Is Thumble weed iets voor mij ?

Ik probeer er achter te komen of ik wel of niet Thumbleweed wil installeren.

Na redelijk veel gelezen te hebben op internet, twijfel ik.

Ik gebruik openSUSE namelijk ook om te gamen, en gebruik dus steam en de propertairy drivers.

Het is mij volkomen onduidelijk of de gesloten nvidia drivers nou wel of niet een goed idee zijn, in combinatie met Thumbleweed.

Als het ergste wat mij overkomen kan, is dat ik na een kernel update, de gesloten drivers weer moet installeren, dan is dat voor mij ook via de hardway, geen probleem.
Maar ik lees nog wel eens dat die gesloten drivers niet de laatste kernels ondersteunen?

Een ander programma dat voor mij zeer belangrijk is, is LMMS, maar daar verwacht ik geen problemen mee.

Ik mag misschien iets voorzichtig overkomen, maar waarom zou je naar Tumbleweed willen?

Ik heb een draaiende 13.1. Alles dat ik dagelijks gebruik “doet het”. Het is gesupport en ik krijg veiligheids updates. Zolang het einde van het support niet in zicht is blijf ik lekker ziiten onder het motto: “Kom niet aan iets dat werkt”.

Overigens heb ik een “ouder” systeem waarop ik 13.2 voor testdoeleinden (en voor als iemand hier op de forums een 13.2 probleem heeft) gebruik. Maar als die het niet doet, geen probleem. Hetzelfde zou ik met Tumbleweed kunnen doen. Testen, maar niet op mijn dagelijkse systeem (of dat van mijn vrouw). Daar wil ik stabiliteit.

Eventueel kan ik mij indenken dat ik Tumbleweed zou willen om:

• het te proberen;
  • om mee te helpen met het stabiel maken door het te proberen en problemen via de forums en dan, indien nodig, via een bug rapport te melden;
  • als ik nieuwe hardware zou hebben aangeschaft, die nog niet goed onderstreund wordt door de huidige release, met nieuwere software (denk aan de kernel) te proberen;
  • misschien zijn er nog wel wat redenen te vinden.

Je moet jezelf afvragen waarom je op het idee bent gekomen om eventueel op Tumbleweed over te stappen. Alleen zo kun je zelf de afweging maken of je daar tijd, energie en risico in wilt stoppen.

Overigens verklaarde een paar dagen geleden iemand op het engelse gedeelte “trots” dat hij Tumbleweed voor server functionaliteit voor een klant ad geïnstalleerd. Hij heeft allerlei reackties (inclusief onbehoorlijke) gekregen voor dit naïve gedrag. >:(

Thunbleweed op een server ? Ik begin spontaan te lachen.
Op een server is stabiliteit veel belangrijker, dan de laatste versie, van wat dan ook.

Waarom thumbleweed? omdat ik denk dat de laatste kernel voordelen bied bij het gamen.

Ik zit overigens ook nog op 13.1. ( omdat ik al 5 keer ruzie kreeg met de 13.2 installatie)

(Mocht ik 13.2 weer proberen, dan zorg ik er voor dat ik beter voor bereid ben, en weet hoe ik een grub error fix.
Ik vermoed ik dat ik de schijfvolgorde aan moet passen tijdens de installatie. Die informatie heb ik uit een topic ergens op dit forum gehaald. Iemand had precies het zelfde probleem als mij, met een dual boot pc. het enige wat ik bij de eerste poging veranderd had, was brtfs naar ext 4 verandere, en het enige wat ik daarna nog niet geprobeerd heb, is om de schijfvolgorde te veranderen)

Bij de meeste reakties was het meer huilen.

Dat zou dan ergens in de Kernel release documentatie te vinden moeten zijn.

Overigens, als ik zou gamen en daar een andere Kernel voor nodig zou hebben dan een “stabiele” zou ik waarschijnlijk mijn “normale werk” (bank, mail, websurfen) op een ander (mogelijk kleiner of multi-boot met het game-systeem) doen.

PS, het is “Tumbleweed”. Een plantje dat dooor de woestijnwind rollend wordt voortbewogen.

Ik lees veel op phoronix, en sinds steam naar Linux gekomen is, word er veel aan Linux gesleuteld ook op prestatie gebied.
De echte kennis ontbreekt mij, om daar zelf een mening over te hebben, want ik lees ook dat de Xserver niet echt geschikt is voor de dingen die ik met Linux doe.

Daarom werken ze aan wayland en dergelijke.

Ik als Linux fan en gebruiker, vind het wel interessant, maar het gaat inhoudelijk mij meestal ver boven mijn pet.

Vooral ook dat mijn systeem, wat dus volgens een aantal experts, niet zo geschikt is, toch dingen als dit laat zien.
( Ik kan dit spel aanraden, systeem eisen zijn redelijk, en je krijgt een echt Linux versie, en niet een windows port, bij deze studio.
Talos principle van Croteam.

http://images.akamai.steamusercontent.com/ugc/45382142547821967/9D5A5D803ADFDC284B413BAED92D1C8CF0A8552A/

Ik zit er ook over te denken helemaal over te gaan op Tumbleweed.
Ik heb een desktop die door de hele familie wordt gebruikt, en ik gebruik het ook om te gamen.
Daar staat 13.2 op, omdat ik zeker wil weten dat dit systeem stabiel is.
Daarnaast heb ik een laptop (die alleen door mij wordt gebruikt) en daarop heb ik Tumbleweed staan.
En hoewel iedereen zegt dat rolling releases niet echt stabiel zijn, heb ik echter nooit (grote) problemen met Tumbleweed.
Hoe Tumbleweed omgaat met nVidia drivers weet ik niet (gebruik ATI )

Maar ben het ook wel met Henk eens.
Mijn Desktop (13.2) werkt goed, zonder problemen.
Ik kan er prima op gamen, en de familie is er zeer tevreden mee.
Het installeren van Tumbleweed heeft verder geen meerwaarde(voor gebruik), behalve dat het systeem “Rolling” wordt.

Ben je er zeker van dat dat een “meerwaarde” is? Voor mij is dat een “minderwaarde”.

Er komen voortdurend nieuwe zaken op. En ik heb eindgebruikers (ikzelf o.a.) die al over de rooie gaan als een knopje in een applicatie verplaatst is. Die willen niet iedere dag een stofzuiger waar ze naar de aan/uitknop moeten zoeken. Al gaat het stofzuigen nog zo stabiel.

En als ik zie hoeveel vragen er in de forums zijn over Tumbleweed (en hoe weinig over 13.1 en 13.2), dan weet ik het wel.

De meerwaarde zit erin wat je graag met je computer doet.
Ik vind het leuk om de nieuwste software te gebruiken.
Op mijn laptop heb ik verschillende DE naast elkaar geïnstalleerd.
Een systeem dat constant de nieuwste software krijgt,… dan is Tumbleweed een meerwaarde voor degene die dat graag wil.

En, als ik eerlijk ben, vind ik Tumbleweed behoorlijk stabiel.
Ik gebruik op Tumbleweed voornamelijk Gnome, en heb nog niet echt problemen mee gehad (met Plasma 5 iets meer, maar die is dan ook nog in ontwikkeling)

Juist “voor degene die dat graag wil”. En dat moet altijd heel duidelijk uitgedrukt worden op een forum als dit. Om te voorkomen dat anderen in het avontuur gelokt worden terwijl ze alleen veilig met hun bank willen werken voor een zo lang mogelijke toekomst.

OK, wat gedachten van een eerste-uur-TW gebruiker.

Dat TW niet zou kunnen op een server? Onzin. Ook Arch wordt gebruikt voor servers. Ja, er zitten nadelen aan, maar zeker ook voordelen. Je zult rekening moeten houden met kernel-updates, maar techniek als dkms, kgraft (SUSE) Nz Nz. zullen de in komende jaren dat steeds meer tot een non-issue maken. Aan de andere kant: Het risico dat je getroffen wordt door kwetsbaarheden in verouderde pakketten is veel kleiner. In mijn ogen is de discussie “rolling-release-not-on-a-server” de nieuwe “systemd-vs-sysvinit”, en zullen ook hier de conservatisten het uiteindelijk verliezen ( zo, zeg ). Bewijs zie ik in het feit dat de LTS releases tegenwoordig veel meer backports van fixes en patches ontvangen dan een paar jaar geleden.

Ik draai TW ook op een eigen server, het verschil met de andere machines hier is dat ik die bijna dagelijks update, de server eens in de week. De enorme uptimes die ik daardoor niet meer haal zullen me worst wezen. Wat ik daarbij als argument kan aandragen vóór een rolling release is dat alle gepubliceerde ellende van het afgelopen jaar aan security issues op die server al gepatched was op het moment dat de ellende berichten het web opstroomden.

Over NVIDIA:

• Dat over die kernels is waar, maar betrekkelijk. NVIDIA dropt de drivers eigenlijk gewoon op het web, en wacht af. En dan komt er een ontwikkelaar die ontdekt heeft waar NVIDIA nu weer keihard aan een maximum kernel-versie refereert, schrijft een paar patches. Met die patches kun je dan de NVIDIA…run herbouwen tot een gepatchte versie en die installeren. Is vaker een kwestie van een paar dagen dan weken, NVIDIA neemt de patches dan meestal op in een nieuwe versie.
  • Als het gaat om single-GPU ( alleen een NVIDIA kaart ) dan heb je op dit moment geen andere oplossing dan “the hard way, which is not hard” te installeren. Maar, als je je even wat verdiept in dkms, is dat een eenmalig iets, en regelt dkms het opnieuw bouwen van de driver wel als je een kernel update te verwerken krijgt
  • Heb je een dual-GPU ( Intel + NVIDIA ), dan kun je de X11:Bumblebee repo gebruiken en heb je daarmee de aangepaste NVIDIA driver ter beschikking. Het is even wat instructies opvolgen, het kan vervelend zijn dat je niet precies snapt hoe 't werkt, maar als je e.e.a. netjes uitvoert eindig je met een situatie waarin zowel de Intel als de NVIDIA te gebruiken zijn.

Algemeen:

• Als je met TW wilt beginnen, doe jezelf een lol en doe een schone installatie van de laatste TW iso. Upgraden kan, maar het komt toch nog wel 's voor dat “oude” configuratie bestanden in de weg zitten.
  • Zorg dat je op de root partitie wat ruimte hebt, gebruik een vlotte internetverbinding. Bij de gang van gcc48 naar gcc5 als default compiler mocht ik 2,8 GB, 3127 pakketten aan updates verwerken. Er zijn manieren om daar omheen te manouvreren, maar je kunt 't beste daar rekening mee houden.
  • Bedenk goed, dat als er bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden die TW raken ( van KDE4 => Plasma5 ), jij meegaat. Ook daar kun je wel mee klooien, maar voordat je het weet heb je er een flink pak handwerk van
  • Bedenk goed waarom je TW wilt, je bent toch net iets meer op jezelf aangewezen, al is het alleen maar omdat de groep gebruikers kleiner is.
  • Een groot deel van de issues die ik zie ontstaan omdat mensen bepaalde aspecten van TW liever niet hebben, en er dan mee aan het klooien gaan: de overgang naar plasma5 blokkeren, kernel-RC’s installeren, repos toevoegen om nog meer up-to-date te zijn, globaal niet dat kleine stukje extra kennis hebben waarvan aangegeven wordt dat je dat voor TW nodig hebt, het niet, niet goed of niet geheel opvolgen van instructies voor 13.2 -> TW upgrade Nz. Nz.
  • Plasma5 is echt gereleased als “stable”, is zeker veel “klaarder” dan KDE4 was toen 't zo oud was als Plasma5 nu. Jazeker, bepaalde “functies” missen, maar ik vind de kwalificatie “not ready for production” grote nonsens. Wat ik doe is “production” en ik kan niets noemen wat ik onder KDE4 of GNOME wel zou kunnen en nu niet.

Tot slot:
Maak het jezelf makkelijk: installeer én 13.2 én TW, met gebruik van dezelfde homedir. Dat kost je 20~40 GB, maar zorgt er in ieder geval voor dat je altijd een werkend OS hebt. Als je er dan na enige tijd zoals ik achter komt dat je überhaupt niet meer opstart in 13.2 omdat je prima kunt werken, dan mag je concluderen dat TW echt iets voor jou is.

Reclameboodschap:
In mijn geval is elke TW installatie tot nu toe uitgelopen op een werkende desktop, niet anders dan bij 13.2 installaties.

Ik denk dat dit inderdaad de juiste oplossing is voor mij. Dan word me pc dus triple boot. openSUSE 13.1 en TW en win 7 op een andere harde schijf.

Voor een extra root partitie heb ik wel ruimte zeker als de home dir kan delen. (500 gig harde schijf)

De nvidia driver the hard way installeren is voor mij geen probleem, omdat ik dat al gewend was. Ik begon ooit met SuSE 9.3 of zo iets.
Als je dan een kernel update kreeg, moest je via de commandline de nvidia driver installatie opnieuw starten.
Die kwam dan met een boodschap in de trend van, de drivers zijn al geïnstalleerd, wil je de kernel link repareren?

helemaal mee eens.
Als je niet teveel klooit met TW, dan is het echt wel stabiel.

Plasma 5 is inderdaad goed te gebruiken (op mijn 13.2 heb ik KDE4 vervangen door Plasma 5)
Op mijn laptop had ik wel een paar probleempjes (widgets die niet werken of na een update er mee stopten, en mijn touchpad)
Touchpad is (met behulp van dit forum) opgelost
Maar ook Gnome is geweldig op TW.
Ze zeggen dat openSUSE eigenlijk een KDE distro is, maar de Gnome versie is gewoon prachtig.

Dat is een gerucht wat maar niet uit de de wereld te krijgen is.

Maar als sinds de eerste keer dat ik suse installeerde, kreeg ik de keuze tijdens de installatie, of ik gnome of kde wilde.

Wel heb ik al bewijs gevonden dat kde op openSUSE beter ge-integreerd is, als op veel of alle andere distro’s.

Ik neem aan dat dit ook voor gnome geld.

OP mijn desktop ben ik nu ook overgegaan op Tumbleweed.
Omdat ik een schone installatie wou, heb ik niet gekozen om mijn huidige 13.2 bij te werken.

Installatie van Tumbleweed op dit systeem (dualboot met W7), bracht toch wel wat probleempjes.
Na het installeren en herstarten, bleef ik met de melding “GRUB” en een knipperende cursor zitten… voor de rest niets!

Tijdens het installeren kun je GRUB2 instellen.
Voor de zekerheid heb ik mijn openSUSE 13.2 usb-stick gebruikt, om te kijken welke instelling 13.2 gebruikt (Omdat deze wel werkt), en deze overgenomen in mijn Tumbleweed installatie.
Maar welke aanpassing ik ook deed, het werkte niet.

Heb toen maar 13.2 opnieuw geïnstalleerd, en toen de boel geüpgraded naar Tumbleweed.