Instellen resolutie

Heb openSUSE op mijn oude laptop geinstalleerd maar resolutie staat te laag waardoor ik een gesplitst scherm zie. Wil resolutie aanpassen naar 1024x768 maar kan nergens vinden hoe dat moet. Heeft iemand een idee?
Met vriendelijke groet

Welkom !!!

Dit is wel heel weinig informatie, te weinig om iets mee te kunnen.
Vragen:
Hoe oud is de laptop (in principe ondersteunt linux veel oude hardware, maar er zijn grenzen)?
Hoeveel intern geheugen?
Wat voor videokaart?
Welke openSUSE versie?
Welke desktop?

Een gesplitst scherm duidt over het algemeen niet op een verkeerd gekozen resolutie, maar, in mijn ervaring, op een videokaart die niet de juiste driver heeft. Zit er toevallig een NVIDIA in? Daar heb ik dit wel eens mee gezien op oude machines. De nouveau driver (de open source driver voor NVIDIA kaarten) ondersteunt oude kaarten niet of slecht.

Één van de beste manieren om erachter te komen of openSUSE met de laptop wil werken, is deze opstarten vanaf een LiveCD of dito USB-stick.

Excuses dat ik zo laat reageer maar ik heb het even laten liggen.
Mijn laptop is een dell inspiron 4000 uit 2002 met 500 Mb RAM en harde schijf van 12 Gb, misschien ook veel te oud om Linux nog op te installeren maar ik dacht dan kan ik er nog wat mee. Kan bij systeemgegevens niet zien welke videokaart erin zit, werkt met een Mobility M3 AGP driver.
Ik heb openSUSE 12.1 geinstalleerd.
Bij opstarten krijg ik 2 keuzes:

• openSUSE 12.1 Milestone 5-3.0.0.-4
  • Failsafe - - openSUSE 12.1 Milestone 5 - 3.0.0.-4
    Bij de 1e heb ik het probleem van gesplitst scherm, bij de 2e krijg ik een volledig scherm als ik in de regel bij opstartopties vga=0X314 aan het einde weghaal. Dat moet ik wel ieder keer bij opstarten opnieuw doen.

Nieuwe uitdaging die ik tegenkom is dat mijn wireless Network Cardbus Card 54g TURBO van Sitecom niet werkt (mijn bekabelde LAN-verbinding wel). Sitecom levert hiervoor geen linux-driver. Zie op de fora dat dat ingewikkeld wordt om op te lossen. Misschien nog een tip of is dit voor beginner niet te doen?

Met vriendelijke groet
Rien Struijk

Één ding is hier van belang: je hebt openSUSE 12.1 Milestone 5 gedownload en geïnstalleerd. openSUSE 12.1 komt pas in november uit. Je begint dus nu met een release die nog niet eens in Beta fase is. Deze release is voor test-doeleinden en geenszins voor dagelijks gebruik. Tevens voldoet de laptop aan alle kanten niet aan de hardware vereisten voor recente linuces: min. 1 GB RAM, 2 GHz processor. Maar…linux zou linux niet zijn, als ook daar geen rekening mee gehouden was :smiley: : als ik jou was zou ik een LXDE LiveCD downloaden en daar eens van opstarten: http://download.opensuse.org/repositories/X11:/lxde/images/iso/openSUSE-LXDE-11.4.i686-1.1.1-Build2.1.iso

Heel kort:
begin in ieder geval met een stabiele release, de meest recente is openSUSE 11.4
12 GB is aan de krappe kant, maar het kan wel, zeker met LXDE.
De grafische kaart, die ongetwijfeld ook nog een stuk RAM opvreet, zou wel eens een probleem kunnen zijn. Je kunt eens opstarten in runlevel 3 (op de optie regel “init 3” intypen), inloggen als root en dan “lspci” doen. In de output van het commando zou je de video kaart moeten zien, waarsch. een oude ATI.
Samenvattend:
Als je echt met linux aan de gang wilt als alternatief voor Windows, dan is de hardware niet voldoende. Het zal echt allemaal wel draaien, maar denkelijk blijf je het grootste deel van je tijd bezig met hardware gerelateerde zaken, terwijl je waarschijnlijk gewoon lekker met de desktop wilt “spelen”. Denk eens na over een dual-boot op een windoos die je al hebt, plaats daar evt. een 40GB schijf bij in, die kosten ook bijna niets meer.
Die WIFI kaart, is dat zo’n insteek ding voor PCMCIA slots ?