Ik heb een ISO schijfgemaakt om de nieuwe Suse Lynux te installeren.
Ik krijg echter zoveel installafie gegeven op mijn scherm dast ik niet verder durf tegaan.
Mijn computer is en HP Pavilion gekocht met Windows 7.
Later na wat moeilijkheden. Een nieuwe versie van windows 7 geinstalleerd.
Ik heb de beschikking over 2 HD’s van ieder 1Tb.
De tweede heb ik opnieuw geformateerd om daarop Linux te installeren.
Ik kom er echter niet achter hoe ik dat de installer kan laten weten.
Windows wil ik gewoon op mijn computer houden i.v.m. Photoshop en Delhi compiler.
Kan ieman mij hier mee helpen?
Groetjes Jan Zoon
Welkom hier. We missen enkele gegevens.
Ten eerste, welke ISO. “De nieuwe Suse Linux” is erg onduidelijk. Ten eerste gaan deze forums over openSUSE en niet over SUSE Linux (SLES of SLED). Dit kan een wat losse wijze van uitdruken van jou zijn. Maar we willen zekere weten dat we het over hetzelfde hebben. Als het over openSUSE gaat, dan ook precies zeggen welke versie het is (12.1?) en welke ISO (de KDE, Gnome versie?). Dit geldt overigen altijd als je over computers en software praat: wees zo duidelijk en volledig mogelijk.
Dan over je schijven. Je zegt dat je twee stuks hebt en je zegt dat je op de tweede wilt installeren. Je zegt dat je de tweede geformatteerd hebt. Waarschijnlijk bedoel je daarmee: gepartitioneerd (je vertelt niet hoe) en misschien ook file systemen er op hebt gezet (maar je verteld wederom niet wat). Dat had je dus beter niet kunnen doen. De installer ziet dit nu niet meer als vrije ruimte. En waar moet hij openSUSE (als dat het is) nu laten?. Om verder te kunnen gaan graag eerst antwoord op de vragen hierboven en graag de gegevens van je partitionering. Dat laatste liefst door een
fdisk -l
listing, maar ik weet niet of je dat al voor elkaar kunt krijgen. Dat horen we wel.
Ik weet niet precies wat met fdisk -1 bedoeld wordt. Mij Dos tijd ligt ver achter mij, al herinner ik me wel dat het iets te maken had met het formateren van harddisk. Ik kan wel een antwoord geven op de gestelde vragen. Het betreft hier openSUSE versie 12.1.
Mijn systeem heeft twee hard drives. de Eerste bevat het windows systeem en is in twee partities verdeeld (primair en Logical). De tweede is even groot en ook verdeeld in twee. Ook hier twee partities die ik beide m.bv. windows opnieuw heb geformateerd (fast format). Na controle bleek er nits meer op te staan. In middels heeft Delphi dat ik opnieuw moest installeren zijn hulp functies op de tweede (logical) partitie gezet. De eerste partitie (Primaire)is nog steeds leeg. Waarschijnlijk moet de tweede harddisk volledig worden leeggemaakt maar daar heb ik nog even wat hulp bij nodig. Voor het partioneren heb ik het programma EASEUS Partition Master 7.1.1. Profesional. Maar ook dit is natuurlijk weer een windows programma.
Mocht U verder meer willen weten dan hoor ik dit gaarne. /QUOTE
Zoals @Starterke al zegt, het is een* l* (van list). maar als je fdisk zelf niet weet te vinden is dat nog niet zo belangrijk
Ik ben bang dat we een beetje verschillende talen spreken. Ik weet zo goed als niets van Windows en begrijp dus zeker niets van wat je zegt over Delphi.
Ook je verhaal over “is in twee partities verdeeld (primair en Logical).” lijkt me vreemd. Het kan dat je één primaire en één logische partitie hebt, maar met een verder niet gepartitioneerde logische partitie kan je niets. Ik denk dus dat er een misverstand is. Daarom moeten we die listing hebben en dan uitleg van jou over de dingen die we daar op zien. Je kunt de installatie DVD gebruiken om bij fdisk te komen.
Als boot van de DVD kom je al gauww in een boot menu. Ga (met de down pijl) naar het item Rescue system en geef return.
Ik heb het niet hier gedaan (om je de juiste info te kunnen geven) en af en toe dacht ik dat er niets gebeurde, wees dus geduldig. Het eindigt met een tekst scherm met onderin een login prompt. Tik daar
root
en geef return. Je krijgt nu een # prompt. Geef nu
In dit geval is het wat lastig om de uitvoer in een post te krijgen omdat je niet kunt kopieëren en plakken. Maar we hebben dit nodig. Dus moet je het overschrijven of tikken.
De eerste disk (in Linux termen sda) heeft 3 primary partities (sda1, sda2 ensda3) en een extended partitie (sda3) die extended partitie is geheel gebruikt door een logische partitie (sda5). Dat wil zeggen dat sda1, sda2, sda3 en sda5 beschikbaar zijn voor gebruik. ze zijn alle vier bedoeld voor Windows file systemen. Jij moet nu kunnen verklaren waar ze voor gebruikt worden. Voor deze disk is dat misschien niet zo interessant omdat je openSUSE op de andere wilt zetten, maar het is toch beter te weten wat wat is. Tenslotte had je zelf een heel ander idee en als je niet echt weet hoe het zit liggen rampen op de loer.
De tweede disk ((sdb) heeft één primary partitie (sdb1) en een extended (sdb2) Die bevat één logische partitie die hier als sdb3 staat. Maar ik denk dat je hier een tikfout hebt gemaakt. Dat moet sdb5 zijn.
Ook hiervan moeten we weten waar ze voor zijjn. Als je die alleen hebt aangemaakt voor openSUSE, dan geldt dat dat niet handig was. Je hebt nu de hele disk al gevuld met twee NTFS partities en openSUSE heeft dus geen enkele ruimte meer. Ik geloof ook niet dat ergens in de openSUSE installeer documentatie staat dat je van te voren iets met partities moet doen.
Maar voor we verder gaan willen we dus weten waaar deze vier en twee partities voor zijn. Anders overschrijven we misschien iets.
PS, ik ga nu naar bed denk ik. Morgen zie ik wel iets van je.
Ik heb nog eens even nagekeken v.wb. de tikfout. Het is inderdaat Sdb5.
V.w.b. disk Sda1 dat is de N schijf (100.00 mb) en deze bevat het boot systeem. maar ik zal dat nog eens onderzoeken. Na N volgt Sda2 de C schijf (683.60 GB) waar op windows is geinstalleerd met nog allerlei programmen die ik regelmatig gebruik. Deze mag eventueel iets kleiner worden (zonder verlies van programma’s en data) indien dat nodig is. Hierna volgt de Sda4 extended met de logische Partitie Sda5 die bij mij Schijf L is (701.65 GB). Hierop heb ik mijn RAD Studio XE2 heb geinstalleerd. Dit compiler systeem wordt gebruikt om delphi applicaties (soort visual Pascal) te maken en bevat tevens een C++ builder om programmas te maken in de C++ coding. Ook hier mag de de partie eventueel iets kleiner worden gemaak (zonder verlies van programma’s en data) indien dat nodig mocht zijn. De Sda3 primaire partitie bevat een HP recovery systeen en is 11.91 GB groot, die ik uit voorzorg nog even wil bewaren omdat ik niet weet of ik ze ooit nog nodig zal hebben voor de garantie.
Sdb 1 heb ik voorzien van een primair partie aangezien dat bij windows altijd nodig was als je een nieuw operating systeem wilde installeren. Sdb2 is de extended partietie met daarop de logisch patitie Sdb5.
Zowel Sdb1 als sdb2 en Sdb5 heb ik niet nodig voor windows en kunnen dus geheel doo Suse worden gebruikt.
Eventueel kan ik de partities van te voren verwijderen als dat nodig is.
Wel dat was voor nu. By the way nog heel hartelijk dank voor alle tijd die je hier aan spandeert.
groetjes Jan Zoon /quote
Ik ben ook weer even thuis (veel te mooi weer eigenlijk). Bedankt voor je uitleg. Het is overigens *sda1, *enz, en niet Sda1. Wen je alsjeblieft aan zorgvuildig met kleine letters en hoofdletters om te gaan. In Unix/Linux is een A iets anders dan een a.
Bedenk ook dat Linux geen Windows is en Windows geen Linux. Je zult dus af en toe dingen moeten “vergeten” die je logisch leken. Zo is het niet logisch om voor openSUSE NTFS partities klaar te zetten. Linux werkt niet met NTFS (howel het mogelijk is om NTFS en VFAT e.d. te lezen en te schrijven, maar dat is alleen voor uitwisseling met niet Linux systemen en niet voor echt intern Linux gebruik. Dus het installatieprogramma ziet nergens vrije ruimte, maar overal partities die de disks vullen en die partities zijn geoormerkt als HPFS/NTFS/enz. partities (dus NIET voor Linux) en bevatten ook nog eens een NTFS file systeem. Bovendien, als je vooruit wilt partitioneren (het kan natuurlijk wel) moet je wel weten wat nodig is en dat weet je kennelijk niet.
Genoeg over hoe het niet moet.
Als je openSUSE op de tweede schijf (sdb) wilt, haal dan alle partities er af. Dat kan weer met *fdisk, *maar misschien wet je zelf een methode vanuit Windows die jij makkelijk vindt. We kunnen dit ook tijdens de installatie regelen, want dan kunnen we alles aanpassen aan wat wij willen, maar misschien is het handiger nu eerst alles weg te halen. Dus sdb5 moet weg, sdb2 moet weg en sdb1 moet weg. Als dat is gelukt, probeer dan weer eens te installeren. Als je bent bij de pagina met wat het systeem voorstelt te gaan doen, moeten we dat goed bekijken. Vertel dus eerst hier wat het partitie voorstel is en ga niet verder voor je alles zeker weet (zoals je zo slim was om al eerder de iinstallatie te stoppen.
Bedenk, dat als je van de “ik ga dit allemaal doen” pagina verder gaat er nog één waarschuwing komt “Weet je het zeker???”. Als je dat OK geeft wordt er echt op je disk geschreven, goed of fout.
Henk’s bericht samenvattend: zorg dat je lege ruimte hebt om op te installeren. Dit op de 2e schijf.
De installer zal het volgende voorstellen om met de 2e schijf te doen:
swap -> 2GB
/ (root) -> 20GB
/home (waar de gebruikersmappen komen) -> de rest van wat beschikbaar is. Wil je daarvoor niet de rest van de schijf gebruiken, dat kun je het aantal GB opgeven, of achteraf de /home partitie inkrimpen. De ruimte die er dan vrijkomt, kun je evt. vanuit windows weer benutten.
Geweldig be onleesbaar scherm. Daarna het systeem opnieuw geactiveerd en dankt
Nu kon ik alle invoer op het scherm begrijpen. Ik zag dat er een Swap was naar windows en ook een setting waarmee de overige window schijven konden worden benadert.
Het opstarten gaf eerst een onleesbaar scher met kleuren door elkaar. Na enige tijd heb ik de computer uitgezet en weer gestart zonder de suse schijf. Hetr begramm sarte totn op en ging nog een aantal printer drijvers laden. Vroeg toen weer om de installatie schijf en kwam toen op met het Gnome scherm. Ik vraag me nog we af of ik de juiste keuze heb gemaakt en of KDE misschien beter was maar ik ken het verschil niet dus de tijd zal het leren. Ik neem aan dat ik dat in de toekomst kan veranderen als ik er achter kom dat ik toch het andere wil. Na de installatie heb ik het systeem weer afgesloten en opnieuw opgestart. Ik kon inderdaad kiezen en Windows was nog steeds beschikbaar en werkte ook.
Nog bedankt voor de tip m.b.t. gewone letters en hoofdletters. Ik ga nu langzaam Suse weer opnieuw verkennen. Tien jaar geleden heb ik dat ook al eens gedaan maar toen ben ik weer terug gestapt. Hopelijk gaat het nu beter.
Nogmaals bedankt voor de hulp bij de installatie waarbij vakkundigheid en snelheid geweldig waren.
Groeten Jan Zoon:):)
Geweldig. het begon met een onleesbaar scherm. Daarna het systeem opnieuw geactiveerd en bedankt
Nu kon ik alle invoer op het scherm begrijpen. Ik zag dat er een Swap was naar windows en ook een setting waarmee de overige window schijven konden worden benadert.
Het opstarten gaf eerst een onleesbaar scherm met kleuren door elkaar. Na enige tijd heb ik de computer uitgezet en weer gestart zonder de suse schijf. Het program starte toen op en ging nog een aantal printer drijvers laden. Vroeg toen weer om de installatie schijf en kwam daarna op met het Gnome scherm. Ik vraag me nog we af of ik de juiste keuze heb gemaakt en of KDE misschien beter was maar ik ken het verschil niet dus de tijd zal het leren. Ik neem aan dat ik dat in de toekomst kan veranderen als ik er achter kom dat ik toch het andere wil. Na de installatie heb ik het systeem weer afgesloten en opnieuw opgestart. Ik kon inderdaad kiezen en Windows was nog steeds beschikbaar en werkte ook.
Nog bedankt voor de tip m.b.t. gewone letters en hoofdletters. Ik ga nu langzaam Suse weer opnieuw verkennen. Tien jaar geleden heb ik dat ook al eens gedaan maar toen ben ik weer terug gestapt. Hopelijk gaat het nu beter.
Nogmaals bedankt voor de hulp bij de installatie waarbij vakkundigheid en snelheid geweldig waren.
Groeten Jan Zoon:):)
Hartstikke goed dat het is gelukt. Het installatie programma vind ik erg goed, maar als je vooruit probeert te denken …
Je kunt inderdaad gemakkelijk KDE toevoegen (via YaST > Software > Softwarebeheer en dan de knop Beeld, daar kies je Patronen en dan zie je twee KDE dingen. Die klik je aan en dan installeren. Als je daarna je inlogscherm hebt (ik hoop niet dat je aan automatisch inloggen doet) kun je in een menu kiezen welke desktop je wilt. Dus bijvoorbeeld iedere dag een andere
Maarr ga eerst maar eens lekker rondstruinen. Vragen? Stel ze hier!
Hierbij mijn eerste post
Om even terug te komen op een het aanmaken van een dual-boot, kan ik hierbij deze tutorial volgen? http://www.linuxbsdos.com/2011/06/11/dual-boot-linux-mint-11-and-windows-7/3/Ik heb hem al eens eerder gevolgd met het aanmaken van een dualboot met linux mint, maar ik ben zeer gescharmeerd van openSUSE in combinatie met GNOME3.
Wat ik al heb gedaan:
Genoeg ruimte gemaakt voor de linux installatie (windows partitie geshrinked)
openSUSE installatie gedaan en hierin een partities aangemaakt voor openSUSE
Waar ik nu op vastloop:
Krijg de melding dat mijn MBR overhoop ligt. (hopelijk is dit nog te herstellen middels /fixboot met Recovery van Windows).
Ik zou, als ik jou was, even een nieuwe thread aanmaken, met heldere titel, beschrijving van wat je allemaal al gedaan hebt. Je weet dan zeker, dat er niet gerefereerd wordt aan dingen die voor jouw situatie helemaal niet van toepassing zijn.
Ik zou, als ik jou was, even een nieuwe thread aanmaken, met heldere titel, beschrijving van wat je allemaal al gedaan hebt. Je weet dan zeker, dat er niet gerefereerd wordt aan dingen die voor jouw situatie helemaal niet van toepassing zijn.