Mijn internetprovider, xs4all, stelt 10 gigabyte webruimte ter beschikking. Ik wil daarmee een eigen cloud-faciliteit inrichten.
Opensuse heeft daar een instructie voor: https://en.opensuse.org/SDB:OwnCloud
Ik heb geprobeerd dit met Mirall voor elkaar te krijgen.
Mirall geinstalleerd. Als ik het start verschijnt er 15 seconde lang een springend icoontje (een mapje met een gevarendriehoekje) en komt er in het paneel een icoontje, waarmee ik een map kan instellen. Ik zie geen optie om owncloud te installeren.
Ik heb Mirall enkele keren geinstalleerd en verwijderd omdat ik dacht dat ik misschien iets fout gedaan had; misschien is er daardoor iets misgegaan.
Bij voorbaat dank voor suggesties,
Wolde
Ik werk onder Opensuse 12.3, kort geleden nieuw geinstalleerd.
KDE
Ik heb Mirall met yast geinstalleerd van een opensuse reository
Volg vooral Malcolm’s aanwijzingen, hij is flink ervaren in dezen.
TIP: Deïnstalleren en opnieuw installeren heeft geen zin, linux is zo stabiel dat het op exact dezelfde manier niet zal werken.
VRAAG: Wat wordt door xs4all al ondersteund? Soms kun je webspace met behulp van webdav / davfs direct aankoppelen via fstab. Mijn box.net account werkt op die manier naadloos.
Een ander iets is de toegangsmogelijkheden die xs4all biedt. E.e.a. moet namelijk ook aan die kant te beheren zijn.
Ik heb een paar jaar geleden enorm zitten klooien met Box.net en owncloud daarboven op (kreeg die mogelijkheid gratis ). Uiteindelijk bleek webdav veel makkelijker. Inderdaad gewoon lekker zichtbaar als “eigen” schijfruimte in Dolphin.
In opdracht van een klant heb ik owncloud eens nader moeten onderzoeken. Eigenlijk is het verhaal heel kort: zowel de serverkant als de client werken naar behoren als je tenminste aan de webkant alles goed hebt staan. Er zijn in de FAQ van owncloud.org veel aanwijzingen te vinden. Om op een cloudserver e.e.a. goed werkend te krijgen waren o.a. aanpassingen aan de apache2 configuratie nodig, en daar kwam ik pas toen ik flink aantal andere zaken buiten gesloten had. Al met al goed werkend nu. Volgende is het opzetten van een Kolab server, die dan samen met owncloud moet gaan werken (er is een owncloud plugin voor Kolab).