Ik heb nu openSuse 12.1 geinstalleerd met Gnome desktop. Hierin ben ikzelf de administrator. Nu wil ik ook gebruikers accounts installeren aangezien men mij heeft verteld dat het niet handig is om als administrator allerlei programma’s te ontwikkelen etc.
kan iemand mij vertellen hoe dat moet Eeen tweede vraag is indien ik gebruikers accounts ga aanmaken die dienen te werken mde KDE desktop, kan dat ook of moet ik dan opensuse 12.1 opnieuw installeren om de beide desktop packages beschikbaar te hebben.
Ik begrijp je niet helemaal. Wat bedoel je met: “met Gnome desktop. Hierin ben ikzelf de administrator.” Wat is “administrator”?
Je toch zeker niet dat je Gome als root gebruikt?
Gebruikers administratie doe je met YaST > Beveiliging en gebruikers > Gebruikers en groepenbeheer.
KDE kun je erbij installeren via YaST > Softwrae > Softwarebeheer. Dan kies je in de Beeld knop Patronen. Daaronder in Grafische omgevingen vink je de twee KDE4 dingen aan. Accepteren rechtsonder en KDE wordt geïnstalleerd.
In het inlogscherm kan er nu gekozen worden welk DE de gebruiker wil gebruiken (bij verstek, de vorige die zij/hij heeft gebruikt).
Overigens is het niet nodig om hier te “schreeuwen”. Gewoon alleen hoofdletters gebruiken op de normale plaatsen.
Hallo Henk
Allereerst mijn excuses voor het SCHREEUWEN ik hoop dat dat niet meer zal gebeuren.
Ik had je raad al in een van de eerdere forum vragen gevonden maar wist niet wat ik er mee aan moest. Na bestudering van het Yast scherm vond een plaatje van een lamp daar heb ik op geklickt en toen kwamen de pakket instellingen naar vopren. Ik heb KDE pakket keuzese aangklikt en toen werden er 324 pakkennten geladen. Ik zie nu ook een groot aantal extra plaatjes bij de Activities. Ik heb echter nog niet kunnen uitvinden hoe ik kan switchen tussen de twee desktop.
Gr Jan Zoon en bedankt alvast
Hallo,
Je hebt mijn vragen uit alinea één van post #2 niet beantwoord.
Je hebt niet aangegeven of het beheren (en dus ook aanmaken) van gebruikers gevonden is en of je er mee kunt werken.
De meeste mensen horen graag of het helpt wat zij adviseren en hebben ook goede redenen om zaken te vragen. Bijv. omdat ze anders niet verder kunnen met de probleem analyse
Dat van die lamp begrijp ik niet helemaal, maar ik weet wel dat YaST in Gnome er anders uitziet dan in KDE. Daar zal dat wel van komen. Als je de twee patronen KDE4-basissysteem en KDE4 Desktop Environment hebt geïnstalleerd zal het wel gelukt zijn. Ik weet niet waar jij Activities ziet, misschien is dat ook Gnome. En hebben die plaatjes geen verklarende tekst?
Kiezen tussen desktops doe je bij het inloggen. Ten eerste moet je dan uiteraard geen automatisch inloggen hebben (dat is natuurlijk ook niet slim als je meer gebruikers hebt ). Ook hier geldt weer dat het login scherm dat jij hebt Gnome geörienteerd is en het mijne KDE, maar er moet ergens een menu Sessie type te vinden zijn (bij mij linksonder). Kies daar en geef dan gebruikersnaam en wachtwoord.
@Henk: In GNOME3 zie je links bovenin een knop/link Activities. Ook in KDE zie je "Activities’ als plasmoid aan de rechterkant van de desktop, als je die cashew versleept, of als je op de cashew klikt.Ik denk dat JanZoon met “zichzelf als administrator” bedoelt, dat-ie “dit wachtwoord gebruiken voor root” tijdens de installatie heeft laten aanstaan. Heb wel vaker mensen hier meegemaakt dir dat zo beschreven.
@JanZoon: Henk heeft je al een boel antwoorden en hints gegeven, als er nog wat overblijft, probeer ook zoveel mogelijk je stappen te beschrijven, zodat we kunnen nadoen wat jij doet, om te zien wat er fout gaat. Als voorbeeld:
NIET : Computer gaat niet uit
MAAR: Vanuit KDE, Afsluiten, Computer uitzetten, sluit KDE af, daarna start ook het afsluiten van het systeem, maar de lampjes gaan niet uit en als ik op Escape druk, krijg ik als laatste melding 'cannot …".
In het NIET geval moeten wij eerst uitzoeken waar we je mee moeten helpen, in het MAAR geval weten we dat we het in één bepaalde hoek moeten zoeken.
Je hebt gelijk. Nooit gedaan. En ik begrijp nog steeds niet wat je dan krijgt. Twee ballen: Bureaublad en Nieuwe aktiviteit. Waar gaat dit over?
KDE kent al jaren de virtuele desktops. Die kon je vanaf een bepaalde versie ook apart configureren. Daaraan is, ik geloof vanaf KDE 4.4, het fenomeen “Activities” toegevoegd. Zo kun je nu bijv. je widgets, dus ook de bureaublad containers, als krantenpagina weer laten geven, je kunt de “search and lauch” instellen (plasma-netbook gebruikt die standaard), maar je kunt bijv. ook een activity “Foto’s” aanmaken en daarin aangeven dat bij het starten van de activity meteen Digikam en Gimp gestart moeten worden. In dit blog staan tips over het gebruik van “Activities” : How do you use activities?
Hallo Henk
Al hoewel ik de gnome packages gevonden had, heb ik toch een gekeken hoe de KDE er uitziet. Daarbij heb ik mijn systeem opnieuw geinstalleerd en aangezien er toch nog niet veel opstond was dat even een goede oefening. Met KDE4 desktop was het verhaal inderdaad heel duidelijk. Ik hem nu de Gnome packages geinstalleerd en ga uitzoeken. ik heb ook een nieuwe gebruiker aan het systeem toegevoegd. en ga nu uitzoeken hoe deze van uit het opstarten kan laten werken met Gnome zodat ik beide Desktop enviroments kan uittesten. V.w.b. het automatisch inloggen: dat ben ik nog niet tegen gekomen. Bij het inloggen wordt mij steeds gevraagd naar mijn paswoord.
Groetjes Jan Zoon
Daar heb je helemaal geen nieuwe gebruiker voor nodig. Ik log al jaren als één en dezelfde gebruiker in op KDE, GNOME, XFCE, LXDE, RazorQT, maar net waar ik zin in heb. Als je voor de desktops aparte accounts aanmaakt, kun je niet bij bijv. de mail en documenten die je via het andere account met de andere desktop hebt opgeslagen. Als jij daadwerkelijk degene bent die van de PC gebruik maakt, moet je de verschillende desktops als die gebruiker benaderen. Heb je een vrouw, man, kinderen, bejaarde moeder, dan moeten die allemaal een eigen gebruikersaccount hebben. Die kunnen zelfs tegelijk ingelogd zijn. Zo zijn op mijn hoofdmachine altijd 4 accounts ingelogd: ikzelf 2 maal (werk en privé), de mevrouw die al meer dan tien jaar bij mij in huis woont, en onze dochter. Mijn werkaccount logt als eerste in, de rest naar believen. Je kunt dan met Ctrl-Alt-F7 t/m Ctrl-Alt-F10 wisselen tussen de verschillende gebruikers. En allemaal kunnen ze alles.
In het login scherm kun je via de “Sessies” knop bepalen op welke desktop je in wilt loggen.
Tot slot: gezien je duidelijke wens om e.e.a. onder de knie te krijgen, raad ik je aan ook veel te lezen over wat je precies aan het doen bent. Je leert daarmee om je systeem in ieder geval stabiel, of ten minste werkend te houden.
Hartelijk dank. Eindeljk begrepen en het werkt uitstekend. Ik ben weer terug gegaan naar Gnome omdat het afsluiten van het systeem daar wat eenvoudiger ging en omdat mijn email bij kmail fout geinitialiseert was. Toe via Yast KDE ingegeven en er verscheen een regel met daarop dat patterns aanwezig waren. Dus eerst even weer alle KDE files ingeladen en het geheel opnieuw gestart Nu gebruik ik gnome weer en als email evolution en daarbij kan ik via sessies overschakelen.
Nu ga ik aan de slag met de studie van de C++ compiler en daarbij nog veel uitproberen en lezen. Helaas staat het er vaak heelduidelijk voor degenen die weten waar ze overpraten/schrijven maar met m’n vijftien jaar windows achter wordt ik af en toe nog wel op het verkeerde been gezet. Nogmaals heel hartelijk dank:) .
Jan Zoon
Nou, ik ben even een dagje weg geweest. Ik begrijp nu dat ik je eerste post hier totaal niet heb begrepen (ik begrijp hem nog niet helemaal). En wat je hierboven schrijft begrijp ik eigenlijk ook niet. Maar als jij blij bent dan is het wel goed.