Systeem: OpenSUSE 12.3 x86.
Printer: Epson XP-405
Driver komt niet voor in de waslijst van Epson-printers in de printerconfiguratie van YaST.
Ik heb na veel zoeken de Linux-driver voor deze printer gedownload (rpm-versie) van de Epson-site en uitgepakt naar een bepaalde map.
Maar weet iemand hoe ik deze driver moet installeren in opensuse 12.3?
Bij voorbaat dank.
Willem Franssen
Ha Willem,
Zonder dat ik er verder ingedoken ben, maar een rpm kun je gewoon installeren. Waarschijnlijk bevat de rpm niet veel meer dan de .ppd bestanden niet CUPS nodig heeft. Ik noem hieronder de rpm voor het gemak even epson.rpm
Ga met Dolphin of Nautilus naar de map waar epson.rpm staat. Rechtsklik, en kies openen met Softwarebeheer (of andere Software installatie optie).
Of open een terminal, en doe
cd ~/MapWaarDeRpmStaat
su -c 'zypper in epson.rpm'
of
cd ~/MapWaarDeRpmStaat
su -c 'rpm -iUvh epson.rpm'
Of, en dat vind ik zelf 't makkelijkst, zeker omdat het vaker voor kan komen dat je externe pakketten installeert (bijv. Skype):
mkdir ~/RPMS
mv ~/MapWaarDeRpmStaat/epson.rpm ~/RPMS
start nu Yast - Software - Softwarebronnen - Toevoegen - Lokale map - check “RPM dir”, browse naar de map RPMS. Stel verversen in. Als je nu bijv. een nieuwe Skype rpm downloadt, mik je die meteen in de map ~/RPMS. Daar “ziet” Softwarebeheer / zypper het ding en zal Skype updaten. Het mooie van deze oplossing is, is dat je al die externe dingen bij elkaar hebt, en bij een nieuwe versie dus meteen weer ter beschikking hebt. Je eigen repootje.
Bedabkt Groninger, ik ga het proberen.
Nix te dabken :D.
Dit ook gezien?
knurpht@laptop:~> zypper se -s epson
Gegevens van installatiebron laden...
Lezen van geïnstalleerde pakketten...
S | Naam | Type | Versie | Arch | Installatiebron
--+----------------------------+--------+-------------+--------+----------------
| epson-inkjet-printer-escpr | pakket | 1.2.3-2.1.2 | x86_64 | openSUSE_13.1
| epson-inkjet-printer-escpr | pakket | 1.2.3-2.1.2 | i586 | openSUSE_13.1
Het pakket heb ik geïnstalleerd (draai ik zo via snapper weer terug) om vervolgens via softwarebeheer de bestandenlijst te controleren, en wat staat daar?
/usr/share/cups/model/manufacturer-PPDs/epson-inkjet-printer-escpr/Epson-XP-402_403_405_406_Series-epson-escpr-en.ppd.gz
Lijkt mij voor jouw printer. Zal om juridische reden wel niet met de installatiemedia meegeleverd mogen worden.