installatie joomla 3.1

Ik heb overal op het internet gezocht naar een tutorial van hoe je joomla 3.1 installeert op openSUSE maar er is nergens een werkende voor mij te vinden.

ik heb al verschillende commando’s geprobeerd maar zonder resultaat.

Iemand al geprobeert?

Mvg

Ha Tim, welkom

Niet alleen geprobeerd, al meermalen gedaan. Waar loop je precies stuk? Wat heb je allemaal al gedaan?
Heb je ook al in de forums gezocht? Hier https://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/helpen-en-hulp/netwerk-internet/481841-website-cms-installeren.html staat er één voor 2.5.8, net even een installatie van 3.1 aangemaakt, is basaal hetzelfde.
Even voor de goede orde: ik kan hier wel 't hele verhaal opschrijven, maar als je verder al een goed draaiende LAMP server hebt, is dat onzin.

Ach, zoveel is 't ook niet. Ik ga er vanuit dat je de LAMP webserver hebt draaien. In de NL-Howto’s staat een howto voor het opzetten van een LAMP (Linux Apache Mysql PHP) webserver als je dat nog niet hebt. Hier en daar zul je zelf even het pad moeten aanpassen, d.w.z. /home/knurpht vervangen door waar jouw download staat, denk om grote / kleine letters.

Vooraf: installeer phpMyAdmin, en gebruik dat via http://127.0.0.1/phpMyAdmin om een database + gebruiker aan te maken. Noteer de databasenaam en gebruiker. NB, Dit is een mysql gebruiker, dat is iets anders dan een linux gebruiker.

Daarna:

cd /srv/www/htdocs
su -c 'mkdir joomla'
cd joomla
su -c 'unzip /home/knurpht/Downloads/Joomla_3.1.5-Stable-Full_Package-Dutch.zip'

cd ..
su -c 'chown wwwrun:www joomla -R'

Nu ga je naar http://127.0.0.1/joomla/installation en vult daar de gegevens in. Vergeet niet op het eind de installatiemap te verwijderen, anders werkt 't niet. NB. Kies voor Mysql, niet voor Mysqli

Mocht dit niet werken, dan heb ik meer info nodig om te kijken waar 't probleem ontstaat.

Het is me eindelijk gelukt om joomla aan de praat te krijgen en ja, ik had mijn lamp server al geïnstalleerd maar ik denk dat ik een fout heb begaan want bij de configuratie van joomla krijg ik een melding dat mijn configuration.php niet writable is…

Ik heb overal gezocht maar er is nergens iets nuttig te vinden van oplossing voor het schrijfbaar te maken. Ik zie wel bij verschillende forums dat mensen gebrijkmaken van de weg /var/www en het commando daarvoor te gebruiken ‘chmod 777 www’ maar het probleem daarbij is dat in mijn var geen www folder zit.

Weten jullie wat is fout heb gedaan?

Alvast bedankt,
Mvg

openSUSE heeft als apache host map standaard /srv/www/htdocs , niet iets onder /var. En, maar van “chmod 777” geen gewoonte. Voor je het weet heb je iets op het web gezet wat de eerste bezoeker gewoon weg kan smijten. Waar het nu even om gaat is waar je precies je joomla hebt geïnstalleerd.
In een submap, bijv. /srv/www/htdocs/joomla :

sudo chown wwwrun:www /srv/www/htdocs/joomla -R

. Daarmee wordt de map zelf en alles eronder van de user wwwrun en group www, kortom de webuser, het bestand mag dan aangemaakt en gewijzigd worden vanuit de pagina’s die de webserver serveert, in jouw geval vanuit Joomla.

Iets anders is het als je Joomla direct onder /srv/www/htdocs hebt geinstalleerd, d.w.z. dat daar geen aparte map voor Joomla is. De eerste gedachte zal zijn, dat je dan htdocs maar zo moet aanpassen. Aangezien dit een systeemmap is, raad ik dat ten zeerste af, dit is dan een betere, voordat je de installatie in gang zet:

sudo touch /srv/www/htdocs/configuration.php
sudo chown wwwrun:www /srv/www/htdocs/configuration.php

Dit maakt een leeg bestand aan, en geeft de rechten erop aan de webuser. “Joomla kan er dus in schrijven”.