ik ben nieuw in de wereld van linux en zou graag opensuse willen proberen. Ik had leap 15.6 geinstalleerd op een oude hp elitebook folio 9470M. Bij het installeren kon ik wel verbinden met mijn wifi maar na de installatie lukt dat niet meer. Moet steeds de wachtwoord invullen en krijg de hele tijd " ip configuration was unavailable". Hetzelfde probleem krijg ik ook als ik wil verbinden met hotspot van mij mijn mobiel. De verbinding via bedrading lukt dan weer wel.
Kan iemand mij begleiden om de wifi aansluiting werkend te maken? Ik hoor het graag.
Hallo en welkom bij de openSUSE forums (en de wonderwereld van Linux).
Ik denk dat we meer informatie van je nodig hebben. Wij kunnen helaas niet meekijken over je schouder en hangen volledig af van wat je vertelt. of nog better, laat zien.
Ik denk dat je een grafische gebruikersinterface hebt. Vertel welke (KDE, Gnome, XFCE, nog anders). En ik gok (maar gokken is gevaarlijk bij interpreteren van problemen) dat je met NetworkManager probeert je network te gebruiken. Is dat juist?
Vertel dan hier wat je precies doet met de NetwokManager icon en wat er dan gebeurt.
Ik heb KDE, en gebruik het progamma wat bij de installatie van opensuse al zit: networkManager.
ik heb wat opgezocht op internet naar het probleem en kwam op een command uit:
nguyen@localhost:~> inxi -Nxxz | susepaste
Pasted as: SUSE Paste openSUSE Paste
Link is also in your clipboard.
nguyen@localhost:~> journalctl -b | grep iwlwifi
Hint: You are currently not seeing messages from other users and the system.
Users in the ‘systemd-journal’ group can see all messages. Pass -q to
turn off this notice.
No journal files were opened due to insufficient permissions.
nguyen@localhost:~>
De vraag of kernel-firmware-iwlwifi is geinstalleerd weet ik niet hoe ik het moet controleren.
Ik heb verder wel iets raars : vandaag had ik de laptop naar de woonkamer meegenomen, waar de modem staat, doet de wifi het wel. Ik had in eerste instantie opensuse geinstalleerd toen ik in de woonkamer was. Maar toen ik het laptop meeneem naar mijn werkkamer wat op eerste verdieping is, doet de wifi het niet. Met andere apparaten heb ik hier geen problemen meegehad, noch iets dergelijks meegemaakt.
Aha, daar ligt het probleem. Je gaf al aan dat de laptop een oude HP is. In die tijd hadden Wifi chips een veel beperkter bereik. Zeker in moderne woningen met veel gewapend beton als vloeren wordt het dan al snel lastig. Ik had jaren geleden al op elke verdieping een accesspoint anders ging alles mis.
Conclusie: het werkt dus wel degelijk.
Veel plezier ermee verder. Als je tegen dingen aanloopt, kom langs en vraag.
Ik denk niet dat het probleem het bereikk is van de wifi noch de beperkte bereik van de wifi chips. Voordat ik opensuse erop had geinstalleerd had ik windows erop en nooit problemen ermee gehad. Anderzijds heb ik drie van die KPN superwifi punten verspreid op de eerste en tweede verdieping.
Ik heb hier ook nog een oude HP laptop waarvan de ingebouwde wifi niet echt goed werkt onder Linux.
Het werkt wel, maar het bereik is belabberd.
Ik heb uiteindelijk een USB adapter gekocht (Tp-link) en die werkt perfect.