Heb grote installatie problemen met suse X.X
Mijn P4 1,8/512 mb heeft probleemloos gedraaid op suse 10.0 (5cd). Na de aanschaf van een laptop heb ik hem gebruikt voor het bekijken van de verschillende distro’s (mint, debian, fedora en mandrake) Al deze distro’s draaiden goed maar ik wil nu (mijn laptop draait niet meer) weer suse instaleren. Suse 10.0 geeft installatie fouten, b.v. kan een bepaald programma niet installeren. Suse 10.X (heb ze allemaal gedownload, controle som klopt) maar de installatie gaat niet goed. Versie 10.2 geeft bij het begin van de installatie aan dat de catalogi niet aangemaakt kunnen worden, versie 10.3 stopt soms bij het wijzigen van de boorloader opties, soms bij de installatie van programma’s. Echter probeer ik het opnieuw dan stopt de installatie bij andere programma’s (b.v. de eerste keer kan het programma hplib niet geinstalleerd worden, de volgende keer is het weer een ander programma. Negeren van deze installatie stap zorgt ervoor dat de gehele installatie stopt.) Nu heb ik geprobeerd suse 11.0 te installaren (ook deze heeft eens goed gedraaid) doch bij de installatie worden sommige programma’s niet geinstalleerd omdat het controle getal niet klopt, met het gevolg dat bij het opnieuw opstarten ik het root w8woord moet invoeren voor een reparatie van het file system en daar blijft de pc wederom hangen. Alle distro’s (mint/mandrake/debian/fedorasuse 10.0 en 11.0 hebben ooit (en nu nog) probleemloos gedraaid. Waarom kan ik nu suse niet installeren is dan ook de vraag.
Wat me ook opgevallen is tijdens partitionering:
sda 1 : W2K:50 GB
sda2 suse 50 GB
sda 3 swap
sda 4 extended: sda 5 22 GB (fat) voor mijn windows downloads/bestanden)
sda 6 22 GB (ext3) voor mijn linux downloads/bestanden)
DE standard partionering wil / op sda 6 hebben en /home op sda2
Kan het zijn dat 50 GB te groot is als opstart?
Heb een nw download gedaan van suse 11.4, op de dvd gebrand/controlesom is gelijk en geprobeerd te installeren: Het vierde programma wat geinstalleerd werd was oxigen icons en hier liep de installatie (dit keer) al vast: controle getal was niet overeenkomstig(wat ik al niet snap,
als de controle som klopt is de dvd toch goed???Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er dusdanige fouten zijn met downloaden dat het geheel van de sommen alsnog klopt)
Dan maar het programma overslaan wat resulteerde in een programmaatje van 35KB waar de installatie bleef hangen.
(opm: Deze installatie zal wel 1,5 uur duren tegen 40 minuten van de vorige suse 10.4)
Hoop dat jullie hiermee genoeg info hebben om mij opweg te helpen mij favo distro weer te draaien.
Tot en met 11.3 worden de openSUSE versies niet meer ondersteund. Daarmee loop je tijdens de installatie al tegen problemen aan, er kan nl. geen update server geconfigureerd worden, de distributie repos zijn er niet meer. Kies in altijd voor de laatste stabiele release als stelregel.
De configuratie van de PC is zonder meer onder de systeemvereisten om de installer fatsoenlijk te laten lopen. Een text install (wel via een interface hoor) is dan nog een optie.
Gezien de kwaliteit en snelheid van internetverbindingen, zou ik geen DVD’s downloaden in jouw geval, maar LiveCD iso’s en daar USB-sticks van maken. Je kunt dan in ieder geval zien of de hardware met de release om kan gaan.
Als de md5sum van een ISO goed is, is de download goed gegaan. Dat geeft echter nog geen garantie dat de gefikte DVD ervan ook goed is. Een kapotte brander, die nog wel iets doet, kan rare dingen veroorzaken, bijv. prima CDs maar corrupte DVDs.
Probeer je niet teveel vast te houden aan hoe dingen waren onder 10.0, da’s met het tempo van de ontwikkelingen bijna een eeuw geleden.
Over de laptop kunnen we verder niet zoveel zeggen, daarvoor geef je te weinig info. Wat is het er voor één? Ook RAM, Videokaart/chip etc. graag. Start het ding eens van een LiveCD en kijk wat er gebeurt. Als dat niet goed is, probeer dan eens de Failsafe optie.
Thx voor je reactie.
Even voor de duidelijkheid:Het is en desktop uit 2003 waarop vroeger suse 10.0 fantastisch gedraaid heeft. Ik heb er suse 11.4 opgehad maar dat draaide niet lekker.
Om nu dan 12.x te nemen lijkt me dan niet zinvol. Het systeem is er gewoon te traag voor denk ik, vandaar 10.0. Suse 10.0 straat op 5 cd’s en heb ik zowel van de dvd brander als van een cd brander proberen te installeren:bij beide het zelfde resultaat: foute installatie. Dat met die updates: volgens mij is dit niet van toepassing daar dit pas veel later (na de installatie) gebeurt, en ik hierbij aangeef dat ik dit niet wil. De installatie gaat veel eerder in het installatie proces fout, soms bij de partitie manager, soms bij het installatie van 1 van de eerste pakketten.
Had zelf nog een helder idee: Op mijn laptop staat suse 11.2, ook een dvd en aangezien die op de laptop geinstalleerd is weet ik dus dat de dvd goed is.
Ik wil deze nu op de desktop zetten en als het weer fout gaat kan ik er (misschien) vanuit gaan dat mijn dvd brander (NEC 2500) is overleden waarna alles weer van vooraf kan gaan beginnen: eerste een nieuwe IDE dvd brander kopen.
Voor wat betreft de laptop: Hier staat windows vista en suse 11.2 op. Mag jij raden welke OS het heeft begeven.
openSUSE 12.1 kan op de desktop machine prima draaien. Linux is not windows. Het zijn alleen de desktops en de installer die in de weg zitten. Maar je kunt bijv. LXDE als desktop kiezen. Die doet ook veel KDE3 achtiger aan, en heb ik wel draaiend gekregen op een machine met 256MB RAM en 1000MHz CPU.
Realiseer je vooral ook, dat je vpor de linux wereld stokoude software draait, als je 't houdt bij versies die niet meer oindersteund worden. En je dus ook hier lastiger ondersteuning vindt, omdat niemand meer jouw versie draait en bijv, dingen kan vergelijken met zijn eigen systeem, of dingen 's kan testen voor je.
Een ander aspect is dat je met die oude versies niet kunt updaten. Dat betekent onder andere dat je met een browser het web op gaat waarvan gaten niet gedicht zijn. Nee, er zijn nog steeds geen virussen voor linux, maar dat wil niet zeggen dat je voor alles veilig bent. De kracht van open source en openSUSE is juist, dat gaten meteen gedicht worden, je krijgt een update en ook daar hoef je niet bang voor te zijn. Het is sneu als je de waarheid hiervan moet ontdekken als je creditcard gegevens al misbruikt zijn.
Nog even wat miereneukerig: het is openSUSE (ook zo geschreven). SUSE is nu de betaalde versie, in 2 smaken, SUSE Linux Enterprise Desktop en dito Server. Voordat openSUSE/SUSE er waren, heette de distro SuSE, en daarvoor S.u.S.E. (Software und System Entwicklung). Wij als openSUSE Forums zijn er voor de openSUSE ondersteuning. SUSE heeft zijn eigen forums.
update: Heb nog wat geprobeerd maar uiteindelijk is het gelukt: openSUSE 12.1 netwerk installatie.
Dit heeft ook weer de nodige problemen opgelever, maar de meeste zijn opgelost.
Wat betreft openSUSE 12.1: ziet er fantastisch uit, maar op mijn oude desktop met 512 mb geheugen wel traag.
Een ieder bedank voor het aandragen van oplossingen.