Hoi,
Ik heb een acer aspire 3000 waarop xp heeft gedraaid. Ik heb Opensuse geïnstalleerd zonder problemen.
Het opstarten van Opensuse is echter een andere zaak. Het programma loopt vast na het opstarten van YaST2
De videokaart kan het niet zijn m.i. omdat de installatie vlekkeloos??? is verlopen. Ik zet hierbij vraagtekens, omdat er kennelijk nog iets aan de hand is wat voor mij geheim is.
Ik vertel erbij dat ik pas vandaag met Opensuse ben begonnen in de hoop dit OS te kunnen gebruiken ipv Windows xp
Op mijn laptop staat geen windows OS meer maar alleen Linux Opensuse (hoop ik)
Ik kn niets ingeven of doen alleen opnieuw opstarten, maar dat helpt niets.
Wie kan mij aan de gang brengen?
bvd
Albert Bartels
Kan je iets uitgebreider vertellen wat er precies lukt en waar het “vastloopt”. Welk programma loopt vast?
Heb je een desktop environment geïnstalleerd (KDE, Gnome, een andere)?
Kan je booten? Krijg je een inlogscherm? Kan je inloggen?
Kortom, omdat wij niet over je schouder kunnen meekijken zijn we afhankelijk van je verslag.
Hoi Henk,
Het programma start niet op in grafische mode. ik heb bij de installatie kunnen aangeven dat ik als desktop environment KDE wenste.
Als ik nu de computer opstart zie ik linksboven in de hoek heel kort staan: Welcome to Grub dan toont hij een zwart scherm met een groene balk waarop staat Opensuse 13.1.
Vervolgens gaat hij met een zwart scherm allerlei programma’s (neem ik aan) laden. dat gaat zo snel dat kun je niet lezen.
De computer stopt met een zwart scherm waarop in witte letters hetvolgende staat:
Probing connected terminal…
Initializing virtual console…
Found a Linux console terminal on /dev/console (80 columns x 30 lines).
*** Starting YaST2 ***
En dat is het dit kan ik zo uren laten staan en er gebeurt verder niets. Ik heb inmiddels de installatie al 4x overgedaan en krijg geen foutmelding. Ook niet als ik de installatie dvd via de optie controleren doe controleren. Ik snap niet wat er fout gaat. Ook heb ik Opensuse al een paar keer gedownload, omdat hier ook wel eens iets mee mis kan gaan. Maar nee hoor geen resultaat.
groet
Albert
Ik krijg het idee dat je problemen hebt met je grafische kaart.
Ook krijg ik uit je beschrijving het gevoel dat je installatie nog niet klaar is: Starting YaST2. Dat gebeurt volgens mij bij een boot als er nog dingen moeten gebeuren. Is dit de eerste boot nadat de installatie al de software heeft geïnstalleerd?
Overigens heeft telkens opnieuw installeren geen zin. Als je tenminste steeds hetzelfde doet. Computers zijn erg goed in het telkens hetzelfde doen, maar daar heb je in dit geval niets aan. Het resultaat is dan iedere keer hetzelfde.
Als je de DVD ISO download en de checksum (heb je die gedaan) is goed, dan heeft opnieuw downloaden geen zin.
Brand de ISO zo langzaam mogelijk op een goede schijf en met een goede brander. Controleer hem.
Bij grafische problemen kun je “nomodeset” (zonder ") proberen bij het booten van de DVD. Ook dse menutjes onderaan het bootscherm van de DVD geven wat mogelijkheden.
Misschien dat Knurpht nog wat suggesties heeft. Die installeert op van alles en nog wat
Ik dacht in eerste instantie ook aan de grafische kaart, maar bij het installeren ziet hij deze toch ook??n En ja dat was de eerste boot na de installatie.
Overigens na het installeren, moet je dan ook bij herstart de dvd uit de dvd-speler halen of niet? Dit wordt niet aangegeven dus heb ik deze laten zittten.
Bij volgende boot gaat het toch weer mis net als bovenstaand. zelfde meldingen.
Hoe geef ik nomodeset aan tijdens het booten?
Ik ben een volstrekte leek op Linux gebied vandaar. Maar ik ga het wel leren hoor.
graag tips
Albert
Na installeren van de software krijg je zoiets als: nu een reboot en dan verder de instllatie afmaken. Er wotdt niet gezegd dat de DVD er dan uit kan., maar dat kan dan wel. Als je niets doet boot hij dan eerst van de DVD en als je dan niets doet (8 seconden of zo) boot hij bij verstek van de normale schijf. Het resultaat is hetzelfde, maar haal hem er dan later maar uit.
Tijdens eerste installatie wordt een simpele grafische driver gebruikt. Tijdens de installatie probeert het systeem uit te vinden wat een betere driver (meer mogelijkheden) is. Dat kan fout gaan. Ik had natuurlijk moeten vragen wat je grafische kaart is (merk en type).
Als je om te installeren van de DVD boot krijg je een boot scherm. Daarin kun je eerst met pijltje omlaag naar he Installatie item gaan, maar jekunt daarna ook eensrondkijken in d menus beneden en het invulveldje. Ik weet dat niet uit mijn hoofd en zal nu even mijn systeem stoppen om te kijken hoe precies.
Ik kom terug!
Het is simpel. Je gaat één stap naar beneden naar Installation. Dan tik je de tekst en die verschijnt in de regel Boot Options. Afsluiten met Return.
Hoi Henk
Ik heb dit gedaan en start nu een nieuwe installatie op. Dit duurt natuurlijk even en dan meld ik me terug.
zover bedankt
Albert
Ja, dat kost inderdaad weer even tijd. Succes.
Jammer genoeg kom ik weer in precies hetzelfde scherm als in het begin. Een uitzondering: gedurende ca 10 seconden kreeg ik een witte achtergrond met een cursor. Je begrijpt dat ik al langzaam blij werd, maar helaas. Ik heb het systeem verschillende keren gereboot maar niks.
Ik snap het niet.
Albert
Jammer.
Ik heb geprobeerd iemand anders voor dit probleem te interesseren, maar dat is mij nog niet gelukt (weekendje weg ;)).
Wat je intussen kunt doen is amtwoorden op de vraag die ik eerder stelde:
Ik had natuurlijk moeten vragen wat je grafische kaart is (merk en type).
Hé Albert,
Wat ik in dit soort situaties altijd adviseer, is om van een Live image op te starten. Als die helemaal doorstart tot de desktop, kunnen we in ieder geval output naar boven halen, die jouw systeem na installatie ook zo geven.
Ik heb ImageWriter.exe gedownload en uitgevoerd. Maar deze ziet geen enkele usb poort wel mijn sd kaart
Dus dat schoot ook niet op
Ik heb op de te installeren pc windows xp weer gezet althans totdat hij ging formateren en alle partities waren verwijderd. Ik heb toen de pc uitgezet, de opensuse dvd ingelegd met de hoop nu moet opensuse zelf partities maken en formateren en misschien loopt de bootprocedure dan wel door.
En ja hoor hij loopt 1 plaats verder en zegt nu erbij
ok ] started purge old kernels. (what ever this may be) vervolgens hangt het ding weer …
edit: nadat ik de dvd lade weer had gesloten gaf het scherm nog weer:
ok ] started cleanup of temporary directories…
@Henk
Ik weet niet wat voor merk de grafische kaart is. Volgens het boekje is de Graphics Processor : SiS Mirage2 en de Color Support 24 bit (16.7 million colors)
De Chipset is SiSM760GX
Als dit niet genoeg is moet ik het ding maar openschroeven.
groet
Albert
Als je een wat oudere computer heb, kun je altijd Linux installeren.
Maar dat neemt niet weg dat 13.1 (KDE versie) toch wel redelijke hardware nodig heeft.
je kunt een (lichtere) andere Desktop proberen.
(bv XFCE)
Daar hebben we 'm. Wat je ook gaat doen, met een SiS videokaart zal ’ t niet optimaal worden, en een hoop handwerk, als je 't überhaupt al aan de praat krijgt. Mijn neiging is om bij Matrox en SiS kaarten er maar meteen mee op te houden. Heb nog nooit gezien, dat 't voor een desktopomgeving tot bevredigend resultaat leidde. Het betreft in beide gevallen fabrikanten die de “met linux hebben we nix te maken” filosofie aanhangen. Voeg daarbij dat de kaarten maar mondjesmaat gebruikt zijn, dat er nooit testexemplaren of gegevens beschikbaar zijn gemaakt, en dan is 't wel duidelijk.
Jan, er zijn echt linux killers. Ik noem al de SiS en Matrox videokaarten, er zijn er nog wel meer. Zo is er over UEFI ook nog wel het e.e.a. te zeggen, m.n. over oudere computers die dat al hadden. De fabrikanten weten niet hoe snel ze hardware moeten leveren met “dat nieuwe” met als gevolg UEFI implementaties die van alle kanten afwijken van wat het zou moeten zijn.
In het geval van de OP komt e.e.a. niet eens door de installatie.
Hoi Knurpht,
Je hebt helemaal gelijk. Ook met de door Jan voorgestelde desktop gaat het gewoon niet. Ik heb ook Ubuntu 12.04, OpenSolaris en Linux Mint geprobeerd maar nee hoor. Die computer draait alleen Windows XP en dat is wat er nu op staat.
Ik heb nog een nieuwere betere Acer Aspire 9520 en probeer daarop OpenSuse te installeren.
Ik laat nog wat van me horen, want als het niet gaat zoals het moet moet het maar zoals het gaat
Bedankt zover voor jullie reacties
Albert
Je hebt gelijk, (meestal) kun je wel Linux installeren.
Ik had niet gekeken of de kaarten compatibel met Linux waren, maar het leek mij vrij oude hardware.
Wil je een up-to-date Linux distro gebruiken, moet je ook kijken naar je hardware.