaten goed aansturen, beeld en geluid makkelijker out of de box installeren (een beetje microsoft gemak er in) Veel meer en duidelijke Nederlandstalige handleidingen. Dan zal je zien!!!
Een virusvrije wereld!!!
Jkvl
PS.
Natuurlijk is voor elk probleem een verklaring.
De redenen zijn ook heel logisch, maar een gebruiker heeft daar niets mee van doen!
De gemiddelde gebruiker zegt alleen maar “Hij doet het niet” en rent direct weer naar de marketing machines van Microsoft en Apple.
Het enige dat ik er verder aan toe kan voegen, is dat mijn ervaringen met Windows (noodgedwongen bij klanten) helemaal niet zo “it just works” zijn, dat Apples ook echt niet altijd doen wat ze moeten doen en de meegeleverde software niet heel geweldig of goed maar duur is.